پنج شنبه 26 اسفند 1400

درمان خط اخم

درمان خط اخم
logo

چین و چروک و خطوط پوستی یکی از نشانه های افزایش سن و یا تحت تاثیر عوامل گوناگون در سنین پایین تر می باشد. این خطوط در هر ناحیه از صورت امکان بروز دارد. خطوطی که در ناحیه میان دو ابرو نمایان می شود خط اخم نام دارد. در این مطلب به بررسی این ناحیه از خطوط می پردازیم و روش های درمانی آن را معرفی می نماییم.

خط اخم چیست؟

خط اخم شامل خطوط عمودی بین دو ابرو می شود که با اخم کردن و نزدیک نمودن دو ابرو بیشتر نمایان می گردد. با افزایش سن پوست خاصیت ارتجاعی خود را به واسطه کاهش کلاژن و الاستین از دست می دهد. از همین جهت آثار حرکات عضلات مانند اخم کردن به صورت خطوط خفیف تا شدید بر جای می ماند.

البته عوامل دیگری هم می تواند موجب ایجاد خط اخم در سنین پایین تر شود که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

خط اخم

علت ایجاد خط اخم

  • عوامل ژنتیکی
  • نور خورشید و عدم استفاده از ضد آفتاب و عینک و کلاه
  • اخم کردن مداوم و عادات حرکتی چهره
  • افزایش سن و کاهش الاستیسیته پوست و نازک شدن پوست
  • استعمال دخانیات
  • کاهش رطوبت پوست
  • رژیم غذایی نامناسب، استرس و کم خوابی

روش های درمان خط اخم

روش های درمانی موثری برای بهبود و از بین بردن خط اخم وجود دارد و در صورتی که هرکدام به طور صحیح و توسط متخصص انجام شود نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است لایف استایل مناسب در زندگی، خواب و استراحت کافی، تغذیه مناسب و توجه به سلامت پوست همگی از عوامل مهمی هستند که رعایت آن ها موجب بهبود شرایط پوست می شود.

در ادامه به معرفی چندین درمان کلینیکی جهت رفع خط اخم می پردازیم.

از بین بردن خط اخم

بوتاکس

بوتاکس نوعی درمان مناسب جهت رفع خط اخم های خفیف تا متوسط می باشد. در واقع با کمک این روش علاوه بر رفع اسپاسم این ناحیه، با فلج سازی موقت عضله از اخم کردن جلوگیری می شود.

این روش درمانی برای افرادی که عادت زیاد به اخم کردن دارند جهت پیشگیری از بروز خط اخم راه حل مناسبی محسوب می شود.

ماندگاری بوتاکس 3 الی 6 ماه است.

تزریق ژل

فیلر یا همان ژل نقش پرکنندگی و حجم دهندگی دارند. خطوط اخمی که بسیار عمیق شده با کمک فیلر مناسب و تکنیک پزشک پر می شود. در نتیجه خط اخم از بین می رود.

ماندگاری فیلرها بر اساس برند و نوع آن ها متغیر می باشد. و بین 6 الی 18 ماه معمولا ماندگاری دارند.

هیالورونیک اسید در حال حاضر یکی از بهترین انواع فیلرها می باشد. علاوه بر سازگاری با بدن انسان، معمولا آلرژی ایجاد نمی کند. همچنین زیر پوست حرکت و ریزش ندارد. با مراجعه به کلینیک های معتبر، پزشک متخصص از برندهای مرغوب استفاده می نماید.

جراحی لیفت پیشانی

در افرادی که خطوط پیشانی از جمله خط اخم بسیار عمیق شده و ایجاد چین کرده است، راه درمان جراحی لیفت پیشانی می باشد. در این جراحی پزشک با توجه به تکنیک خود برش هایی در نواحی شقیقه و یا بالای پیشانی بین موها ایجاد می نماید. و سپس پوست های اضافه را بر می دارد. نتیجه جراحی لیفت و از بین رفتن خطوط افقی پیشانی و خط اخم و حتی بالا کسیدن ابروها می باشد.

لیزر

لیزر یکی از روش های مناسب درمان خطوط و چروک های پوستی می باشد. لیزر در انواع مختلف با اثر لایه برداری و تحریک کلاژن سازی در پوست در طول موج های مختلف موجود است. انتخاب نوع لیزر و درمان مناسب با توجه به نیاز فرد توسط متخصص تعیین می گردد.

لیزر CO2 فرکشنال

لیزر CO2 یا کربن دی اکسید فرکشنال بصورت موضعی و متمرکز موجب بهبود عارضه های پوستی می گردد. پزشک می تواند از این روش جهت حذف خط اخم استفاده نماید.

