سه شنبه 24 اسفند 1400

درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم

درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم
logo

چشم ها در صورت همواره مرکز توجهات می باشد. به همین منظور وجود چین و چروک در این ناحیه حالت و سن چهره را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. با افزایش سن خطوط اطراف چشم و چین و چروک به مرور در صورت پدیدار می شوند. البته مراقبت های پوستی و عوامل بسیاری می تواند زمان بروز چین و چروک ها را تسریع بخشد. در این مطلب به بررسی خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم و همچنین انواع روش درمان چروک دور چشم می پردازیم.

خطوط پنجه کلاغی دور چشم چیست؟

خطوط پنجه کلاغی در واقع همان خطوط افقی اطراف چشم ها هستند. این خطوط به مراتب با افزایش سن و کاهش انعطاف پذیری پوست عمیق می شوند. گاهی در سنین پایین تر هم به سبب لایف استایل اشتباه و عدم مراقبات این خطوط زودتر پدیدار می شوند.

خطوط پنجه کلاغی در سنین پایین تر و در ابتدا به سبب وجود انعطاف پذیری مناسب پوست، تنها در حالت های خندیدن، گریه و... قابل رویت هستند و پس از بازگشت صورت به حالت طبیعی ناپدید می شوند. اما در سنین بالا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و توان بازگشت به حالت اولیه را ندارد. بهتر است زمانی که نشانه های اولیه این خطوط را مشاهده نمودید اقدام به درمان خطوط پا کلاغی نمایید تا از تشدید آن جلوگیری شود.

این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید تا با تمام روش های درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم آشنا شوید.

خطوط پنجه کلاغی

علت ایجاد خطوط پنجه کلاغی دور چشم

  • افزایش سن و تغییر در ساختار پوست به واسطه کمبود مواد مغذی
  • کاهش انعطاف پذیری پوست و کاهش کلاژن سازی در پوست
  • سبک زندگی اشتباه و عدم مراقبات پوستی
  • عدم استفاده از ضد آفتاب در هنگام قرارگیری در معرض نور خورشید
  • تکرار برخی حالات مانند خنده و گریه، بارز نمودن بیش از حد دهان که موجب تغییر حالت در گوشه های چشم می شود.
علت خطوط پنجه کلاغی

روش های جلوگیری از خطوط پنجه کلاغی دور چشم

پیشگیری همواره بهتر از درمان است. اعمال برخی تغییرات در سبک زندگی و انجام مراقبات می تواند روند پیری پوست را به تعویق بیاندازد. در ادامه به معرفی برخی از این موارد می پردازیم.

  • آبرسانی پوست و حفظ رطوبت پوست
  • عدم قرارگیری در معرض اشعه خورشید بدون ضد آفتاب، عینک آفتابی استاندارد، کلاه لبه دار
  • عدم مصرف دخانیات و عدم قرارگیری در معرض دود آن ها
  • کاهش حرکات شدید در صورت
  • حفظ روتین پوستی و تمیز کردن پوست از آلودگی های محیطی و مواد آرایشی پیش از خواب

روش های درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم

ماسک های خانگی نوعی روش پیشگیرانه و مراقبتی هستند. همچنین در مواردی که خطوط خفیف هستند تاثیر مثبت و مشهودی خواهند داشت. اما در مواردی که خطوط پوستی شدید و عمیق هستند این راهکارها پاسخدهی لازم را ندارند.

اما جای نگرانی وجود ندارد، بسیاری روش های کلینیکی هستند که در درمان خطوط عمیق اطراف چشم تاثیرات مناسبی دارند. انتخاب روش مناسب توسط پزشک پس از معاینه و بررسی سن و وضعیت هر فرد انتخاب می شود. مراجعه به کلینیک های معتبر و پزشک متخصص در تشخیص و انتخاب درمان مناسب و دریافت پاسخدهی مثبت بسیار تاثیرگذار می باشد. به طور کلی خطوط اطراف چشم شامل دو دسته می شوند که درمان مناسب با توجه به دسته قرارگیری آن ها انتخاب می گردد و شامل:

  • خطوطی که به طور معمول نمایان نیستند و فقط در صورت حرکت عضلات مانند خندیدن مشهود هستند.
  • خطوطی که بدون حرکت عضلات قابل رویت هستند.

در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم.

درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم

تزریق ژل

از فیلرهای جهت رفع خطوط پوستی و فرم دهی صورت استفاده می شود. در واقع با تزریق ژل می تواند خطوط ایجاد شده را پر نمود. همچنین در برخی موارد با تزریق ژل در موضعی خاص، لیفت پوست اتفاق می افتد. برای رفع خطوط عمیق اطراف چشم تزریق ژل یکی از بهترین انتخاب ها می باشد.

 تشخیص میزان ژل و محل تزریق بر عهده متخصص می باشد. ماندگاری ژل ها معمولا بین 6 الی 18 ماه می باشد و پس از آن نیاز به تمدید دارد.

بوتاکس

یکی از روش های پر کاربرد و پر طرفدار در رفع خطوط پنجه کلاغی تزریق بوتاکس است. بوتاکس در درمان و رفع خطوط خفیف تا متوسط تاثیر گذاری مناسبی دارد. در واقع درمان مناسبی برای خطوطی هستند که هنگام حرکت عضلات نمایان می گردند.

همانطور که در مطالب بالا عنوان نمودیم حرکات صورت مانند خندیدن، گریه و... که موجب ایجاد انقباضات ماهیچه و عضلات می گردد نقش عمده ای در ایجاد خطوط پنجه کلاغی دارد. بوتاکس با فلج سازی موقت عضلات، اسپاسم آن ناحیه را رفع نموده و موجب بهبود خطوط این ناحیه و بالا رفتن انتهای ابروها می شود. ماندگاری بوتاکس معمولا تا 3 الی 6 ماه است. با تمدید درمان می توان تاثیرات را تثبیت کرد.

لیزر

لیزر درمانی یکی از روش های مناسب برای کاهش و رفع خطوط اطراف چشم می باشد. انواع لیزر با طول موج های متفاوت وجود دارد. لیزرها در واقع با نفوذ به پوست و تحریک کلاژن سازی موجب بهبود خطوط پوستی می گردند. انتخاب نوع لیزر و شدت آن کاملا بر عهده پزشک می باشد. لازم به ذکر است جهت مشاهده نتایج این روش می بایست تعداد جلسات تعیین شده توسط پزشک را به طور کامل انجام دهید.

لیزر CO2 فرکشنال

لیزر CO2 فرکشنال یا لیزر کربن دی اکسید موجب لایه برداری هدفمند از یک نقطه از پوست می گردد. این لیزر با تاثیرگذاری همزمان لایه اپیدرم و درم علاوه بر لایه برداری موجب تحریک کلاژن سازی نیز می شود.

لیزر فرکسل

لیزر آمریکایی فرکسل دارای دو طول موج اربیوم و تالیوم می باشد. این لیزر طیف گسترده ای درمان های عارضه های سطحی و عمقی پوست را در بر می گیرد. رفع خطوط پنجه کلاغی و چین و چروک های پوستی یکی از کاربردهای این دستگاه محسوب می گردد.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یکی از روش های لایه برداری و جوانسازی پوست می باشد. این روش با دو تکنیک سایش با دستگاه و لایه برداری و یا مکش پس از اسپری کردن اکسید آلومینیوم یا بی کربنات سدیم همراه می باشد.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ نوعی روش لایه برداری و بازسازی پوست می باشد. در این روش با کمک سوزن های بسیار ظریف روزنه هایی در پوست ایجاد می گردد. سپس پوست برای ترمیم و بازسازی خود اقدام به کلاژن سازی و الاستین می نماید. همچنین وجود روزنه ها در این روش می تواند در جذب بهتر سرم های پوستی موثر باشد.

پلاسما تراپی (پلاسما جت)

در پلاسماتراپی با کمک نوعی دستگاه جوانسازی و سفت کردن پوست از طریق تحریک کلاژن سازی انجام می پذیرد. پلاسماجت پوست را از حالت جامد به گاز تبدیل می نماید و این امر موجب جمع شدن لایه های زیرین پوست می گردد. و با اعمال حرارت کانونی بالا موجب تخریب و تحریک پوست و تولید کلاژن و الاستین نیز می شود.

بهترین روش درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم

انتخاب بهترین روش درمان برای هر فرد کاملا وابسته به شرایط او می باشد. پزشک با توجه به شدت خطوط اطراف چشم و سن روش درمانی مناسب را اتخاذ می نماید. به طور معمول از روش های مانند بوتاکس برای خطوط خفیف تا متوسط استفاده می شود. از روش های میکرونیدلینگ و لیزر و تزریق ژل برای خطوط شدیدتر بهره می برند. گاها امکان دارد پزشک درمان ترکیبی را برای درمان قطعی چروک دور چشم یک فرد تجویز نماید.

