پنج شنبه 16 دی 1400

عوارض اسلیو معده

logo

داشتن اندام متناسب و ایده آل، امروزه ذهن افراد فراوانی را به خود درگیر کرده است. برخی از افراد به تنهایی با رژیم غذایی و ورزش  نمی‌توانند به فرم دلخواه بدن و کاهش وزن ایده آل برسند. البته عواملی همچون وجود بیماری خاص و یاعدم توانایی ورزش می‌تواند در این امر دخیل باشد. اما با پیشرفت علم انواع روش‌های و جراحی‌ها این امکان را میسر نموده. عمل اسلیو معده یکی از این روش‌ها می‌باشد که در ادامه با عوارض و خطرات احتمالی ناشی از آن آشنا می‌شویم.

عوارض عمل اسلیو معده و خطرات احتمالی آن

این نکته را مد نظر داشته باشید که هرگونه جراحی و انجام تغییرات در بدن عوارض و مشکلات خود را خواهد داشت. اما با رعایت مواردی همچون توجه به تمام ضروریات قبل و بعد از عمل، انتخاب پزشک با تخصص و مهارت بالا تا میزانی می‌توان از عوارض و مشکلات ناشی از جراحی جلوگیری نمود.

همچنین پیش از هرگونه جراحی می‌بایست میزان درصد مزایای آن نسبت به معایب و عوارض را سنجید و سپس اقدام نمود.

از جمله عوارضی که احتمال دارد فرد پس از جراحی با آن روبرو شود و البته گذرا و موقت می‌باشد شامل:

• احساس سوزش سر دل که با مصرف دارو کنترل می شود.
  • احساس خستگی و کم توانی تا یکماه اول که به دلیل کاهش کالری مصرفی می باشد.
  • ریفلاکس معده
عوارض اسلیو معده

براي مشاهده ديگر کلينيک ها بر روي دکمه زير کليک کنيد:

مشاهده ديگر کلينيک ها

برخی عوارض جدی و خطرناک وجود دارد که فرد بلافاصله پس از مشاهده هرکدام می‌بایست به سرعت به پزشک مراجعه نماید. شامل:

• درد افزاینده
  • بروز تب و لرز شدید
  • تورم و قرمزی و همچنین افزایش دما و ترشح چرک از محل بخیه ها
  • عدم توانایی نوشیدن مایعات
  • لخته شدن خون
  • خونریزی شدید
  • افزایش ضربان قلب

در ادامه به طور مفصل به بیان عوارض ناشی از عمل اسلیو معده می‌پردازیم.

درمان چاقی با عمل جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده برای افراد با افزایش وزن زیاد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. طی این جراحی حجم زیادی از معده فرد بوسیله لاپاراسکوپی و سایر تکنیک‌ها برداشته می‌شود. و در پی آن حجم معده کاهش پیدا کرده و در نتیجه حجم مصرفی غذا پایین می‌آید و فرد کمتر غذا می‌خورد.

البته مطالعات پزشکی به این موضوع دست یافته‌اند که ترشح هورمون گرلین که سبب ایجاد حس گرسنگی می‌شود پس از این جراحی به شدت کاهش می‌یابد. در نتیجه فرد علاوه بر حجم کم مصرف غذا نیز احساس گرسنگی زیادی هم نخواهد داشت.

لازم به ذکر است یکی از شرایط مهم برای این جراحی بررسی سلامتی کامل بدن می‌باشد.

برای کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر در مورد عمل اسلیو معده بر روی لینک قرمز رنگ کلیک کنید.

