یکشنبه 6 مهر 1399

تزریق ژل بهتر است یا تزریق چربی؟

تزریق ژل بهتر است یا تزریق چربی؟
logo

تزریق ژل بهتر است یا چربی؟

در این مقاله به 14 تفاوت تزریق ژل و چربی، و اینکه کدام روش بهتر است خواهیم پرداخت. در آخر مقاله به مزایا و معایب هر دو روش نیز خواهیم پرداخت.

فرق تزریق ژل و تزریق چربی

 

امروزه افراد بسیاری از روش های تزریق ژل و چربی برای بهبود ظاهری صورت و بدن استفاده می نمایند. با استفاده از این روش ها می توان آثار افزایش سن و خطوط روی پوست را کاهش داد و همچنین حجیم سازی برخی نواحی صورت و بدن را به همراه داشت. در نواحی صورت تزریق را به منظور از بین بردن خط اخم، خط خنده و خطوط اطراف چشم و پیشانی و همچنین به منظور حجم دهی گونه و لب ها استفاده می نمایند و در بدن برای حجم دهی سینه و باسن و... نیز از تزریق استفاده می شود. مواد تزریقی در این روش ها بسته به ناحیه تزریق متفاوت است بدین منظور در تزریق چربی از بدن خود فرد چربی استخراج شده و عموما چربی ها از نواحی برداشت می گردد که چربی های آن نسبت به رژیم و ورزش مقاومت داشته و سپس این چربی ها پس از آماده سازی به ناحیه مد نظر تزریق می شود. نکته ی قابل ذکر در این مبحث این است که عموما از تزریق چربی برای نواحی که نیاز به حجم زیادی تزریق دارند مانند باسن و سینه استفاده می شود زیرا اگر در این نواحی از ژل استفاده گردد امکان جابجایی و تغییر فرم و ایجاد ناهمواری در پوست وجود دارد در صورتی که اگر از چربی خود شخص برای تزریق استفاده شود به دلیل اینکه سلول های زنده بدن هستند پس از تزریق به همان ناحیه پیوند داده می شود و امکان جابجایی دیگر وجود نداشته و به نوعی جز چربی های آن ناحیه محسوب می گردد و اصطلاحا جوش میخورد. و در مقابل در نواحی صورت و تزریق با حجم کم از ژل استفاده می شود. از مزیت چربی بر ژل ها می توان به ماندگاری بالاتر، طبیعی بودن چربی در هنگام لمس و احتمال پایین تر ایجاد عفونت و آلرژی در تزریق و عدم جابجایی می باشد و همچنین یکی از مزایای چربی، دارا بودن خواص درمانی علاوه بر پرکنندگی است زیرا چربی های استخراجی حاوی بافت های بنیادی بوده که خود می تواند منجر به کلاژن سازی و در نتیجه جوانسازی در پوست شود. اما با این تفاسیر در این میان برخی پزشکان نظر متفاوتی داشته و بر این باورند که چربی های هر ناحیه از بدن متناسب با همان ناحیه بوده و تزریق این چربی به ناحیه دیگری از بدن می تواند با مشکل روبرو شود و تزریق ژل که از موادی سازگار با بدن تشکیل شده گزینه مناسبتری می باشد و بدون نیاز به استخراج طی یک جلسه تزریق انجام می گردد.

 

براي مشاهده ديگر کلينيک ها بر روي دکمه زير کليک کنيد:

مشاهده ديگر کلينيک ها

 

تفاوت تزریق چربی با ژل

تزریق چربی و ژل هرکدام مزایا و معایبی را به همراه دارد که انتخاب میان آن ها را کمی سخت می کند و در واقع پس از بررسی تفاوت های آن ها که در ادامه به آن می پردازیم انتخاب میان این دو ممکن است کمی ساده تر شود.

تفاوت تزریق ژل و تزریق چربی

 

تفاوت ژل و چربی در ماده تزریق

ماده تزریقی از مهم ترین تفاوت های میان ژل و چربی می باشد که در تزریق چربی ماده تزریقی از چربی و نوع بافت بدن خود فرد بوده در صورتی که ژل نوعی ماده شیمیایی و ساختگی می باشد که البته با بدن انسان سازگاری دارد.

