یکشنبه 17 بهمن 1400

روش های لایه برداری پوست

روش های لایه برداری پوست
logo

پوست انسان به صورت طبیعی هر ماه سلول های مرده را از سطح خود جدا می نماید تا فضا برای سلول های جدید باز شود. چنانچه سلول های مرده به طور کامل از پوست جدا نشوند موجب خشکی، پوسته شدن، کدری و مسدودسازی منافذ پوست می گردند. لایه برداری موجب می شود که لایه های مرده پوست به طور کامل از پوست جدا شوند.

 

براي مشاهده ديگر کلينيک ها بر روي دکمه زير کليک کنيد:

مشاهده ديگر کلينيک ها

 

لایه برداری پوست چیست؟

لایه برداری پوست به مجموعه روش هایی اطلاق می گردد که به واسطه آن لایه های مرده سطح پوست برداشته می شوند. لایه برداری به انواع روش های فیزیکی و یا شیمیایی انجام می گردد. لایه برداری از سطح پوست به دو صورت خانگی و کلینیکی قابل انجام می باشد. در این مقاله به بررسی انواع روش ها می پردازیم.

مزایای لایه بردای پوست (چه خواصی برای پوست داره، نقطه نقطه بزن)

  • درخشش، شفافیت و شادابی پوست
  • جذب بهتر محصولات مراقبتی پوست
  • لایه برداری در بلند مدت موجب تحریک کلاژن و جوانسازی می شود
  • رفع یا کاهش خطوط ریز پوستی
  • کاهش لک های پوستی
  • لطافت و نرمی پوست
لایه برداری پوست چیست

روش های لایه برداری در کلینیک زیبایی

انواع روش های کلینیک برای لایه برداری وجود دارد. روش های کلینیک به نسبت روش های خانگی نتیجه دهی بیشتر و سریع تری دارند. همچنین پوست و مشکل پوستی در ابتدا توسط پزشک بررسی می گردد و درمان مناسب انتخاب می گردد.

 

لایه برداری با لیزر

یکی از روش های کلینیکی لایه برداری سطح پوست استفاده از لیزر می باشد. این روش درمانی طبق صلاحدید پزشک انتخاب می گردد. لایه برداری بوسیله لیزر هم نیز خودش شامل روش های مختلفی نظیر لیزر CO2، اربیوم یاگ، لیزر دی اکسید کربن و... می باشد.

 

جهت آگاهی از لیزر co2 فرکشنال بر روی آن کلیک نمایید.

 

این مکانیزم ها در دستگاه هایی با برندهای مختلف مانند فوتونا، یولیزر و... وجود دارد.

لایه برداری با لیزر به درمان خطوط ظریف پوستی، اسکار، لک های قهوه ای، کک و مک بسیار کمک می نماید.

لیزرها در دو نوع موجود هستند، نوع اول مانند لیزر CO2 به صورت سراسری یک ناحیه از پوست را لایه برداری می نماید.

نوع دوم فرکشنال می باشد که به صورت نقطه ای و موضعی درمان را روس ناحیه مورد نظر انجام می دهد. عوارض این نوع لیزرها و نقاهت آن به مراتب از نوع اول کمتر می باشد.

لایه برداری پوست با لیزر

میکرودرم ابریژن

توسط دستگاهی مخصوص پودر کریستال اکسیدآلومینیوم یا سدیم بی کربنات بر روی سطح پوست پاشیده می شود. و سپس با اعمال فشار منفی توسط دستگاه به پوست لایه برداری مکانیکی انجام می گردد. در واقع دستگاه با سایش و مکش لایه های مرده جدا شده از سطح پوست را بر می دارد.

این روش در بهبود چین و چروک های سطحی، منافذ باز پوست، لک و جای جوش در صورت و بدن، جوش های سرسیاه و سفید موثر می باشد.

 

هیدرودرم ابریژن

در این تکنیک خبری از پاشش کریستال نمی باشد و مبنی بر افیوژن پوستی همزمان است. لایه های مرده از سطح پوست با ماساژ کششی و مکنده جدا می گردد می شود و همزمان مواد درمانی مخصوص به پوست وارد می گردد. این تکنیک کلاژن سازی و خونرسانی در پوست را افزایش می دهد.

