دوشنبه 14 تیر 1400

بهترین روش های از بین بردن جای جوش

بهترین روش های از بین بردن جای جوش
logo

بهترین روش های از بین بردن جای جوش و درمان آکنه

جوش و آکنه به طور طبیعی پس از مدتی رفع می شود و چیزی که از آن باقی می ماند جای جوش و آکنه می باشد که در انواع مختلف فرورفته، برآمده، گوشتی، لک تیره ظاهر می شوند.

 درمان آثار به جا مانده به دو شیوه درمان های کلینیکی و خانگی امکان پذیر می باشد که بسته به نوع اسکار به جا مانده روش درمان متفاوت می باشد. در این مقاله به بررسی انواع جای جوش و انواع روش های درمانی خواهیم پرداخت.

روش های از بین بردن جای جوش

انواع جای جوش و آکنه

جای جوش و اسکار به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند.

  • جای جوش فرورفته (آتروفیک): بافت پوست تحلیل می روند و به صورت فرو رفته ظاهر می شود.
  • جای جوش برآمده (هایپرتروفیک): بافت پوست اضافه می شود و حالت برآمده پیدا می کند.

انواع جای جوش:

  • اسکار مثلثی یا قندیلی (Ice Pick Scars)
  • اسکار مربعی یا واگنی (Boxcar)
  • اسکار گرد یا چرخشی (Rolling)
  • اسکارهای کلوئیدی یا زخم های گوشتی
  • هایپرپیگمنتیشن یا لکه های تیره (در رنگ های قهوه ای، صورتی، قرمز، بنفش، سیاه)

 

براي مشاهده ديگر کلينيک ها بر روي دکمه زير کليک کنيد:

مشاهده ديگر کلينيک ها

 

انواع جای جوش و آکنه

روش های درمان جای جوش

 

روش های درمان جای جوش در کلینیک

میکرونیدلینگ

در روش میکرونیدلینگ پوست با ابزار مخصوص و دستگاه سوراخ های ریزی بر روی پوست ایجاد می شود و سبب کلاژن سازی و ترمیم پوست می گردد.

آر اف

آر اف یا رادیو فرکوئنسی با اعمال امواج رادیویی به پوست سبب تحریک و بازسازی پوست می شود. دستگاه های آر اف شامل ونوس ویوا، ترمیا، آر اف فرکشنال و...

تزریق فیلر (مانند ژل، چربی و ...)

فیلر یا پرکننده که شامل ژل و چربی هستند نقش حجم دهی را دارند بنابراین با تزریق در نواحی فرورفته باعث رفع گودی جای جوش می شود.

لیزر (شامل لیزرCO۲، لیزر اربیوم، لیزر PDL، فوتونا، کیوسوئیچ، فرکسل و ...)

انواع لیزرها با اعمال اشعه به پوست باعث ترمیم و بازسازی در پوست می شوند.

سابسیژن

یکی از روش های مناسب برای جای جوش خصوصا جوش های فرورفته سابسیژن جای جوش می باشد که با استفاده از ابزاری سوزن شکل و ورود به پوست، بافت آسیب دیده از بافت سالم جدا می شود.

لایه برداری (از طریق میکرودرم، هیدرودرم، لایه برداری شیمیایی و ...)

لایه برداری از سطح پوست بوسیله دستگاه ساینده و یا مواد شیمیایی انجام می شود و همزمان از انواع کوکتل ها و ویتامین های تقویتی پوست استفاده می شود.

پلاسماجت

در پلاسماجت با انتقال گرما و انرژی پلاسما (یونیزاسیون) به روی پوست، لایه سطحی پوست از جامد به گاز تبدیل شده و سبب جمع شدن لایه های زیرین می گردد.

البته لازم به ذکر است پزشک متخصص با بررسی نوع جای جوش، مناسب ترین درمان را انتخاب می نماید.

سایر روش های موثر در درمان جای جوش شامل: 

  • میکرونیدلینگ
  • فیشیال
  • پی آر پی
  • اگزیمیا
  • کربوکسی تراپی
  • تزریق جالپرو

 

روش های درمان جای جوش

روش های درمان جای جوش در خانه

کرم های لایه بردار

با استفاده از انواع لایه بردارها که به صورت کرم، مایع شستشو، ماسک و... در بازار موجود می باشد و معمولا دارای اسید AHA هستند در منزل با تجویز پزشک می توان لایه برداری کرد.