عوارض ناشی از عمل اسلیو معده

بروز سوء تغذیه بعد از جراحی اسلیو معده

کاهش حجم مواد غذایی مصرفی و دریافت میزان کم کالری پس از جراحی اسلیو معده می‌تواند موجب بروز سوء تغذیه گردد. به همین منظور پایبندی به رژیم غذایی مغذی و مصرف مکمل در جلوگیری از سوء تغذیه بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

عفونت پس از عمل اسلیو معده

یکی از عوارض و خطرات پس از هرگونه جراحی بروز عفونت زخم می‌باشد. از علائم آن می‌توان به تورم و قرمزی و ایجاد حساسیت و همچنین گرما در اطراف محل زخم می‌باشد. ترشح چرک از زخم نیز می‌تواند نشان از عفونت نیز باشد. در صورت مشاهده هرگونه علائم فوق فرد سریعا به پزشک مراجعه نماید و در صورت نیاز آنتی بیوتیک و مراحل درمانی را نیز انجام دهد.

عارضه سنگ کیسه صفرا بعد از عمل اسلیو معده

یکی از عوامل ایجاد سنگ کیسه صفرا افزایش و یا کاهش وزن ناگهانی و به سرعت می باشد.

این عارضه در افرادی که تحت جراحی قرار می‌گیرند بیشتر به چشم می‌خورد و دلیل آن هم همان کاهش وزن سریع پس از جراحی نیز می‌باشد.

عوارض افتادگی پوست بعد از جراحی اسیو معده

از جمله عوارض شایع پس از لاغری و کاهش وزن پس از جراحی، افتادگی و شل شدن پوست می‌باشد. در افراد چاقی که تحت جراحی قرار می‌گیرند غالبا بیش از ۵۰ کیلوگرم کاهش وزن اتفاق می‌افتد. به همین جهت افتادگی پوست و شل شدگی عضلات دیده می‌شود.

پوستی که با افزایش وزن، برای پوشش روی چربی گسترش می‌یابد پس از جراحی انعطاف‌پذیری لازم را برای جمع شدن نیز نخواهد داشت و به همین دلیل افراد پس از جراحی دچار این عارضه می‌گردند.

ریزش مو پس از عمل اسلیو معده

ریزش مو پس از جراحی‌های لاغری بسیار دیده می‌شود. بدن انسان در اثر شوک و استرس فیزیکی و جسمی مانند از دست رفتن سریع وزن واکنش نشون می‌دهد. در این مواقع در بدن جابجایی مسیر انتقال مواد مغذی به ارگان‌های و اعضای اصلی مانند کلیه، کبد، مغز و… انجام می‌شود. در نتیجه ارگان غیر اصلی مانند مو سهم کمتری مواد مغذی را دریافت می‌کنند.

این مشکل با مصرف مکمل ها، پروتئین لازم، زینک و آهن نیز می‌توان کنترل نمود.

نشت معده بعد از عمل اسلیو معده

آناستوموز اصطلاحی است که به نشت مسیر گوارشی اطلاق می‌گردد. این مشکل معمولا در جراحی‌های دیده می‌شود که یک برش در معده ایجاد می‌شود. برش‌ها معمولا به خوبی استاپلر بخیه و منگنه می‌شوند. تنها در مواردی نادر که به درستی منگنه نشده باشد و یا بخیه شل شده و پاره گردد شاهد نشت مواد غذایی از معده خواهیم بود.

نشت معده اسلیو معده

علائم نشتی در اسلیو

نشتی معده پس از جراحی اسلیو بسیار مهم و جدی تلقی می‌شود و در صورت سهل انگاری می‌تواند موجب درد بسیار شدید و آسیب به اندام‌های داخلی و بافت‌های دیگر بدن و همچنین مرگ شود. علائم نشت شامل:

• افزایش ضربان قلب
  • درد در ناحیه شکم و قفسه سینه
  • شانه درد
  • سرگیجه و تهوع
  • تب

ممکن است علائم فوق در اثر نشت معده باشد که در صورت بروز هر کدام می بایست سریعا به پزشک مراجعه نمود.