لایه برداری پوست با میکرودرم ابریژن و هیدرودرم ابریژن

روش های لایه برداری در خانه

لایه برداری در خانه نیز انواع گوناگونی از جمله فیزیکی و یا استفاده از محصولات شیمیایی را شامل می شود. انواع اسکراب ها و یا کرم ها و پمادها و همچنین محصولات طبیعی وجود دارد که می تواند موجب لایه برداری شود.

 

لایه برداری شیمیایی

استفاده از لایه بردار های شیمیایی و اسیدی چنانچه بدون احتیاط و یا مشورت پزشک انجام گردد ممکن است موجب آسیب به پوست شود. بنابراین توصیه می شود با پزشک متخصص در خصوص چگونگی و میزان مصرف مشورت نمایید.

 

آلفا هیدروکسی اسید (AHA)

این گروه از لایه بردارهاشامل اسیدهای محلول در آب می باشد که عموما از میوه های قندی استخرراج می گردد. انواع AHA شامل:

  • گیلکولیک اسید (استخراج از نیشکر)
  • لاکتیک اسید (استخراج از بعضی سبزیجات و شیر)
  • تارتاریک اسید (استخراج از انگور)
  • سیتریک اسید (استخراج از مرکبات)
  • مالیک اسید (استخراج از سیب)

به طور کلی این اسیدها موجب لایه برداری سطحی از پوست می گردند و عمق نفوذ سطحی در پوست را دارند. این نوع اسیدها در درمان منافذ باز پوستی، خطوط ظریف و چین های سطحی، ناهماهنگی در رنگ پوست، لک های تیره شامل ملاسما، اسکار و... نیز موثر می باشد.

 

بتا هیدروکسی اسید (BHA)

این نوع از لایه بردار ها اسید محلول در چربی هستند. توانایی نفوذ تا عمق فولیکول مو را دارند و می توانند چربی و سلول های مرده را از منافذ پوست پاکسازی نمایند.

این مدل لایه بردارها معمولا جهت بهبود آکنه و تاثیرات منفی ناشی از آفتاب استفاده می گردند. معروف ترین این دسته سالیسیک اسید بوده که در درمان آکنه و بهبود التهاب پوست موثر است.

لایه برداری پوست با کرم aha و bha

رتینوئیدها

رتینوئیدها از مشتقات ویتامین A می باشند. و عمق نفوذ بیشتری نسبت به دو نوع دیگر ذکر شده در بالا را دارند. معمولا از رتینوئیدها در کلینیک ها استفاده می گردد و کمتر در محصولات مصارف خانگی دیده می شوند. و بهتر است تحت نظر متخصص استفاده شوند. کاربرد اصلی آن در بهبود لک ها، اسکار و جای زخم و خطوط ظریف پوستی می باشد.

از جمله محصولات حاوی رتینوئیدها:

  • رتینول
  • آداپالن
  • ترتینوئین
  • تازاروتن
  • آلترتینوئین
  • بگزاروتن
لایه برداری پوست با کرم رتینول

لایه برداری فیزیکی

لایه برداری فیزیک در منزل بوسیله انواع اسکراب های آماده موجود در بازار و یا ترکیبات دستساز خانگی انجام می شود. همچنین انواع محصولات مانند لیفت، پن، پدهای لایه بردار در بازار موجود می باشد. لازم به ذکر است جهت استفاده از این محصولات نیاز به اعمال فشار نمی باشد و لایه برداری به آرامی و با ماساز دایره ای به صورت ملایم می بایست انجام گردد. همچنین توجه داشته باشید لایه بردارهای صورت با بدن متفاوت هستند و همینطور لایه بردارها معمولا بر اساس تایپ پوستی متفاوت می باشندو به عنوان مثال لایه بردار و اسکراب پوست حساس مخصوص افرادیست که دارای پوست حساسی هستند. پس در انتخاب بخه این نکات توجه فرمایید.