 

تفاوت ژل و چربی در دوام و مدت ماندگاری

ماندگاری تزریق ژل بسیار کمتر بوده و به طور تقریبی هر 6-12 ماه نیاز به تمدید دارد درصورتی که چربی از ماندگاری بیشتری برخوردار می باشد. البته در تزریق چربی اگر در نحوه ی برداشت و تزریق چربی نکات مهم کاملا رعایت گردد در ماندگاری بیشتر و طولانی تر تاثیر بسزایی دارد. همچنین قابل ذکر است که چربی های استخراج شده به مدت 6 ماه در یخچال معمولی و تا 2 سال در یخچال های صنعتی قابل نگهداری بوده، بنابراین طی این مدت اگر شخص نیاز به تمدید و تزریق مجدد داشته باشد این امکان وجود دارد.

 

تفاوت ژل و چربی در نواحی مورد تزریق

در تزریق چربی به جهت اینکه چربی از بافت خود فرد بوده امکان جابجایی وجود نداشته در صورتی که در مواد شیمیایی مانند ژل امکان جابجایی وجود دارد به همین منظور در نواحی که حجم تزریق بالا است چربی گزینه مناسب تری می باشد. از ژل ها معمولا در مناطق محدودتری مانند لب، گونه، خطوط سطحی صورت مانند خط خنده، اخم، اطراف چشم استفاده می شود. امکان تزریق چربی در نواحی مختلف صورت، شقیقه و... وجود دارد و همچنین در نواحی وسیع تر بدن مانند ساق پا، ران، باسن، سینه، دست و یا حتی ناحیه ژنیتال می توان از تزریق چربی استفاده نمود.

 

تفاوت ژل و چربی در وسعت نواحی

همانطور که در مطالب بالا توضیح داده شده از ژل برای پرکنندگی نواحی کوچک صورت مانند لب ها،گونه، خطوط سطحس استفاده می شود که در واقع میزان حجم دهندگی کمتر است در صورتی که برای نواحی که نیاز به تزریق وسیع تر دارد و حجم مواد تزریقی می بایست بالاتر باشد مانند نواحی از بدن و باسن، تزریق چربی گزینه مناسب تری می باشد.

 

تفاوت ژل و چربی در میزان حجم دهی

میزان حجم دهی در تزریق چربی بیشتر بوده به همین سبب امکان فرم دهی و پخش یکسان در آن بالاتر می باشد در صورتی که در تزریق ژل این امکان محدودتر می باشد. همچنین امکان جابجایی چربی به دلیل طبیعی بودن بافت آن و همچنین گوله گوله شدن وجود ندارد.

 

تفاوت ژل و چربی در مدت زمان جلسه درمان

تزریق چربی نوعی عمل جراحی محسوب می شود که می بایست با تخصص و دانش کافی انجام گیرد و توسط پزشک جراح انجام می شود در صورتی که تزریق ژل نیاز به تجهیزات اتاق عمل و فرآیند عمل ندارد و وجود شرایط استریل برای آن کفایت می کند. تزریق زل در مدت زمان کوتاه انجام می گیرد اما تزریق چربی نیازمند حدود 2 ساعت زمان برای برداشت چربی از ناحیه مورد نظر و سپس آماده سازی آن و در نهایت تزریق می باشد.

 

تفاوت ژل و چربی در محدودیت های سنی

تزریق چربی هیچگونه محدودیت سنی ندارد و حتی در سنین پایین برای برطرف کردن عدم تقارن در صورت و بدن و یا همچنین رفع اسکار و آکنه نیز استفاده می گردد اما به منظور حجم دهی نواحی صورت و بدن توصیه می شود پس از 20 سالگی اقدام نمایید.

 

تفاوت ژل و چربی در تخصص فرد عمل کننده و تجهیزات جراحی

همانطور که در مطالب بالا اشاره نمودیم تزریق چربی نوعی عمل جراحی محسوب می شود و کاملا تخصصی می باشد و برای انجام این کار نیاز به پزشک جراح می باشد در صورتی که تزریق ژل را می توان به دوره های آموزشی فرا گرفت.

 

تفاوت ژل و چربی در جابجایی حجم دهنده در ناحیه

مشکل جابجایی حجم دهنده ها در تزریق چربی وجود ندارد و این مورد در تزریق ژل دیده می شود که گاها ژل در زیر پوست حرکت کرده یا حالت گوله گوله شده و یا سطحی ناهموار در پوست ایجاد می نماید.

