شنبه 20 آذر 1400

روش های درمان افتادگی سینه در زنان

روش های درمان افتادگی سینه در زنان
logo

اندازه، شکل و رنگ سینه به صورت ژنتیکی در هر خانمی متفاوت می‌باشد. شکل سینه‌ها در گذر زمان و به واسطه برخی عادات و همچنین افزایش سن و حتی شیردهی دچار تغییراتی می‌گردد. این مسئله شاید برای برخی افراد خوشایند نباشد و در جستجوی درمان آن برآیند. اما نکته‌ی مثبت وجود راه حل و درمان‌های موجود برای افتادگی سینه می‌باشد که در این مقاله به طور کامل به تمامی راه حل‌ها اعم از روش‌های جراحی و غیر جراحی می‌پردازیم.

 

 

افتادگی سینه چیست؟

در پایین سینه خانم‌ها یک چین وجود دارد و زمانی که سینه دچار افتادگی شود این چین بیشتر نمایان می‌گردد. عبارت سینه افتاده برای سینه‌هایی به کار می‌رود که نوک سینه یا قسمت تیره رنگ آرئول پایین‌تر از این چین قرار بگیرد. شدت و میزان افتادگی در هر فرد متفاوت می‌باشد که پزشک متناسب با آن درمان مورد نیاز جهت بالا کشیدن سینه را پیشنهاد می‌نماید.

 

براي مشاهده ديگر کلينيک ها بر روي دکمه زير کليک کنيد:

مشاهده ديگر کلينيک ها

 

دلایل و علائم افتادگی سینه

عوامل متعددی در افتادگی و شل شدگی سینه دخیل هستند که به معرفی هریک می‌پردازیم. 

  • بالا رفتن سن (پس از ۳۰ سالگی با کاهش میزان استروژن در بدن، سینه‌ها حالت انعطاف‌پذیری خود را از دست داده و به مرور زمان دچار افتادگی می‌گردند). 
  • بارداری و شیردهی (یکی از موثرترین عوامل افتادگی سینه در خانم‌ها بارداری می‌باشد و خانم‌هایی که چندین دوره بارداری را تجربه نموده‌اند بیشتر در معرض افتادگی سینه قرار می‌گیرند). 
  • اضافه وزن (افزایش مداوم وزن سبب کشش پوست و در نتیجه منجر به شل شدگی سینه و افتادگی می‌گردد. به همین دلیل در افراد دارای اضافه وزن این مورد بسیار دیده می‌شود). 
  • وراثت (فرم و شکل سینه به ژنتیک بسیار مرتبت می‌باشد و برخی افراد به صورت وراثتی دچار سینه‌های افتاده می‌شوند). 
  • دخانیات (سیگار با کاهش نوعی پروتئین به نام الاستین که وظیفه سفتی پوست را بر عهده دارد می‌تواند موجب لفتادگی سینه در خانم‌ها گردد).

 

درجات و انواع افتادگی سینه

افتادگی سینه درجات مختلفی دارد که بسته به شرایط در هر فرد متفاوت می‌باشد و درمان آن نیز تفاوت دارد. انواع درجات شامل:

  1. افتادگی خفیف سینه (افتادگی بین ۲-۳ سانتی متر) 
  2. افتادگی متوسط سینه (افتادگی بین ۳-۷ سانتی متر) 
  3. افتادگی شدید سینه (بیشتر از ۷ سانتی متر)
درجات افتادگی سینه

روش های رفع افتادگی سینه

برای درمان افتادگی پستان و بالا بردن سینه‌های افتاده، بسته به شدت افتادگی انواع روش‌ها وجود دارد که در دو دسته‌بندی کلی زیر قرار می‌گیرند.

  1. جراحی 
  2. غیر جراحی

روش های درمان افتادگی سینه با جراحی

پزشک یا جراح با معاینه سینه و اندازه گیری میزان افتادگی درمان متناسب را پیشنهاد می‌دهد، در ادامه به معرفی تمامی روش‌های جراحی می‌پردازیم.

پروتز سینه

پروتز سینه یا ایمپلنت نوعی جراحی می‌باشد که جهت حجم دهی سینه برای سینه‌های کوچک کاربرد دارد و در افراد دارای سینه با افتادگی کم هم نیز علاوه بر حجم دهی سبب بالا کشیدن سینه تا حدودی می‌گردد. در برخی موارد پس از جراحی لیفت سینه برای فرم دهی از پروتز نیز استفاده می‌گردد. پروتز سینه از جنس سیلیکون می‌باشد که با جراحی در زیر بافت سینه‌ها و یا ماهیچه‌های قفسه سینه جاگذاری می‌شود. 

