شنبه 7 اسفند 1400

علت و درمان لک های پوستی و کک و مک

علت و درمان لک های پوستی و کک و مک
logo

لک های پوستی بر اثر عوامل گوناگونی بر روی پوست ایجاد می شوند. برخی از این عوامل شامل اثرات نور خورشید، افزایش سن، بارداری، جوش و زخم و... می باشند. در این مقاله به بررسی این موضوع و انواع روش های درمانی آن نیز می پردازیم.

لک های پوستی چیست؟

لک های پوستی قسمتی از پوست هستند که به دلایل گوناگون دچار تغییر رنگ و یا هایپرپیگمنتیشن می شوند. لک ها به دو صورت مادرزادی از بدو تولد و یا بنا به دلایل گوناگون بر روی پوست ایجاد می گردند.

دلیل ایجاد لک ها تولید بیش از حد ملانین (رنگدانه های پوست) می باشد. تکثیر بیش از حد ملانین در یک نقطه موجب ایجاد لک می گردد که غالبا تیره رنگ هستند. دلایل ایجاد لک ها در تعیین روش درمان آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

درمان لکه های پیری صورت

دلیل و علت لک های پوستی صورت و بدن

دلایل ایجاد لک های پوستی در صورت و بدن تحت تاثیر عوامل بیرونی و یا داخلی بدن می باشد. پس از تشخیص علت لک درمان انتخاب و انجام می شود. عوامل موثر در تولید لک صورت و لک بدن شامل:

  • قرارگیری در معرض آفتاب و آفتاب سوختگی های مکرر
  • مشکلات هورمونی
  • همچنین مصرف داروهای هورمونی
  • کمبود ویتامین B12,A,C
  • کم خونی و کمبود اسید فولیک
  • بارداری
  • افزایش سن
  • ژنتیک و وراثت
  • اسکار زخم و یا جوش
  • بیماری کلیوی، کبدی، آسم، رماتیسم
  • مواد آرایشی و بهداشتی غیر استاندارد
  • بیماری نظیر قارچ

 

براي مشاهده ديگر کلينيک ها بر روي دکمه زير کليک کنيد:

مشاهده ديگر کلينيک ها

 

لک های پوستی دست

انواع لک های پوستی

لک پیری (افزایش سن)

لکه های پیری نوعی از لک هستند که بر اثر افزایش سن معمولا بعد از 50 سالگی در برخی افراد بروز می کنند. علت و منشا این لک های ممکن است مربوط به سیستم داخلی بدن و یا خارجی باشد. این لک ها عموما بیض شکل هستند و در رنگ های قهوه ای و یا روشن به شکل کاملا مسطح و غیر برآمده ظاهر می شوند. عموما در نقاطی که در معرض آفتاب قرار دارند ظاهر می شوند. اشعه ی خورشید موجب بالا رفتن تولید ملانین یا رنگدانه های پوستی می شود و تجمع این رنگدانه ها موجب بروز لک می گردد. لک های پیری فاقد هرگونه درد، حس خارش یا سوزش هستند.

کک و مک Freckle

کک و مک نوعی لک پوستی می باشد که در افراد با طیف رنگی مختلف پوست دیده می شود. منشا کک و مک صورت و بدن معمولا نور خورشید می باشد. کک و مک در رنگ های طیف قهوه ای، سیاه، زرد، قرمز، برنز نمایان می شود. این لک ها بسیار ریز و حدود 1-2 میلیمتر هستند. عوامل وراثتی، استرس، دلایل هورمونی مانند بارداری و بلوغ، آفتاب به تشدید کک و مک کمک می نماید.

کک و مک

کک و مک بدن و صورت به دو دسته تقسیم می شوند که شامل:

اپیلایز Ephelides

این نوع کک و مک ها معمولا ریشه وراثتی داشته و در افراد با پوست روشن و معمولا در فصل تابستان نمود پیدا می کند و در زمستان کمتر یا محو می شود. رنگ این مدل کک و مک در کودکان سیاه و یا برنز و در بزرگسالان به صورت قهوه ای کم رنگ یا قرمز دیده می شود. قرارگیری در معرض آفتاب به آن ها شدت می بخشد. استفاده از کرم ضد آفتاب با spf بالای 30 به این افراد حتما توصیه می شود.