لایه برداری و میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک نوع روش لایه برداری با دستگاه می باشد. امکان اعمال با دو روش سایشی جهت لایه برداری و همچنین با ریزش کریستال ظریف بر روی پوست و مکش دستگاه سلول های مرده پوست جدا می گردد.

آر اف و روش های افزایش کلاژن سازی

در آر اف با تابش امواج رادیویی، کلاژن سازی در پوست تحریک می شود. تحریک کلاژن سازی موجب جوانسازی پوست و رفع خطوط و چین و چروک ها می شود.

پی آر پی

پی آر پی از طریق تزریق خون و پلاسمای غنی شده از پلاکت انجام می گردد. در پی این اقدام سلول های بدن که موجب تولید کلاژن می شود فعال گردیده و درمان چین و چروک و خطوط از جمله خط اخم ایجاد می شود.

بهترین روش درمان خط اخم

لازم به ذکر است تمامی روش های نام برده درمان دائمی خط اخم محسوب نمی شود. به تناسب هر روش شامل ماندگاری منحصر به خود می باشد. در کنار درمان، لایف استایل سالم و مراقبات پوستی موجب ماندگاری بهتر در برخی درمان ها می گردد.

انتخاب روش مناسب درمانی برای هر فرد به شرایط خطوط و سن فرد بستگی دارد. پزشک بهترین شخص برای تشخیص درمان مناسب با شرایط هر فرد می باشد.

به طور کلی درمان بوتاکس برای خطوط خفیف تا متوسط موثر می باشد و همچنین تزریق ژل برای خطوط عمیق تر مناسب می باشد.

بهترین درمان خط اخم

هزینه درمان خط اخم

قیمت درمان خط اخم به انتخاب نوع درمان و تعرفه های کلینیک ها مرتبط می شود. جهت استعلام هزینه ها با کلینیک های معرفی شده در بخش آگهی های پایین صفحه مراجعه نمایید.

بهترین سن برای درمان خط اخم

خط اخم محدود به سن نیست و علاوه بر فاکتور افزایش سن، عوامل دیگری هم نیز  می تواند موجب خطوط پوستی گردد. برخی روش ها جنبه پیشگیرانه دارد، مانند مراقبات پوستی یا تزریق بوتاکس خط اخم برای افرادی که عادت به اخم کردن دارند.

اما بهترین زمان برای درمان خط اخم زمانی است که نشانه های اولیه از این خطوط را مشاهده می نمایید. با درمان به موقع از عمیق شدن آن پیشگیری می شود.

روش های جلوگیری از خط اخم

  • انواع روش های مراقبتی و لایف استابل سالم
  • استفاده از ضد آفتاب در زمان قرارگیری در معرض آفتاب
  • استفاده از عینک آفتابی و کلاه
  • عدم استعمال دخانیات و قرارگیری در معرض دود سیگار
  • تغذیه مناسب و استفاده از غذاهای حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان
  • استراحت و خواب مناسب و دوری از استرس
  • رطوبت رسانی و آبرسانی پوست
  • در برخی مواقع بوتاکس و انواع روش های جوانسازی جنبه پیشگیرانه دارد
جلوگیری از خط اخم

روش های خانگی درمان خط اخم

انواع مراقبت های پوستی و ماسک ها در منزل در حفظ سلامت پوست موثر هستند. اما این نکته را به یاد داشته باشید تمامی این روش های بیشتر جنبه پیشگیرانه دارد. و همچنین در برخی موارد خفیف با استمرار درمان و صبر نتایج مثبتی حاصل می گردد. در ادامه به معرفی چند روش و ماسک خانگی می پردازیم.

ماساژ

ماساژ 5-10 دقیقه ای با روغن ها از جمله روغن بادام، نارگیل و زیتون موجب بهبود گردش خون و همچنین جذب موثر آن ها می گردد.

انواع ماسک

  • سفیده تخم مرغ (10 دقیقه و سپس شستشو با آب ولرم)
  • ماست، لیمو، عسل و مایع از کپسول ویتامین E برای (10دقیقه)
  • ژل آلوورا (10 دقیقه)
  • شیر (15 دقیقه)
  • آواکادو (20 دقیقه)
این صفحه را به اشتراک بگذاریم:
 443  |
 5.00   از   5/00   از تعداد   3   رای   |
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجربیات و سوالات خود در مورد مطالب این صفحه را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به تمامی سوالات پاسخ خواهند داد.

ContantUs