عوارض و مشکلات گوارشی و دل درد بعد از عمل اسلیو معده

یکی از عوارض پس از جراحی درد شکمی و مشکلات گوارشی می‌باشد. این دردها معمولا به دلیل پرخوری، سرعت بالا در غذا خوردن، زخم در دستگاه گوارش، فتق و… باشد که البته معمولا پس از ۶ ماه بعد جراحی تسکین می‌یابد.

رفلاکس معده پس از عمل اسلیو

رفلاکس و سوزش معده، علائمی همچون نفخ و درد‌های شکمی و معده، احساس سیری زودرس و همچنین درد و ناراحتی معده پس از غذا از علائم جراحی محسوب می‌شود که در برخی افراد مشاهده می‌شود. در صورت بروز چنین مشکلاتی حتما به پزشک مراجعه نمایید تا پزشک داروی مناسب جهت تسکین تجویز می‌نماید.

تهوع و استفراغ بعد از عمل اسلیو

بروز حالت تهوع و استفراغ یکی از عوارض شایع پس از جراحی می‌باشد که معمولا در روز‌های ابتدایی بیشتر بروز می‌کند. اما گاها در برخی افراد این علائم پس از دوره نقاهت هم دیده می‌شود. از جمله دلایل منشاء این مشکل، می‌توان به مدت زمان طولانی باقی ماندن غذا در معده فرد اشاره نمود. با مصرف داروهای تجویزی پزشک نیز می‌توان این عارضه را کنترل نمود.

عمل اسلیو معده چیست

فتق بعد از عمل اسلیو معده

هر قسمتی که تحت عمل جراحی قرار گیرد مستعد بروز فتق می‌باشد. از جمله مهم‌ترین دلیل این عارضه تضعیف عضلات نگهدارنده آن اندام است. در این صورت با خارج شدن آن از جای خود سبب بروز تورم و خونریزی داخلی گردد.

البته احتمال این عارضه خیلی بالا نیست و بیشتر در صورت‌عدم رعایت مراقبت‌های پس از جراحی مانند عدم فعالیت و ورزش سنگین در دوره نقاهت، رخ می‌دهد. این نکته را مد نظر داشته باشید که این مشکل امکان دارد ماه‌ها و سال‌های پس از جراحی هم نیز رخ دهد. بنابراین در صورت مشاهده اولین علائم حتما به پزشک مراجعه نمایید.

خونریزی معده بعد از عمل اسلیو معده

یکی از عوارض مهم و خطرناک در هفته اولیه پس از جراحی معده بروز خونریزی می‌باشد که البته خیلی شایع نیست و پزشک پیش از جراحی تمامی آزمایشات و بررسی‌های لازم جهت جلوگیری از بروز این مشکل را رعایت می‌کند.

در اسلیو معده برای برداشتن حجم اضافه معده به صورت لاپاراسکوپی از روش برش و منگنه استفاده می‌شود. پس از جراحی احتمال خونریزی محدود معده و ایجاد لخته اندک وجود دارد که طی چندروز دفع می‌گردد. در صورت مشاهده علائمی همچون درد شدید، تب بالا، افزایش ضربان قلب و تنگی نفس به سرعت به پزشک مراجعه نمایید.

لخته شدن خون بعد از عمل اسلیو معده

لخته شدن خون پس از جراحی اسلیو معده بسیار نادر می‌باشد. اما جهت جلوگیری از این عارضه معمولا پیشنهاد می‌شود که فرد در شب‌های اولیه پس از جراحی پیاده روی سبک داشته باشد.

آبسه شکمی پس از عمل اسلیو معده

آبسه در واقع مجموعه‌ای از مواد عفونتی و یا چرک است که در محفظه‌ای شبیه به کیسه در بدن تجمیع یافته. در صورت‌عدم رسیدگی به آن احتمال پاره شده و پخش شدن عفونت در بدن نیز وجود دارد. آبسه در جراحی اسلیو معده می‌تواند بر اثر نشت مواد غذایی از معده به روده و حفره‌های شکمی رخ دهد.