لنیتایز Lenities

این گونه از لک در افراد با سن بالا دیده می شود. و معمولا به واسطه عدم رعایت مراقبت ها در هنگام قرارگیری در معرض آفتاب و همچنین قرارگیری بیش از حد در معرض نور خورشید در جوانی می باشد. ظاهر این لک ها به رنگ قهوه ای تیره در صورت و لک های بزرگ در سر و دست ها می باشد. ریشه ژنتیکی و وراثتی در این خصوص هم نیز موثر می باشد.

لک بارداری (ملاسما)

لک های بارداری یا همان ملاسما منشا هورمونی دارند. در ابتدا با رنگ قهوه ای روشن و اندازه کوچک بروز می کند. و سپس پر رنگ تر شده و یا اندازه آن بزرگتر می گردد. عواملی همچون، ژنتیک، هورمون، خورشید در ایجاد این لک ها تاثیرگذار است. اما عامل هورمون نقش اصلی در ایجاد ملاسما را دارد. بارداری و یا استفاده از قرص های ضد بارداری (داروهای حاوی استروزن و پروژسترون) یکی از دلایلی مهم ابتلا به این لک های می باشد. قرارگیری در معرض خورشید موجب تشدید و افزایش وسعت آن می گردد. ملاسما معمولا در پیشانی، گونه ها و اطراف چشم ها به طور قرینه ظاهر می شود.

اکثر لک های حاملگی در نمیه دوم بارداری ظاهر می شوند و معمولا یکسال پس از زایمان از بین می روند. درمان و بهبود ناشی از داروهای هورمونی کمی بیشتر زمان می برد. درمان به موقع در عدم گسترش و همچنین بهبود سریع تر موثر می باشد.

به طور کلی تغییرات رنگدانه ای و تولیدات ملانین در دوره بارداری در نواحی نوک سینه، اطراف آلت تناسلی، زیر بغل، کشاله ران، ناحیه زخم و کک و مک و خال ها موجب پر رنگ شدن این نواحی می گردد و جای نگرانی ندارد و رفع می شود.

در دوران بارداری خطی تیره رنگ بر روی شکم بصورت عمودی از بالا تا پایین ایجاد می گردد. به طور طبیعی این خط همرنگ پوست می باشد. اما در دوران بارداری به سبب تشدی تولید ملاسما تیره تر می شود. و چند ماه پس از زایمان به حالت اولیه باز می گردد.

ملاسما

لک آکنه

لک های آکنه به واسطه بروز جوش و آکنه در پوست ایجاد می گردند. رنگ این لک ها می تواند قرمز یا قهوه ای نیز باشد. عدم درمان جوش ها ، دستکاری جوش، میزان بزرگی آن ها همگی در به جای ماندن لک تاثیرگذار است. درمان جوش به زمینه و منشا داخلی یا بیرونی آن بستگی دارد. جوش هایی که منشا درونی و هورمونی دارند با دارو درمان می شوند و برای از بین بردن لک های صورت و بدن ناشی از آن در سطح پوست از انواع روش های لایه برداری استفاده می شود.

لک زخم

لک های زخم ناشی از ایجاد انواع زخم، برش، سوختگی، سائیدگی و... می باشد. نوع لک ها با توجه به عمق و نوع زخم متفاوت می باشد. برخی از زخم ها مانند اسکار بخیه رنگ روشن تر از پوست دارند. انواع روش های لایه برداری و لیزری برای درمان این لک ها مناسب می باشد که با توجه به نوع اسکار درمان مشخص می شود.

لک قارچ پوستی

لک قارچ پوستی بیشتر در نواحی گردن و تنه دیده می شوند. ظاهر این لک ها در رنگ های قهوه ای کم رنگ و پر رنگ و همچنین در اندازه های مختلف می باشد. در برخی موارد لک های روشن شبیه آلبا و یا علائمی نظیر اگزما آفتابی ایجاد می نماید.

