دوشنبه 8 فروردین 1401

علت و درمان ریزش مو در مردان و زنان

علت و درمان ریزش مو در مردان و زنان
logo

این مقاله از 3 بخش تشکیل شده است. در ابتدا به علت های ریزش مو، سپس روش های جلوگیری از ریزش مو، و در انتها به درمان های ریزش مو خواهیم پرداخت. در فهرست زیر می توانید بر روی تیتر مورد علاقه خود کلیک کرده و به آن قسمت مراجعه نمایید.

ریزش مو چیست؟

ریزش مو تحت تاثیر عوامل گوناگون جسمی، روحی و محیطی اتفاق می افتد. برخی دلایل وراثتی، هورمونی، دارویی، استرس و... می تواند تعادل رشد و ریزش مو را بر هم بزند. به طور معمول طول عمر هر تار مو حدود هزار روز می باشد، سپس وارد فاز استراحت و بعد از سه ماه ریزش می کند.

ریزش مو چیست

اما این چرخه همزمان با رشد مو جدید اتفاق می افتد و در واقع مویی که دچار ریزش شده با مویی که وارد چرخه رشد شده جایگزین می گردد. بنابراین ریزش موجب از دست رفتن حجم مو نمی گردد. به طور میانگین روزانه ریزش تا 100 تار مو طبیعی می باشد. چنانچه تعداد بیشتر شود، ریزش غیر طبیعی است و جای نگرانی وجود دارد و فرد به مرور شاهد کاهش حجم مو خود خواهد بود و می بایست فورا اقدام به درمان نمود.

ریزش مو در آقایان بیشتر نمود دارد و حدود 60 درصد از آن ها دچار ریزش (ریزش غیر طبیعی) و یا درجاتی از طاسی مو هستند. کاهش ضخامت موها و ریزش بیش از 100 تار مو در روز زنگ خطری برای فرد است و می بایست به سرعت اقدام به درمان نماید.

براي مشاهده ديگر کلينيک ها بر روي دکمه زير کليک کنيد:

مشاهده ديگر کلينيک ها

انواع ریزش مو

همان طور که اشاره نمودیم میانگین روزانه حدود 60 الی 100 تار مو در روز به واسطه برس کشیدن، شستشو و... دچار ریزش می گردند و کاملا طبیعی می باشد.

اما در برخی موارد شاهد ریزش مو بیش از حد نرمال، یا ریزش ناگهانی مو می شویم که حتما نیاز به مداخله پزشکی و بررسی علل و درمان آن می باشد. در این مقاله به بررسی انواع ریزش مو می پردایم.

البته این نکته را مد نظر داشته باشید که افزایش سن خود یکی از عوامل می باشد. با افزایش سن و رون طبیعی ریزش مو، رشد موی جدید کاهش می یابد و در واقع جایگزینی اتفاق نمی افتد. از همین جهت افراد در سنین بالا دچار کاهش حجم مو می شوند که امری طبیعی و تا حدودی اجتناب ناپذیر است.

انواع ریزش مو

ریزش مو در زنان

ریزش مو در خانم ها تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و ریزش مو به کاهش حجم موها ختم می شود و طاسی مو به ندرت دیده می شود. آلوپسی ها، سبک زندگی، تغییرات هورمونی، ژنتیک، استرس، بیماری های زمینه ای و... از مهم ترین علل ریزش مو در خانم ها به شمار می رود. شایع ترین مورد از دلیل ریزش مو در خانم ها الگوی زنانه یا آلوپسی آندروژنی می باشد که حدود 30 درصد از خانم ها زا درگیر می نماید و ژنتیکی و ارثی می باشد.

برخی عوامل هورمونی در خانم ها، بارداری، یائستگی، زایمان، استفاده از مواد شیمیایی، محکم بستن موها و... نیز می تواند در ریزش و رشد موها اختلال ایجاد نماید. در ادامه به بررسی یکایک علل خواهیم پرداخت.

ریزش مو در مردان

حدود 60 در صد از آقایان دچار ریزش مو و درجاتی از طاسی می شوند. ریزش مو و طاسی الگوی مردانه ناشی از ترکیب علل ژنتیکی و هورمون های جنسی مردانه می باشد. ریزش مو در آقایان معمولا از شقیقه ها ، تاج یا فرق سر اتفاق می افتد.