مزایای پروتز سینه

  • برجسته سازی و بزرگ تر نمودن سینه های کوچک
  • فرم دهی سینه های شل و افتاده
  • بهبود تعادل در زیبایی اندام و افزایش اعتماد به نفس
  • بازسازی سینه های که تخلیه شده اند

عوارض پروتز سینه

احتمال بروز عوارض بسیار پایین و نادر می باشد. با مراجعه به متخصص و کلینیک معتبر این میزان را به صفر برسانید. از جمله عوارض احتمالی شامل:

  • خونریزی
  • عفونت
  • احساس سفتی و درد و ناراحتی (انقباض کپسولی) 
  • پارگی پروتز
  • نشت سیلیکون
  • بی‌حسی نوک سینه
  • سروما
  • زخم و جراحت و جای بخیه
پروتز سینه

لیفت سینه

لیفت سینه در واقع عمل بالا کشیدن سینه می‌باشد که برای سینه‌های شل و افتاده کاربرد دارد. طی جراحی افتادگی سینه، با ایجاد برش‌هایی در اطراف نوک سینه و مناطق دچار افتادگی و برش پوست اضافه و در نهاست بخیه زدن سینه در قسمت جدید، سینه‌ها به سمت بالا هدایت و فرم دهی می‌گردند. متناسب با میزان و نوع افتادگی سینه برش‌هایی مخصوص در سینه ایجاد می‌گردند که در ادامه به انواع آن اشاره می‌نماییم.

حال به بررسی انواع  روش های لیفت سینه و توضیح اجمالی در مورد هر کدام می پردازیم:

لیفت هلالی

در این نوع از عمل افتادگی سینه، برش‌ها در نواحی نوک مجاری شیردهی ایجاد می‌گردد و برای سینه‌های با افتادگی خفیف موثر می‌باشد. در برخی موارد برای افرادی که خواهان افزایش حجم نیز می‌باشند به همراه تقویت و یا پروتز سینه انجام می‌گردد. محل بخیه در این نوع جراحی پس از بهبود به طور کلی پنهان می‌گردد و نمایان نمی‌باشد.

لیفت دوناتی (لیفت اطراف مجاری شیردهی)

این روش با ایجاد برش در اطراف مجاری شیردهی انجام می‌گردد و میزان لیفت دهی آن کم بوده و مناسب سینه‌های با افتادگی خفیف می‌باشد. در برخی موارد که فرد خواهان کوچک کردن نواحی مجاری شیردهی و یا برطرف‌سازی نامتقارنی سینه‌ها باشد، به همراه جراحی تقویت سینه انجام می‌گردد. محل بخیه‌ها و زخم پس از بهبود مخفی می‌شود و خیلی قابل رویت نمی‌باشد.

لیفت سینه عمودی (لیفت آبنباتی)

در این نوع برشی در اطراف مجاری شیردهی و همچنین برشی عمودی به سمت چین تحتانی سینه ایجاد می‌گردد. این مدل برای شکل دهی کلی به فرم سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. محل برش و بخیه تا حدودی نمایان می‌ماند.

لیفت لنگری ( لیفت تمام سینه ای یا T معکوس)

در این مدل از عمل لیفت، برش ها در نواحی شیردهی ایجاد می شود و به صورت عمودی تا چین سینه امتداد می یابد و سپس در ناحیه چین بصورت افقی به هر طرف امتداد می یابد. این جراحی برای افرادی که دچار افتادگی شدید سینه و همچنین به کوچک کردن اندازه سینه نیاز دارند انجام می شود. همچنین این مدل جراحی بیشترین میزان لیفت و سفتی و فرم دهی سینه را شامل می شود. جای خطوط برش تا حدودی باقی می ماند که به مرور زمان کاهش می یابد.

ماستوپکسی

زمانی که شدت افتادگی سینه ها خیلی زیاد باشد، بجز در نواحی نوک سینه، برش عمودی تا پایین به سمت چین سینه نیز ایجاد می گردد همانند نوع لیفت لنگری و آبنباتی که به مجموع این نوع جراحی ماستوپکسی نیز می گویند.

مزایای لیفت سینه

  • تناسب در اجزای بدن
  • رفع شل شدگی و افتادگی سینه
  • بالا آمدن نوک سینه و قرار گیری در جای اصلی و اولیه خود
  • متقارن سازی سینه ها و نوک آن و درصورت نیاز کوچک کردن ناحیه آرئول
  • حجم دهی قسمت بالایی سینه

معایب لیفت سینه

احتمال کافی نبودن این روش به تنهایی برای سینه‌هایی که دچار افتادگی شدید هستند و بافت سینه تا حد زیادی تحلیل رفته است. در واقع در این موارد همراه با لیفت، جراحی پروتز سینه می‌بایست انجام شود. زیرا در صورت افتادگی شدید پس از جراحی قسمت تحتانی سینه دچار کم حجمی و شلی می‌باشد و برای داشتن ظاهری زیباتر و حجم متناسب معمولا به همراه پروتز انجام می‌گردد. 
محل برش و بخیه‌ها تا حدودی باقی می‌ماند و به مرور زمان و یا به کمک روش‌های گوناگون کاهش می‌یابد.