لک پیسی (بیماری پیسی)

بیماری پیسی یا برص زمینه ژنتیکی دارد. در این بیماری لک های بزرگ با رنگی روشن تر از پوست و سفید در نقاط مختلف بدن و صورت ایجاد می گردد. سرعت انتشار بالایی دارد و می تواند دائما گسترش و پیشرفت پیدا کند. درمان این لک ها بسیار سخت و حتی ناممکن می باشد و در هر سنی امکان بروز آن وجود دارد.

لک مادر زادی (ارثی)

لک های مادرزادی انواع گوناگونی دارد. ماه گرفتگی نیز جزو انواع لک های مادرزادی محسوب می شود. این لک ها نیز در زمان تولد در هر قسمتی از صورت و بدن ممکن است وجود داشته باشد. در افراد با رنگ پوست روشن لک ها به رنگ قهوه ای و در افراد دارای پوست تیره لک ها متمایل به قهوه ای تیره و سیاه می باشد. احتمال سرطانی شدن لک های ملانوسیتیک بسیار کم می باشد. و در واقع هرچه این لک ها کوچکتر باشد احتمال کمتر هم می شود.

لک های کبد

لکه های کبدی همان لک های پیری هستند که بر اثر قرارگیری در معرض آفتاب و تجمع رنگدانه ها شکل می گیرند. خورشید، سولاریوم در ایجاد این لک ها تاثیرگذار است. نور خورشید سرعت تولید ملانین در پوست را افزایش می دهد.

درمان لک پوستی صورت و بدن

لک های پوستی در ناحیه صورت و بدن بنا به دلایل ایجاد آن درمان های گوناگونی دارد که شامل:

  • درمان دارویی
  • درمان با مواد شیمیایی
  • لیزر
  • فرکسل
  • Co2 فرکشنال
  • کرایوتراپی
  • میکرودرم ابریژن
  • مزوتراپی روشن کننده پوست
  • میکرونیدلینگ
  • انواع روش های لایه برداری

درمان لک پوستی با لیزر

انواع لیزرهای با طول موج های گوناگون وجود دارد که در درمان لک های پوستی تاثیرگذار است. لیزر با هدف قرار دادن ملانین های تجمع یافته لک ها را از بین می برد. به عنوان مثال امروزه از لیزر کیوسوئیچ در از بین بردن لک ها استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که نوع لک در انتخاب نوع لیزر برای درمان نقش مهمی دارد. برخی لک ها با لیزر های لایه بردار درمان می شوند.

درمان لک پوستی با لیزر فرکسل

لیزر فرکسل دارای دو طول موج اربیوم و تالیوم برای درمان عمقی و سطحی پوست می باشد. انواع لک های پوستی ناشی از آفتاب، افزایش سن، لک های باردارای یا ملاسما با این دستگاه قابل درمان می باشد. همچنین این دستگاه در بهبود جای زخم، جای جوش و اسکار قابل استفاده می باشد.

درمان لک های پوستی با لیزر فرکسل

جهت آگاهی از کارایی، لیست مراکز و هزینه لیزر فرکسل بر روی آن کلیک نمایید.

درمان لک پوستی با لیزر CO2 فرکشنال

این لیزر با لایه برداری نقطه ای و هدفمند موجب بهبود لک های پوستی می شود. در واقع با هدف قرار گرفتن لایه درم و اپیدرم پوست لایه برداری و تحریک کلاژن سازی اتفاق می افتد.

درمان لک پوستی با میکرودرم ابریژن

با کمک روش میکرودرم ابریژن لایه برداری با کمک دستگاه انجام می شود. این روش علاوه بر تحریک کلاژن سازی باعث کاهش و بهبود لک های ناشی از تجمع ملانین نیز می گردد.

درمان لک پوستی با IPL

درمان با IPL درواقع درمان با پالس نوری شدید می باشد. روشی تقریبا مشابه لیزر درمانی می باشد. در این تکنیک با تابش طول موج های مختلفی از انرژی نوری موجب تاثیرگذاری بر روی سلول های آسیب دیده پوستی می شود.

درمان لک پوستی با کرایو

با کمک کرایوتراپی و تزریق نیتروژن مایع به لک های پوستی، منجمد شدن آن ها و در نتیجه جدا شدن سلول های پوستی را به همراه دارد. این روش برای لک های تیره با صلاحدید پزشک استفاده می شود.