 

تفاوت ژل و چربی در میزان موثر بودن جوانسازی

 تزریق ژل و چربی هر دو از جمله روش های زیبایی و جوانسازی هستند که با توجه به هدف، به ناحیه مد نظر تزریق می گردند. از هر دو ماده برای بهبود چروک های سطحی به خصوص در نواحی اطراف چشم و دهان استفاده میشود. همچنین از آن ها برای حجم دهی گونه، کانتورینگ و لب ها نیز استفاده می گردد. اما این تزریق به صورت ختم نشده و در نواحی بدن نیز دارای کاربرد می باشد. نحوه ی تزریق در مورد چربی و ژل بسیار متفاوت است تا آنجائیکه تزریق ژل یک تزریق ساده بوده اما تزریق چربی نوعی جراحی تهاجمی و نیازمند گذراندن دوره نقاهت می باشد اما ماندگاری بالاتری را هم نیز در بر خواهد داشت. ناحیه تزریق و حجم مورد نیاز تزریق در انتخاب یکی از دو روش و موثر بودن آن بسیار حائز اهمیت است.

 

تفاوت ژل و چربی در فواید درمانی

تزریق ژل تنها یک روش زیبایی محسوب شده و هیچگونه خاصیت درمانی در بر ندارد اما در تزریق چربی به دلیل اینکه از چربی های بدن خود شخص استفاده می گردد دارای سلول های زنده است پس از تزریق می تواند منجر به کلاژن سازی در ناحیه و جوانسازی نیز گردد، پس می توان گفت این روش دارای خواص درمانی هم می باشد.

 

تفاوت ژل و چربی در دوره ریکاوری

تزریق ژل نوعی عمل ساده بوده و پس از تزریق هیچگونه اسکار و جای زخمی بر جای نخواهد گذاشت و زمان ریکاوری بسیار کوتاه بوده و فرد می تواند بلافاصله به انجام امور روزانه خود بپردازد. ماندگاری این روش تقریبا 6-8 ماه بوده و روشی دائمی محسوب نمی شود و نیازمند ترمیم می باشد. بیشتر در نواحی صورت مورد استفاده قرار می گیرد که متناسب با ناحیه تزریق ژل مخصوص استفاده می شود. امکان ایجاد آلرژی و حساسیت به ژل با درصد بسیار پایین نیز وجود دارد.

اما تزریق چربی نوعی جراحی تهاجمی محسوب شده و فرد پس از جراحی حداقل نیاز به 2 روز استراحت داشته و همچنین نیازمند زمان برای بهبود زخم و اسکار به جای مانده و همچنین ماندگاری این روش بسیار بیشتر بوده. اما این نکته را مد نظر داشته باشید که امکان دارد پس از تزریق بدن مقداری از چربی های تزریق شده را جذب کند بنابراین نیاز به تزریق مجدد نیز وجود دارد. هیچگونه آلرژی و حساسیت در این روش وجود ندارد.

 

تفاوت ژل و چربی در جای زخم

در روش تزریق ژل هیچگونه اسکار و جای زخمی به جای نمی ماند اما در تزریق چربی زخم های کوچکی در زمان برداشت چربی و تزریق ایجاد می شود که پزشک عموما این زخم ها را در مناطقی ایجاد می کند که با لباس پوشانده شده و دید زیادی نداشته باشد.

 

تفاوت ژل و چربی در هزینه درمان

هزینه تزریق چربی با توجه به اینکه نوعی عمل جراحی محسوب می شود به نسبت تزریق ژل بالاتر می باشد اما این نکته بسیار حائز اهمیت است که به دلیل ماندگاری بالای این روش نیاز به تمدید دوره ای و هر 6 ماه نمی باشد و تنها شاید چند ماه بعد به دلیل جذب مقداری از چربی های تزریقی نیاز به تمدید باشد. هزینه تزریق ژل با توجه به نوع ژل متفاوت است و نیازمند ترمیم پس از گذشت 6-8 ماه می باشد که به مرور زمان هم نیز امکان تغییر قیمت نیز وجود خواهد داشت.

 

کدام روش عوارض بیشتری دارد؟

احتمال ایجاد بروز عارضه پس از هر دو نوع روش بسیار پایین بوده و اگر در جای مطمئن و تحت نظر پزشک مجرب انجام شود شاهد هیچگونه عارضه جدی نخواهید بود. ایجاد آلرژی پس از تزریق چربی به هیچ عنوان وجود ندارد و پس از تزریق ژل احتمال بروز بسیار پایین می باشد. همچنین قابل ذکر است در تزریق چربی اسکار های کوچکی به جا خواهد ماند و تورم و کبودی پس از جراحی وجود خواهد داشت و جهت رفع نیازمند گذرندان دوره نقاهت خواهید بود اما در تزریق ژل هیچگونه اسکار به جای نخواهد گذاشت و میزان تورم هم ناچیز و یا صفر می باشد.