ماسک های خانگی

ماسک های خانگی معمولا از ترکیبات مختلف در منزل تهیه می شود که در برخی موارد با استفاده مداوم به مرور زمان شاهد نتیجه خواهید بود.

انواع جای جوش فرورفته و درمان های آن

اسکار قندیلی

سوراخ های باریک و عمقی که تا درون لایه میانی (درم) ادامه دارد که برخی از آن ها به شکل منافذ باز بزرگ پوستی به نظر می رسند. این ضایعات معمولا از طریق کیست های عمقی پوست و دیگر ضایعاتی که در عمق قرار دارند و به سطح پوست می آیند و دچار تخریب بافت پوستی می شوند، نیز ایجاد می گردند.

درمان اسکار قندیلی جوش

  • برش پانچی: یکی از روش های متداول این نوع اسکار می باشد که در این روش پزشک با ابزاری خاص اسکار را برش زده و سپس پوست را بوسیله چسب بافتی یا روش های دیگر بهم می چسباند تا ترمیم گردد.
  • پانچ گرافتینگ: این تکنیک برای اسکارهای عمیق تر قندیلی مورد استفاده قرار می گیرد که مانند برش بانچی ابتدا بافت آسیب دیده از پوست جدا شده و بعد با استفاده از گرافت های پوستی پر می شود. پوست پیوندی معمولا از پشت گوش برداشته می شود.

امکان ایجاد اسکارهای سطحی و ریز پس از استفاده از روش های فوق وجود دارد که البته خیلی واضح نیستند و همچنین با استفاده از روش های لیزری قابل رفع می باشند.

اسکار واگنی یا باکسکار

این مدل اسکار ها به شکل ضایعات فرورفته دایره یا بیضی شکل با لبه های استوانه ای می باشد با دهانه عریض تر از نوع اسکار قندیلی که سبب ایجاد ناهمواری در پوست یا آبله وار می گردد.

زمانی که پوست دچار واکنش های التهابی مانند جوش می شود، کلاژن های بافتی از بین رفته و بافت تحلیل می رود بنابراین آثار آن به شکل ضایعه ای فرورفته مشخص می گردد. این مدل اسکار می تواند در نوع خفیف تا شدید بروز دهد.

درمان اسکار واگنی جوش

پانچ گرافتینگ

همانند اسکار قندیلی می توان این نوع اسکار را هم با برش پانچی درمان نمود. همچنین می توان با تکنیک بالابردن پانچی هم نیز سبب بهبود شد بدین صورت که بجای گرافت همان پوست فرورفته اسکار بالا آورده شده و هم سطح نواحی مجاور می گردد.

تزریق ژل

با تزریق فیلر یا ژل به زیر اسکار فرو رفته باعث بالا آمدن آن و هم سطح شدن با نواحی مجاور می شود. این روش سریع و آسان و بدون درد می باشد و تنها عیب آن دائمی نبودن است که ماندگاری بین ۱۸ تا ۲۴ ماه بسته به نوع ژل دارد.

انواع لیزرهای جوانسازی

لیزرها به دو دسته سوزاننده و غیر سوزاننده تقسیم می شوند. لیزر CO۲ فرکشنال یا لیزر ابریوم یاگ تحت نظارت پزشک لایه ای از سطح پوست بر میدارند و زمینه ساز ترمیم و ساخت بافت جدید می گردند. لیزرهای سوزاننده دوره نقاهت نسبتا طولانی دارند تا پوست ترمیم و بهبود یابد اما بسیار اثربخش هستند.

جهت استعلام قیمت لیزر CO2 فرکشنال بر روی آن کلیک نمایید.