روش های لیفت سینه

ماموپلاستی (جراحی کوچک کردن سینه)

در ماموپلاستی برش‌ها همانند عمل لیفت می‌باشد و تفاوت در برداشتن میزانی از بافت سینه به منظور کوچک کردن سینه می‌باشد. در واقع ماموپلاستی برای افرادی که دارای سینه‌های بزرگ هستند و در صدد کوچک نمودن آن می‌باشند مناسب است. این جراحی در جهت اصلاح بدفرمی، غیر قرینگی و افتادگی سینه‌ها کاربرد دارد. به دلیل حساسیت بالا این عمل نیازمند تخصص و مهارت بالا می‌باشد. بنابراین حتما به متخصص مراجعه نمایید.

جهت کسب اطلاعات کامل در خصوص ماموپلاستی یا عمل کوچک کردن سینه بر روی آن (لینک قرمز رنگ) کلیک کنید.

مزایای ماموپلاستی

  • تناسب سازی بین سینه و سایر اجزای بدن
  • بهبود درد های ناحیه گردن و سرشانه به سبب بزرگی و سنگینی سینه ها
  • رفع شل شدگی و افتادگی سینه ها
  • راه حلی مناسب جهت کوچک کردن سینه ها

معایب ماموپلاستی

خطرات و عوارض احتمالی پس از ماموپلاستی شامل:

  • عفونت
  • جای زخم
  • عدم تقارن در سینه ها
  • از بین رفتن حساسیت نوک پستان به صورت دائم و یا موقت
  • کبودی، تورم، لخته شدن خون، تغییر رنگ پوست
  • آسیب به ساختار سینه اعم از عضلات، اعصاب و عروق
  • تجمع مایع
  • احتمال از دست دادن توانایی شیردهی
  • حذف بخشی از نوک پستان
  • نکروز
  • انقباض و سفتی
  • نیاز مجدد به جراحی جهت اصلاح

 

انواع روش های درمان افتادگی سینه بدون جراحی

در برخی موارد اگر میزان افتادگی و مشکل در سینه‌ها اندک باشد از روش‌های غیر جراحی نیز می‌توان استفاده نمود. در واقع این روش‌ها برای افرادی که دچار افتادگی تا ۱ سانتی متر و کمتر بیشتر مناسب می‌باشد و در افتادگی‌های شدید خیلی کاربرد نخواهد داشت.

رفع افتادگی سینه با لیزر

در رفع افتادگی سینه با لیزر از لیزرهای سوزاننده با سرما استفاده می‌شود. در واقع با آسیب به پوست و لایه برداری نازکی از سطح پوست و تحریک کلاژن سازی، میزانی لیفت و سفتی در پوست سینه ایجاد می‌گردد. لازم به ذکر است که روش‌های لیفت سینه غیر جراحی معمولا موقت بوده و نیاز به تکرار درمان نیز دارد.

درمان افتادگی سینه با ترماژ

در درمان ترماژ از امواج رادیو فرکانس استفاده می‌گردد که با تحریک کلاژن‌سازی منجر به سفتی پوست می‌گردد. این روش موقت بوده و نیاز به تمدید دارد.

لیفت سینه با بوتاکس

بوتاکس نوعی شل کننده عضلانی می‌باشد. تاثیر بوتاکس در سینه همانند تاثیرات آن در صورت می‌باشد و باعث میزانی سفتی و لیفت پوست می‌گردد. استفاده از این روش مورد تائید FDA نمی‌باشد و نتایج موقت تا ۴ ماه است.

رفع افتادگی سینه با پلاسما جت

پلاسما جت با تبدیل لایه سطحی پوست به بخار و جم شدن لایه‌های زیرین پوست باعث سفتی بافت پوست سینه می‌گردد.

روش های رفع افتادگی سینه

درمان افتادگی سینه با فیلر پوستی

فیلرهای خاصیت پرکنندگی دارند و در برخی موارد تحریک کلاژن‌سازی را به همراه دارند. رایج‌ترین فیلر پوستی اسکالپترا می‌باشد. جهت دریافت نتیجه مطلوب معمولا چندین مرتبه این روش تکرار می‌گردد.

رفع افتادگی سینه با ورزش سینه

برخی ورزش‌هایی که عضلات سینه را درگیر می‌نماید می‌تواند تا حدودی باعث سفت شدن عضلات و انقباض سلول‌های چربی و در نتیجه از افتادگی سینه پیشگیری نماید. این ورزش‌ها شامل: شنا، حرکت جلوبازو، پرس سینه، وزنه برداری، حرکت پروانه ای.