بهترین روش درمان خطوط پنجه کلاغی

هزینه درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم

هزینه درمان خطوط پنجه کلاغی یا همان چین های اطراف چشم کاملا مرتبط با انتخاب نوع درمان و تعرفه های کلینیک ها می باشد. همواره توصیه فایندکلینیک بر این است که فارق از مسئله هزینه به کلینیک های معتبر مراجعه نمایید و کم یا زیاد بودن هزینه درمان را مبنای انتخاب قرار ندهید.

با برقراری تماس با کلینیک های معرفی شده در انتهای همین صفحه از هزینه ها مطلع شوید.

بهترین سن برای درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم

بهترین زمان برای درمان خطوط پنجه کلاغی درست زمانی است که برای بار اول از وجود آن ها آگاه می شوید. در این مواقع می بایست فورا اقدام به درمان نمایید تا از تشدید آن پیشگیری شود. درمان خانگی نقش مهمی در پیشگیری و یا درمان خطوط خفیف دارد. در صورت عدم دریافت نتیجه حتما در اسرع وقت به کلینیک ها معتبر جهت درمان مراجعه نمایید. لازم به ذکر است خطوط پنجه کلاغی صرفا در افراد در سنین بالا ایجاد نمی گردد. وجود این خط ها در افراد جوان و سنین پایین هم امکان پذیر است.

روش های خانگی درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم (با ماسک خانگی)

مراقبت های پوستی و ماسک های خانگی از جمله روش های درمانی و پیشگیرانه ای هستند که در صورت اعمال مرتب آن ها به مرور در پوست تاثیر خود را می گذارند. در ادامه به معرفی برخی ماسک های خانگی که درمان و بهبود چروک های پوستی از جمله خطوط پنجه کلاغی چشم تاثیر دارند می پردازیم.

خطوط پنجه کلاغی دور چشم

ماسک سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ حاوی پروتئین فراوان می باشد. این ماده می تواند در با تامین پروتئین مورد نیاز پوست موجب بازسازی و از بین بردن خطوط اطراف چشم گردد.

روش مصرف:

سفیده تخم مرغ را جدا نمایید، و هم بزنید تا کف نماید. سپس کف حاصله را روی خطوط اطراف چشم قرار دهید و پس از 10 دقیقه با آب ولرم به آرامی بشویید. توجه داشته باشید هنگام مصرف ماسک صورت خود را بی تحرک نگاه دارید.

هفته ای دو مرتبه می توانید از این ماسک استفاده نمایید.

ماسک خیار

یکی از ماسک های تاثیرگذار در خطوط چشم ماسک خیار می باشد، و از قدیم بسیار مورد استفاده قرار می گرفته است.

روش مصرف:

خیار را به شکل پوره در بیاورید و سپس آن را روی خطوط اطراف چشم قرار دهید. زمانی که به طوط کامل خشک شده با آب سرد به آرامی آن را بدون اعمال فشار بشویید.

روغن نارگیل

روغن های گیاهی و طبیعی دارای کاربردهای بسیار زیادی در درمان های پوستی هستند. برای خطوط اطراف چشم، شب ها پیش از خواب روغن نارگیل را به آرامی اطراف چشم و روی خطوط ماساژ دهید. هر شب این کار را تکرار نمایید و صبح با آب سرد بشویید. انجام مرتب این عمل در کاهش و یا رفع کامل خطوط پنجه کلاغی در موارد خفیف تاثیرگذار است.

شیر

مواد مغذی موجود در شیر علاوه بر نوشیدن در اعمال آن بر روی پوست هم می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد. بدین منظور با استفاده از پنبه شیر را روی خطوط پوستی اطراف چشم بکشید و پس از 10 دقیقه با آب سرد بشویید. همچنین ترکیب شیر با روغن بادام تاثیر آن را مضاعف می کند. انجام روزانه این عمل در بهبود خطوط بسیار موثر می باشد.

آلوئه ورا

ژل میان برگ گیاه آلوورا تاثیرات بسیار گسترده ای در درمان های پوستی دارد. بدین منظور می توانید هر شب مقداری از این ژل را روی خطوط اطراف چشم و... قرار دهید. پس از 20 ذقیقه با آب ولرم یا سرد شستشو دهید.

این صفحه را به اشتراک بگذاریم:
 654  |
 5.00   از   5/00   از تعداد   2   رای   |
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجربیات و سوالات خود در مورد مطالب این صفحه را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به تمامی سوالات پاسخ خواهند داد.

ContantUs