درمان لک پوستی با لایه برداری شیمیایی

در مواردی که لک های پوستی خفیف بوده و یا در مراحل اولیه قرار دارند معمولا پزشک از انواع لایه بردارهای شیمیایی در غالب پماد و... استفاده می نماید. انواع لایه بردارهای شیمیایی وجود دارد که با توجه به نوع پوست و لک ایجاد شده توسط پزشک تعیین می شود. انواع لایه بردارهای شیمیایی شامل:

  • AHA یا آلفاهیدروکسی اسیدها که عملکرد سطحی تری نسبت به سایر لایه بردار هادارد. برای درمان لک های ناشی از افزایش سن، ملاسما و لک های تیره پوستی استفاده می شود.
  • BHA یا بتاهیدروکسی اسیدها که برای درمان آکنه و آسیب های ناشی از آفتاب استفاده می شوند. سالیسلیک اسید از معرروف ترین این نوع می باشد.
  • رتینوئید اسیدها نسبت به دو مدل ذکر شده لایه برداری عمیق تری دارند و عموما در کلینیک ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای درمان انواع جای زخم و لک های بدن و صورت دارای کاربرد می باشد.

درمان لک پوستی با آر اف

آر اف امواج فرکانس رادیویی می باشد که با ورود به پوست موجب تحریک کلاژن سازی و درمان آسیب های پوستی می گردد. تکنولوژی آر اف در دستگاه های مختلفی وجود دارد. انرژی حرارتی و گرمای آر اف موجب تبخیر ملانین اضافی پوست و روشن نمودن رنگ دانه ها می شود.

درمان خانگی لک پوست

همانطور که در مطالب بالا اشاره نمودیم دلیل ایجاد لک بر انتخاب نوع درمان بسیار موثر است. یکی از اصلی ترین علل ایجاد لک، تولید چربی بیش از حد در پوست می باشد. چربی موجب مسدود شدن منافذ پوست و درنتیجه بروز آکنه می شود. همچنین عواملی نظیر مشکلات هورمونی، استرس، تغذیه، ژنتیک و عفونت در ایجاد آکنه نیز موثر می باشد.

روغن کرچک

از جمله مزایای روغن کرچک کاهش رنگدانه های لک های پوستی می باشد. این روغن دارای اسید چرب مانند امگا 3 می باشد. اسیدهای چرب با نفوذ به عمق پوست باعث کاهش رنگدانه و رفع لک می گردد. تا 2 مرتبه در روز استفاده از این روغن در کاهش لک موثر است. افراد دارای پوست چرب با احتیاط استفاده نمایند.

آبلیمو

از آب لیمو تازه برای از بین بردن لک ها و سفید کردن استفاده می شود. بدین منظور مقداری آب لیمو را روی لک های خود بمالید و پس از 10 دقیقه با آب سرد بشویید.

سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت قلیایی دارد و در صورت استفاده موضعی موجب تعادل PH و خاصیت ضدمیکروبی در ناحیه درمان می شود.

مقدار یک سوم فنجان سرکه سیب را با یک فنجان آب ترکیب کنید و سپس محلول را با پنبه به پوست تمیز موضع مورد نظر اعمال نمایید.

پس از چند ثانیه تا یک دقیقه پوست خود را بشویید.

آرد نخود

آرد نخودچی موجب روشن شدن و شفاف شدن پوست می شود. از این ماده در ترکیب با گلاب یا شیر کم چرب می توان ماسک تهیه نمود. پس از 20 دقیقه ماسک از روی صورت با آب ولرم شسته می شود.

دوغ یا ماست

ماست ترش و دوغ دارای اسید لاکتیک می باشد. اسید لاکتیک از خانواده آلفا هیدروکسی است و در کاهش لک بسیار موثر می باشد. پس از 20 دقیقه بعد از اعمال بر روی پوست، شسته شود.

آب پیاز

آب پیاز خاصیت روشن کنندگی دارد و برای بهبود لک ها بسیار موثر می باشد. پیاز را برش دهید و بر روی پوست خود بمالید. تکرار روزانه این عمل موجب نتیجه دهی آن می گردد.