به طور خلاصه از عوارض تزریق ژل می توان به ایجاد حساسیت، البته با احتمال کم، اشاره نمود. از عوارض تزریق چربی می توان به ایجاد جای زخم کوچک و دوره نقاهت طولانی اشاره نمود.

 

آیا نتایج تزریق چربی به صورت طبیعی است؟

نتایج تزریق میان ژل و چربی از لحاظ طبیعی بودن تا میزانی متفاوت است، در تزریق چربی به دلیل استفاده از چربی خود شخص و پیوند آن پس از تزریق با بافت ها و عروق اطراف کاملا طبیعی به نظر می رسد و همچنین می تواند منجر به کلاژن سازی و جوانسازی پوست شود. اما در تزریق ژل بروز حالت گوله گوله شدن و یا جابجایی زیر پوست نیز وجود دارد. البته تمامی این ها مشروط به کیفیت فیلر و مهارت پزشک می باشد.

 

نتایج تزریق ژل به صورت چگونه است؟

جهت تزریق به نواحی مختلف صورت می بایست با توجه به موضع مورد نظر ژل مناسب تزریق گردد. نتایج تزریق بلافاصله قابل مشاهده است اما میزان اندکی تورم پس از تزریق طبیعی بوده که پس از مدت کوتاهی برطرف می گردد و نتیجه اصلی قابل مشاهده است. ماندگاری این روش حدود 6-8 ماه می باشد.

 

مزیت تزریق چربی نسبت به تزریق ژل

از آنجائیکه چربی از بدن خود فرد گرفته می شود و به دلیل هم بافت بودن آن احتمال بروز حساسیت و آلرژی وجود نخواهد داشت در صورتی که امکان بروز آلرژی در تزریق ژل وجود دارد.

نتیجه تزریق چربی در بدن بسیار طبیعی تر از ژل می باشد، قوام طبیعی چربی سبب می شود هنگام لمس پوست چیز غیر طبیعی احساس نشود.

تزریق چربی ماندگاری بالاتری دارد.

در تزریق چربی اگر میزان تزریق بیش از حد باشد توسط بدن جذب می گردد.

تزریق چربی در صورت و بدن می تواند منجر به کلاژن سازی و جوانسازی پوست نیز گردد.

 

معایب تزریق چربی

جهت جلوگیری از هرگونه عارضه ای حتما در انتخاب پزشک دقت نمایید زیرا عدم تخصص و رعایت نکات توسط پزشک می تواند سبب ایجاد و بروز عفونت گردد.

احتمال وجود درد و تورم و کبودی در روزهای ابتدایی پس از تزریق

این روش دارای ماندگاری طولانی است اما دائمی نیست و امکان جذب چربی توسط بدن وجود دارد که در اینصورت نیاز به تمدید می باشد.

تزریق چربی نوعی عمل جراحی تهاجمی محسوب می شود بنابراین نیازمند گذراندن دوره نقاهت است و بر جای ماندن میزان کمی اسکار و زخم پس از جراحی محتمل است.

تزریق چربی در نواحی از صورت مانند خط خنده و لب که دارای تحرک بیشتری است ماندگاری کمتری داشته و نیازمند چندین مرتبه تمدید می باشد.

 

مزیت تزریق ژل نسبت به تزریق چربی

تزریق ژل روشی ساده و سریع بدون نیاز به دوره نقاهت و استراحت می باشد.

پس از تزریق هیچگونه زخم و اسکار بر جای نخواهد ماند و میزان تورم بسیار ناچیز است.

بلافاصله پس از تزریق نتایج قابل مشاهده است.

 

معایب تزریق ژل

دارای ماندگاری کم حدود 6-8 ماه است.

حجم تزریق محدود بوده و برای نقاطی از صورت که نیاز به تزریق با حجم کم دارد دارای کاربرد می باشد و برای تزریق با حجم بالا در بدن مانند باسن کارایی ندارد.

امکان بروز حساسیت و آلرژی هرچند محدود وجود دارد.