در اسلیو معده احتمال بروز عفونت و آبسه در قسمت طحال وجود دارد که در صورت بروز، طی یک جراحی جداگانه این اندام از بدن فرد خارج می‌شود. البته در صورت مراجعه به پزشک ماهر احتمال بروز این مشکل بسیار پایین می‌باشد.

جلوگیری و کاهش عوارض احتمالی عمل اسلیو

جهت جلوگیری و کاهش عوارض احتمالی پیش از هرگونه جراحی مجموعه اقداماتی وجود دارد. با در نظر گرفتن این اقدامات تا حد زیادی می‌توان از بروز عارضه پس از جراحی پیشگیری نمود که شامل:

• انتخاب پزشک ماهر و کلینیک معتبر
  • انجام کلیه آزمایشات و بررسی های بدن در زمان مقرر
  • در صورت وجود هرگونه بیماری و یا مصرف داروی خاص پزشک را در جلسه مشاوره در جریان قرار دهید.
  • رعایت رژیم تجویز شده توسط پزشک حداقل تا 2 هفته پیش از جراحی به منظور کاهش حجم کبد و دسترسی راحت تر جراح به معده
  • عدم استفاده از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین تا 1 هفته پیش از جراحی جهت پیشگیری از خونریزی زیاد در حین و پس از عمل
  • مراجعه به کلینیک در روز جراحی با معده خالی (وجود مواد غذایی در معده حین جراحی می تواند باعث مسدود شدن ریه و راه تنفسی گردد)

مرگ با عمل اسلیو معده

ریسک خطر هرگونه عمل جراحی با توجه به نکاتی تا حد بسیار بالایی قابل کنترل می‌باشد.

احتمال و خطر مرگ در عمل اسلیو معده بسیار ناچیز می‌باشد. و با انتخاب پزشک با تجربه و مهارت بالا به صفر نزدیک می‌شود. از جمله عواملی که در این جراحی می‌تواند سبب مرگ شود شامل:

• نشتی معده پس از جراحی (انتخاب جراح با مهارت بالا این خطر را به صفر می رساند)
  • آمبولی ریوی
  • دقت عمل جراح (این جراحی تخصص بوده و می بایست توسط فوق تخصص لاپاراسکوپی و جراح چاقی انجام شود)
  • و...

با در نظر گرفتن موارد فوق ریسک هرگونه خطر احتمالی پوچ می‌شود.

مرگ با عمل اسلیو معده

بهترین پزشک جراح عمل اسلیو معده

از مهم‌ترین اقدامات پیش از جراحی اسلیو معده، انتخاب پزشک و جراح ماهر می‌باشد که می‌تواند نقش بسزایی در نتیجه جراحی و پیشگیری از بروز هرگونه عارضه‌ای داشته باشد. در واقع با این کار سلامت بدن خود را نیز تضمین می‌نمایید. از آنجائیکه جراحی اسلیو معده با برش معده همراه است و دقت و مهارت بالا جهت برش و منگنه به منظور جلوگیری از خونریزی و نشت معده میطلبد، بنابراین اولین و مهم‌ترین اقدام انتخاب پزشک می‌باشد.

سوالات متداول عواض عمل اسلیو معده

آیا عمل اسلیو معده خطر دارد؟

عمل اسلیو جزو جراحی‌های کم خطر می‌باشد و در صورت مراجعه به متخصص ریسک بروز خطر و عوارض بسیار ناچیز است.

آیا عمل اسلیو معده عوارض دارد؟

عوارض کوتاه مدت پس از جراحی مانند یبوست، سوزش سر دل، بی حالی و رفلاکس معده که با تجویز دارو توسط پزشک کنترل می شود. اما عوارض خطرناک نیز در صورت انجام جراحی توسط فرد غیر متخصص وجود دارد.

این صفحه را به اشتراک بگذاریم:
 2076  |
 4.44   از   5/00   از تعداد   9   رای   |