اما لیزر های غیر سوزاننده آسیبی به پوست وارد نمی کنند و تنها شرایط را برای تحریک کلاژن سازی محیا می نمایند تا بافت پوست هموارتر و یکدست تر گردد. لیزر PDL از جمله بهترین لیزرهای غیر سوزاننده می باشد که در درمان جای جوش، ضایعات عروقی، ماه گرفتگی دارای کاربرد است و برای جوش های فرورفته کم عمق و یا جوش های برآمده کلوئیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

اسکار گرد یا چرخشی

این نوع جای جوش در سطح پوست ظاهری فرورفته و موجی شکل ایجاد می نماید و تفاوت آن اسکار واگنی در عدم وجود مرز است که به طور کلی یک ناحیه از پوست به شکل ناهموار دیده می شود.

اسگار گرد یا چرخشی زمانی ایجاد می شود که یک رشته از جنس فیبر بین پوست و بافت زیر پوستی ایجاد شده و که اپیدرم یا روی پوست را به سمت پایین می کشند و به ساختارهای عمیق پوست متصل می نماید.

درمان جای جوش چرخشی

سابسیژن

برش زیر پوستی سابسیژن از کاربردی ترین روش های درمان جای جوش چرخشی می باشد در این روش با ابزار سوزن شکل که به شکل موازی با لایه های وارد پوست شده و رشته های فیبری را می برد و پس از برش بافت پوست یکدست و صاف می شود.

انواع جای جوش و ضایعات پوستی برآمده

اسکارهای هایپرتروفیک

ضایعات برجسته و محکمی هستند که از سطح پوست بیرون زده اند و معمولا در بدن (شکم و پشت) بیشتر ایجاد شده ناشی از زخم و آسیب های شدید هستند.

زخم های گوشتی یا اسکارهای کلوئید

این ضایعات شکلی وخیم از اسکارهای برآمده هستند، تفاوت آن های با اسکار هایپرتروفیک در این اسن که این ضایعات از زخم و آسیب اصلی بزرگتر می گردند و همچنین تا مدت ها پس از خوب شدن زخم امکان رشد دارند.

این مدل اسکارها بر اثر تولید بیش از حد کلاژن ایجاد می شوند بدین صورت که پوست متوجه ترمیم نشده و کلاژن سازی را ادامه می دهد.

درمان جای جوش برآمده و زخم های گوشتی

  • کرم های استروئیدی یا کورتونی
  • ژل های سیلیکونی
  • کرایوتراپی (فریز اسکار با نیتروژن مایع)
  • لیزر PDL
  • روش های تزریقی که منجر به تحلیل رفتن اسکار می شوند

نکته ی حائز اهمیت در خصوص درمان اسکارهای برآمده این است که گاها می توانند منجر به بدتر شدن اسکار شوند و داشتن تجربه و مهارت در این مورد بسیار حائز اهمیت می باشد.

ضایعات پوستی هایپرپیگمنتیشن

لک های تیره ای که بعد از خوب شدن جوش بر جای می مانند. این مدل لکه ها معمولا مسطح هستند و با توجه به رنگ پوست هر فرد دارای رنگ متفاوت (صورتی، قرمز، بنفش، قهوه ای، سیاه) می باشند.

پس از ایجاد جوش و ضایعات و التهاب، با فعال شدن فرآیند ترمیمی پوست مقدار تولید ملانین(رنگدانه های طبیعی که به پوست و مو رنگ می دهند) زیاد شده و سبب تیره تر شدن پوست موضع التیام شده می گردد.

درمان هایپرپیگمنتیشن

در اکثر موارد این مدل لک ها به مرور زمان بهبود می یابند و نیاز به درمان خاصی ندارند اما در مواردی که لک ها ماندگار تر باشند روش های درمانی خانگی و کلینیکی نیز وجود دارد.

روش های کلینیکی درمان هایپرپیگمنتیشن

لیزرها

لیزر CO۲، لیزر ابریوم یاگ، لیزر کیوسوئیچ از جمله روش های لایه برداری از سطح پوست می باشند که در درمان هایپرپیگمنتیشن موثر هستند.

لایه برداری کلینیکی

در این مدل لایه برداری از اسیدهای قوی تری استفاده می شود و تاثیرگذارتر از روش های لایه برداری خانگی می باشد. در مواردی که پوست بیمار روشن باشد و لک ها چندان تیره نباشند کاربرد بیشتری دارد.