در هنگام ورزش حتما از سوتین های سفت و محکم استفاده نمایید.

لیفت سینه خون آشام

در این روش با کمک سوزن‌های ریز و پلاسمای غنی از پلاکت خون فرد PRP لیفت و سفتی سینه انجام می‌گردد.

لیفت سینه با انواع کرم ها

انواع کرم ها و محصولات موجود در بازار وجود دارد که غالبا دارای استروژن می باشند و در برخی موارد تا میزان اندکی تاثیرگذار هستند و تاثیرات موقت می باشد.

لیفت سینه با نخ

در این روش از نخ‌های APTOS برای لیفت سینه در جهت بالا استفاده می‌شود. ماندگاری این روش تا ۲ سال می‌باشد و طی این مدت نخ‌ها به مرور جذب می‌گردند.

درمان افتادگی سینه بعد از شیردهی

مدت زمان ۲ سال شیردهی خانم‌ها پس از بارداری در فرم سینه تغییراتی ایجاد می‌کند و غالبا پس از این مدت سینه‌ها به فرم اولیه خود باز نمی‌گردند. اما روش‌ها و راه‌هایی وجود دارد تا میزان افتادگی سینه پس از شیردهی را کاهش دهد مانند:

  • اجتناب از خم شدن بیش از حد هنگام شیردهی بخصوص زمانی که نوزاد خیلی کوچک است می توانید از یک بالشت برای بلند کردن آن استفاده نمایید.
  • استفاده از سوتین های ورزشی و یا شیردهی که با سفت نگه داشتن سینه باعث کاهش میزان افتادگی سینه می گردد.
  • استفاده کمتر از چربی حیوانی و مصرف بیشتر غلات، حبوبات و سبزیجات
  • هنگام دوش گرفتن دمای آب را تغییر دهید. سرد و گرم نمودن آب و تناوب آن باعث افزایش خونرسانی و در نتیجه سفتی و کاهش افتادگی سینه می گردد.
  • ورزش استفاده از کرم های مخصوص تا حدودی کمک به کاهش افتادگی سینه نیز می نماید.

به صور کلی در نظر داشته باشید که با تکرار و انجام مستمر این موارد نتیجه خواهید دید.

 

چه کسانی کاندیدای مناسب برای رفع افتادگی سینه به روش پروتز و لیفت هستند؟

  • خانم ها پس از دوران شیردهی
  • خانم هایی که دارای سینه های نامتقارن هستند
  • افرادی که دچار شل شدگی و افتادگی سینه هستند
  • افرادی که دارای سینه های بزرگ هستند
  • خانم هایی که بصورت مادرزادی دارای سینه های کوچک هستند
  • زنانی که از فرم و اندازه سینه خود رضایت ندارند
  • افرادی که به دلیل بیماری بافت سینه خود را تخلیه نموده اند

 

هزینه درمان افتادگی سینه

قیمت درمان افتادگی سینه با توجه به نوع درمان و دستمزد پزشک محاسبه می‌شود. بنابراین پس از معاینه سینه و بررسی مشکلات آن توسط پزشک، درمان مناسب و هزینه آن اعلام می‌گردد.

 

بهترین کلینیک درمان افتادگی سینه

سینه از مهم‌ترین و یکی حساس‌ترین نقاط بدن زن محسوب می‌گردد. بنابراین جهت جلوگیری از هرگونه آسیب به بافت سینه و عروق حتما به کلینیک‌های معتبر و پزشکان متخصص مراجعه نمایید.

 

افتادگی سینه فایندکلینیک

فایندکلینیک پل ارتباطی شما و پزشکان معتبر می‌باشد تا با توجه به نیاز خود بهترین پزشکان و کلینیک‌ها را در محدوده جغرافیایی و درخواستی خود بیابید.

این صفحه را به اشتراک بگذاریم:
 2020  |
 4.33   از   5/00   از تعداد   3   رای   |
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجربیات و سوالات خود در مورد مطالب این صفحه را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به تمامی سوالات پاسخ خواهند داد.

مراکز لیفت سینه

تهران
حسین پناه

جراحی لیفت و پروتز سینه

حسین پناه
تهران - فرشته
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
عزت الله حق گذار

جراحی لیفت و پروتز سینه

عزت الله حق گذار
تهران - الهیه
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
داوود رمزی

لیفت و پروتز سینه

داوود رمزی
تهران - جردن
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
علی جاودانی اصفهانی

پروتز سینه و لیفت

علی جاودانی اصفهانی
تهران - شهرک غرب
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

کلینیک ها ContantUs