احتمال بروز حالت گوله گوله شدن زیر پوست وجود دارد.

 

استفاده همزمان از دو روش

به طور معمول چنین اقدامی انجام نمیگیرد و هرگونه نیاز به تزریق ژل یا چربی با صلاحدید پزشک مجرب انجام میشود که با توجه به عواملی همچون ناحیه مورد نظر، میزان ماندگاری، دوره نقاهت، احتمال ایجاد حساسیت، هزینه و... یکی از روش ها انتخاب می گردد. اما گاها دیده می شود که در موضعی که در گذشته تزریق ژل صورت گرفته فرد قصد ترمیم آن بافت را با چربی دارد که در این خصوص پزشک با بررسی موارد مهمی همچون نوع ژل تزریقی نظر خود را اعلام می کند. زیرا در صورتی که فرد از ژل دائمی استفاده کرده و یا تحریک بافت سازی شدیدی داشته باشد و احتمال ایجاد فیبروز وجود داشته باشد غالبا نظر پزشک بر عدم انجام تزریق چربی در این موضع می باشد زیرا چنین اقدامی می تواند سبب بروز عفونت و یا گوله شدن و التهاب گردد. در چنین مواردی نه تنها تزریق چربی بلکه تزریق مجدد ژل نیز توصیه نمی گردد.

 

انتخاب درست بین تزریق چربی و تزریق ژل

انتخاب درست بین تزریق چربی و ژل گزینه ای است که می بایست با توجه به موضع مورد نظر و هدف و همچنین راهنمایی پزشک انجام شود. نکته ی حائز اهمیت در این خصوص بررسی مزایا و معایب هر روش است که در مطالب بالا به آن اشاره نمودیم. هر فرد با توجه به هدف خود از انجام تزریق و مشورت با پزشک می تواند یکی از روش ها را برگزیند. اما به طور کلی تزریق چربی روشی سالم تر و دارای ماندگاری بالاتری می باشد و فرد نهایتا پس از تمدید 2-3 بار می تواند نتایج را بصورت دائمی داشته باشد و همچنین با تزریق به فرایند جوانسازی پوست بصورت طبیعی نیز دست یابد. همچنین اطمینان داشته باشد که هیچگونه حساسیت و آلرژی نیز بروز نخواهد کرد. اما تزریق ژل روشی موقت که حدود 6-8 ماه ماندگاری دارد و با توجه به نوع ژل حداکثر نتایج تا 2 سال باقی بماند و همچنین احتمال بروز حساسیت یا ظاهر غیر طبیعی و گوله شدن ژل زیر پوست وجود دارد. با تمام این تفاصیر بهترین گزینه برای هر فرد می تواند متفاوت باشد.

مقایسه تزریق ژل و تزریق چربی
این صفحه را به اشتراک بگذاریم:
 565  |
 5.00   از   5/00   از تعداد   5   رای   |
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجربیات و سوالات خود در مورد مطالب این صفحه را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به تمامی سوالات پاسخ خواهند داد.

کلینیک های تزریق چربی و ژل

تهران
علی رمضانی

رفع خطوط وفرم دهی نواحی صورت با تزریق ژل

علی رمضانی
تهران - ولیعصر
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
حمیدرضا کلانتری

تزریق فیلر

حمیدرضا کلانتری
تهران - ازگل
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
امیر هاشملو

فرم دهی نواحی صورت و لب با تزریق ژل

امیر هاشملو
تهران - جردن
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
امید رحمانی

حجم دهی گونه و صورت با تزریق فیلر و چربی

امید رحمانی
تهران - فرشته
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
نیلفروش زاده

تزریق چربی به نواحی صورت

نیلفروش زاده
تهران - جردن
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
آتریسا

تزریق چربی صورت و دست

آتریسا
تهران - اشرفی اصفهانی
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
بلوتاچ (رویای آبی)

تزریق ژل (گونه، چانه، لب و...)

بلوتاچ (رویای آبی)
تهران - ونک
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
امیر دریانی

ترنسفر و تزریق چربی

امیر دریانی
تهران - جردن
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
ابوالفضل عبدیزدانی

تزریق چربی دست (نانوفت)

ابوالفضل عبدیزدانی
تهران - ولیعصر
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
علی جاودانی اصفهانی

ترانسفر و تزریق چربی | پیکر تراشی

علی جاودانی اصفهانی
تهران - شهرک غرب
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

کلینیک ها ContantUs