 

لایه برداری با اسکراب

اسکراب و لایه برداری در خانه با محصولات آماده و یا ترکیب مواد موجود در منزل انجام میشود. نکته ی مهم پیش از انتخاب اسکراب ها شناخت نوع پوست می باشد تا به تناسب آن محصولات تهیه گردد. انواع کرم ها، اسکراب ها و ماسک ها در فروشگاه ها موجود می باشد که دارای ترکیبات مختلفی هستند و هرکدام می توانند برای یک نوع پوست مناسب باشند.

 

لایه برداری با ماسک خانگی

با استفاده از آنزیم ها و اسیدهای طبیعی میوه ها نیز در منزل امکان لایه برداری طبیعی پوست وجود دارد. به عنوان مثال آناناس، انبه، کیوی، انگور، گوجه فرنگی،توت فرنگی، زردآلو، لیموترش، خیار و... را می توان در ترکیبات ماسک های خانگی استفاده نمود.

همچنین از ترکیبات دارای شکر مثلا ترکیب شکر و عسل مب توان یک اسکراب خانگی تهیه کرد. و با ماساژ آن روی پوست لایه برداری انجام شود.

ترکیب موز له شده، شیر و جو دو سر در از بین بردن سلول های مرده سطح پوست موثر است.

لایه برداری پوست با ماسک

لایه برداری بر اساس نوع پوست

انتخاب روش لایه برداری بر اساس نوع پوست موجب جلوگیری از آسیب پوستی و همچنین نتیجه دهی بهتر درمان می گردد.

 

لایه برداری پوست حساس

احساس تحریک پوستی و گزش پس از استفاده از محصولات جدید یکی از نشانه های پوست های حساس به شمار می رود. BHA ها معمولا کمتر از سایر لایه برداری های شیمیایی و فیزیکی تحریک کننده هستند. سالیسیلک اسید یکی از نمونه های این گروه می باشد که برای افراد با پوست حساس می تواند مفید باشد. لایه برداری اسکرابی و مکانیکی برای این پوست توصیه نمی شود.

لازم به ذکر است گاهی اوقات پوست حساس نشانه ی وجود یک بیماری مانند اگزما، روزاسه و... می باشد. چنانچه در این دسته قرار دارید همیشه پیش از استفاده از محصول جدید با یک متخصص مشورت نمایید.

 

لایه برداری پوست چرب

براق شدن پوست و احساس چربی در پوست از نشانه های پوست چرب می باشد. این افراد از روش های لایه برداری عمیق تر شیمیایی و فیزیکی می توانند استفاده نمایند. انواع اسکراب های مخصوص پوست چرب برای این افراد نیز مناسب می باشد.

 

لایه برداری پوست خشک

پوسته پوسته شدن یکی از نشانه های پوست خشک می باشد. اسید AHA مناسب این نوع تایپ پوستی می باشد به عنوان مثال مصرف گلیکولیک اسید لایه های مرده و پوسته ها را بر می دارد. و استفاده از مرطوب کننده پس از آن موجب آبرسانی و رطوبت پوستی می گردد. لایه برداری های عمیق و یا مکانیکی برای این نوع پوست نیاز نمی باشد.

 

لایه برداری پوست مختلط

پوست های مختلط بصورت ترکیبی از بخش های چرب و خشک تشکیل شده اند. در این افراد می بایست در هر منطقه از صورت جداگانه پاکسازی صورت گیرد. به عنوان مثال یک روز از یک لایه بردار شیمیایی و اسکراب برای مناطق چرب و در روز بعد از یک اسید AHA برای نقاط خشک استفاده نمایید.

 

لایه برداری پوست نرمال

پوست های نرمال معمولا شفاف هستند و به راحتی تحریک نمی شود. تایپ پوستی در بسیاری افراد نرمال می باشد. این افراد می توانند از انواع روش های لایه برداری اعم از مکانیکی و شیمیایی بدون ایجاد عوارض جانبی استفاده نمایند.