درم ابریژن

میکرودرم ابریژن نیز یکی از روش های لایه برداری است که با استفاده از دستگاه مخصوص سطح پوست ساییده می شود و لایه برداری می گردد. همچنین روش جدیدتر آن هیدرودرم ابریژن هم نیز در درمان لک تیره جای جوش موثر می باشد.

 

جهت آگاهی از مزایای هیدرودرم صورت بر روی لینک قرمز کلیک نمایید.

 

جهت آگاهی از قیمت و فواید میکرودرم ابریژن بر روی آن کلیک نمایید.

 

روش های خانگی درمان هایپرپیگمنتیشن

انواع محصولات لکه بر و لایه بردار در داروخانه ها موجود می باشد که با استفاده از این محصولات به مرور زمان شاهد بهبود لک های پوستی خواهید بود. این محصولا شامل:

کرم های سفیدکننده

این کرم ها حاوی مواد سفیدکننده بوده که در بهبود لک های تیره موثر است. تنها مشکل این کرم ها وجود جیوه در ترکیب آن هاست که جیوه یک ماده سفیدکننده ارزان قیمت است.

لایه برداری پوست

لایه بردارهای خانگی خصیت اسیدی کمتری دارند و و در بهبود لک های کم رنگ تاثیرگذارند. لایه بردارهای خانگی حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) هستند.

سایر محصولات

رتینوئیدها، آزلائیک اسید،کرم های دارای هیدروکوئینتون از جمله محصولات خانگی درمان لک های جوش می باشند. نوع بدون نسخه رتینوئیدها با نام رتینول وجود دارد.

انواع ماسک ها

انواع ماسک های روشن کننده پوست در بازار موجود می باشد که در لک های روشن مقداری اثربخش می باشد. همچنین امکان ساخت انواع ماسک ها با مواد طبیعی در منزل وجود دارد که به مرور زمان در تغییر رنگ لک های جای جوش اثر بخش می باشد اما نیازمند صبر و شکیبایی است.

بهترین کلینیک درمان جای جوش در ایران

برای درمان جوش با توجه به نوع آن روش های درمانی متفاوتی وجود دارد که در بخش آگهی ها و یا جستجو می توانید کلینیک های ارائه دهنده روش درمانی مدنظر خود را بیابید.

رفع جای جوش

از بین بردن جای جوش فایند کلینیک

در فیندکلینیک با در نظر گرفتن روش درمانی مورد نظر و مناسب خود به بخش آگهی ها و یا جستجوی سایت مراجعه نمایید و لیستی از کلینیک های ارائه دهنده درمان را مطابق با شهر محل سکونت خود بیابید.

این صفحه را به اشتراک بگذاریم:
 4201  |
 5.00   از   5/00   از تعداد   10   رای   |
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجربیات و سوالات خود در مورد مطالب این صفحه را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به تمامی سوالات پاسخ خواهند داد.

آگهی های مرتبط با بهترین روش های از بین بردن جای جوش

تهران
علی رمضانی

انواع درمان با پلکسر

علی رمضانی
تهران - ولیعصر
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
علی رمضانی

رفع خطوط وفرم دهی نواحی صورت با تزریق ژل

علی رمضانی
تهران - ولیعصر
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
علی رمضانی

تزریق جالپرو

علی رمضانی
تهران - ولیعصر
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
علی رمضانی

شادابی و رفع عارضه پوست با کربوکسی تراپی

علی رمضانی
تهران - ولیعصر
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
علی رمضانی

رفع مشکلات پوستی با لیزر CO2 فرکشنال

علی رمضانی
تهران - ولیعصر
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
علی رمضانی

انواع درمان پوست، مو و لاغری با مزوتراپی

علی رمضانی
تهران - ولیعصر
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
حمیدرضا کلانتری

تزریق فیلر

حمیدرضا کلانتری
تهران - ازگل
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
بلوتاچ (رویای آبی)

جوانسازی و انواع درمان های پوست با ترماژ

بلوتاچ (رویای آبی)
تهران - ونک
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
آتریسا

انواع درمان های پوستی با آر اف فرکشنال

آتریسا
تهران - اشرفی اصفهانی
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
زیبایی بنیتا

جوانسازی پوست و رفع خطوط با آراف فرکشنال

زیبایی بنیتا
تهران - زعفرانیه
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

کلینیک ها ContantUs