درمان کک و مک

  • عدم قرارگیری طولانی در معرض آفتاب
  • استفاده ار کرم های ضد آفتاب
  • استفاده از کرم های روشن کننده و ضدلک
  • انواع روش های لایه برداری فیزیکی و شیمیایی
  • کرایو (فریز نمودن با نیتروژن مایع) روشی موثر در درمان کک و مک
  • درمان با لیزر (خصوصا لیزرهایی با نور سبز) تا حد زیادی لک ها را محو و یا کاهش می دهد.

پیشگیری از لک پوستی

علل ایجاد لک ها متفاوت است. اما برخی کارها می تواند در پیشگیری از بروز برخی لک موثر باشد. البته روش پیشگیری در انواع لک هایی که عامل وراثتی دارد خیلی موثر نمی باشد. در ادامه به معرفی این روش ها می پردازیم.

  • عدم قرارگیری طولانی مدت در معرض خورشید
  • استفاده از ضد آفتاب ها
  • عدم دستکاری جوش ها
  • روتین پوستی و استفاده از لایه برارها
  • روتین های کلینیکی مانند فیشیال
  • تغذیه مناسب

قیمت درمان لک های پوستی

هزینه درمان لک های پوستی بنا به نوع لک و نوع درمان بسیار متغیر می باشد.

جهت دریافت هزینه انواع روش های درمان لک با کلینیک های معرفی شده در انتهای این صفحه تماس برقرار نمایید.

لک های پوستی فایند کلینیک

همواره توصیه می شود در هنگام بروز لک پوستی سریعا به پزشک مراجعه شود تا درمان مناسب اتخاذ گردد و از گسترش لک جلوگیری شود. همچنین درمان زود موجب نتیجه دهی بهتر و سریع تر نسبت به درمان دیر هنگام می باشد. معمولا در مراحل اولیه از درمان های ساده تر و یا تجویز پماد استفاده می شود.

در بخش آگهی ها درمان های مرتبط با لک در کلینیک های گوناگون وجود دارد.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

مراجعه در مراحل اولیه بروز لک به درمان بهتر و موثر تر آن کمک می کند. در واقع زمانی که لک نیست بلکه ملانوم است بهترین زمان مراجعه می باشد.

این صفحه را به اشتراک بگذاریم:
 1254  |
 5.00   از   5/00   از تعداد   4   رای   |
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجربیات و سوالات خود در مورد مطالب این صفحه را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به تمامی سوالات پاسخ خواهند داد.

آگهی های مرتبط با علت و درمان لک های پوستی و کک و مک

تهران
علی رمضانی

رفع مشکلات پوستی با لیزر CO2 فرکشنال

علی رمضانی
تهران - ولیعصر
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
آتریسا

انواع درمان های پوستی با آر اف فرکشنال

آتریسا
تهران - اشرفی اصفهانی
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
زیبایی بنیتا

جوانسازی پوست و رفع خطوط با آراف فرکشنال

زیبایی بنیتا
تهران - زعفرانیه
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
ایرانیان

جوانسازی و درمان پوست با آر اف فرکشنال

ایرانیان
تهران - زعفرانیه
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
سحر عماد مستوفی

جوانسازی و انواع درمان با آر اف فرکشنال

سحر عماد مستوفی
تهران - جردن
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
خانه سفید

درمان انواع عارضه پوستی با آر اف فرکشنال

خانه سفید
تهران - جردن
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
زیبایی بنیتا

درمان ترک پوستی در بدن با آر اف فرکشنال

زیبایی بنیتا
تهران - زعفرانیه
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
دکتر احراری (بیوتی فکتوری)

ترمیا جهت جوانسازی و رفع عارضه های مختلف

دکتر احراری (بیوتی فکتوری)
تهران - اندرزگو
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
ایرانیان

ترمیا برای جوانسازی و لیفت پوست

ایرانیان
تهران - زعفرانیه
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
اکبر عنایتی

ترمیا جوانسازی و رفع عارضه های پوستی

اکبر عنایتی
تهران - اندرزگو
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

کلینیک ها ContantUs