 

لایه برداری پوست مستعد جوش

افرادی که مستعد بروز آکنه هستند و یا دچار آکنه خفیف تا متوسط می باشند می توانند از محصولات دارای رتینوئیدها، سالیسیلک اسید و گلیکولیک اسید برای لایه برداری استفاده نمایند.

 

لایه برداری پوست برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • افرادی که دچار آکنه مزمن و کیستیک و همچنی التهاب در پوست هستند نباید از لایه برداری استفاده نمایند. زیرا موجب تحریک پوستی و التهاب بیشتر شده و احتمال به جای ماندن لک پوستی یا هایپرپیگمنتیشن وجود دارد.
  • افراد دارای عفونت فعال، زخم، تب خال، آفتاب سوختگی و... در پوست می بایست از انجام لایه برداری و تحریک پوست اجتناب نمایند و پوست خود را تنها آبرسانی نمایند.
  • افراد دچار بیماری های پوستی نظیر اگزما و... بدون مشورت پزشک هیچگونه اقدامی انجام ندهند.

 

 چند وقت یک بار باید لایه برداری کرد؟

تعداد دفعات لایه برداری بستگی به تایپ و نوع پوست و همچنین روش لایه برداری دارد. در روش های خانگی که ملایم تر هستند بسته به نوع روش و محصول معمولا هفته ای یکبار و در روش های کلینیکی معمولا بصورت ماهانه یک مرتبه انجام می شود. در کل تعداد دفعات درمان و نیاز ب تکرار و فاصله جلسات در کلینیک ها توسط پزشک تعیین می گردد.

 

چه زمانی باید لایه برداری رو متوقف کرد؟

  • زمانی که فرد احساس التهاب و قرمزی در پوست و یا بروز حساسیت، پوسته ریزی مشاهده نمود می بایست درمان را متوقف نماید.
  • همچنین افرادی که از محصولات و داروهایی نظیر رتینول و بنزویل پروکساید استفاده می نمایند نباید لایه برداری با روش های جداگانه ای همزمان انجام دهند.

 

بهترین فصل برای لایه برداری پوست چه زمانی است؟

بهترین فصل لایه برداری پاییز و زمستان می باشد. پوست در دوره لایه برداری در شرایط حساسی به سر می برد، و در فصول سرد شدت تابش آفتاب و اشعه ی مضر آن نسبت به تابستان کمتر است، بدین منظور آسیب به پوست کمتر می شود.

لایه برداری پوست و ضد آفتاب
این صفحه را به اشتراک بگذاریم:
 527  |
 5.00   از   5/00   از تعداد   4   رای   |
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجربیات و سوالات خود در مورد مطالب این صفحه را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به تمامی سوالات پاسخ خواهند داد.

مراکز لایه برداری پوست

تهران
علی رمضانی

رفع مشکلات پوستی با لیزر CO2 فرکشنال

علی رمضانی
تهران - ولیعصر
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
قانعی

جوانسازی پوست با لیزر فوتونا

قانعی
تهران - مرزداران
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
زیبایی دلتا

جوانسازی پوست با لیزر فوتونا

زیبایی دلتا
تهران - اشرفی اصفهانی
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
تصویر جوانی

جوانسازی پوست با لیزر فوتونا

تصویر جوانی
تهران - گاندی
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
رز ایرانیان

فرکسل جهت جوانسازی و عارضه های پوستی

رز ایرانیان
تهران - پاسداران
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
بلوتاچ (رویای آبی)

فرکسل برای انواع مشکلات پوستی

بلوتاچ (رویای آبی)
تهران - ونک
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
محمد پاکدل

فیشیال | لطافت، پاکسازی و رفع جوش

محمد پاکدل
تهران - الهیه
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
آتریسا

فیشیال، آبرسانی و لایه برداری

آتریسا
تهران - اشرفی اصفهانی
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
ایرانیان

میکرودرم ابریژن

ایرانیان
تهران - زعفرانیه
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
رز طلایی

پاکسازی پوست با میکرودرم ابریژن

رز طلایی
تهران - فرمانیه
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

کلینیک ها ContantUs