ریزش مو در جوانان و نوجوانان

ریزش مو در جوانان و نوجوانان می تواند علل گوناگونی داشته باشد. برخی از دلایل ریزش مو با سن ازتباطی ندارد. آلوپسی آره آتا، کبود برخی ویتامین ها و یا مواد مورد نیاز در بدن مانند روی، آهن، بیماری لوپوس، اختلالات غددی، مصرف دارو و... عواملی هستند که در هر سنی می توانند دلیل ریزش مو باشند. تغییرات و اختلالات هورمومی میز می تواند در ریزش مو موثر باشد.

وجود یک بیماری زمینه ای گاهی در سن پایین می تواند موجب ریزش مو گردد، که پس از بهبود بیماری ریزش برطرف می گردد.

ریزش مو ناگهانی

ریزش مو به دو صورت تدریجی و یا ناگهانی اتفاق می افتد. در نوع تدریجی فرد به مرور شاهد افزایش ریزش مو و کاهش حجم مو می گردد. اما در ریزش موی ناگهانی در یک بازه ی زمانی کوتاه فرد حجم زیادی از موهای خود را از دست می دهد. در ایده آل ترین حالت درمان، مراجعه به پزشک در اولین زمانی است که متوجه ریزش موی خود شده اید. مراجعه دیر هنگام درمان و نتیجه درمان را تحت تاثیر قرار می دهد.

 مقاله پیشنهادی: انواع روش های کاشت مو

علت ریزش مو

ریزش مو فارق از جنسیت و سن می تواند عوامل گوناگونی داشته باشد. در ادامه به بررسی تمامی علل ریزش مو در خانم ها و آقایان می پردازیم.

علت ریزش مو

هورمون

تغییرات هورمونی در بازه های سنی مختلف می تواند موجب ریزش مو موقت یا دائمی شود. ریزش مو آلوپسی آندروژنی در خانم ها و آقایان تحت تاثیر ژنتیک و هورمون ایجاد می گردد. ژنتیک که شامل سابقه خانوادگی در ریزش مو می باشد. هورمون تستوسترون و دی هیدروتستوسترون در بدن خانم ها و آقایان وجود دارد که در آقایان میزان آن بیشتر است. افزایش میزان این هورمون به نسبت معمول آن با افزایش میزان ریزش مو کاملا مرتبط است. به طور کلی بهم خوردن سطح هورمون های بدن یکی از علل ریزش مو است. با انجام آزمایش خون و بررسی سطح هورمون این مورد قابل بررسی است.

یائسگی

یائستگی با تغییرات هورمونی همراه است. ریزش مو در این دوره بسیار مشاهده شده است. پزشک با برقراری تعادل میان هورمون های زنانه و مردانه ریزش مو را کنترل می نماید.

استرس

یکی از دلایل ریزش مو انواع شوک های عاطفی و مشکلات روحی و استرس می باشد. معمولا وجو بحران ها در زندگی و یا شوک های جسمی مانند تغییرات وزنی و بیماری می تواند منجر به ریزش مو شود. این نوع ریزش مو معمولا موقت است و بعد از مدتی برطرف می گردد.

داروهای مصرفی 

داروها و انواع درمان ها گاها می تواند عاملی بر ریزش مو باشد. موارد زیر در این زیر مجموعه قرار می گیرد که شامل:

  • شیمی درمانی و سرطان
  • افسردگی
  • داروهای فشار خون (متوپرولول-آتنول)
  • داروهای هورمونی و ضد بارداری
  • داروهای بیماری صرع (فنی توئین)
  • داروهای رقیق کننده خون (هپارین-وارفارین)

مصرف استروئید

استروئیدها معمولا در ورزشکاران و بدنساز ها جهت حجیم کردن عضلات استفاده می شود. گاهی مصرف بیش از حد استروئید می تواند موجب تضعیف ریشه مو و ریزش مو شود. به طور معمول با کاهش مصرف و یا قطع این ماده چرخه رشد مو به حالت نرمال و طبیعی باز می گردد.

کم کاری تیروئید

اختلالات تیروئید از جمله کم کاری تیروئید یکی از دلایل ریزش مو می باشد. به طور کلی بر هم خوردن ترشح هورمون تیروئید در سلامتی و رشد مو تاثیرگذار می باشد. تیروئید غده ای در گردن است که نقش مهمی در سلامت بدن بر عهده دارد.

کم خونی

کم خونی و کاهش میزان آهن و برخی مواد مورد نیاز دیگر در بدن مانند روی می تواند موجب ریزش مو گردد. زمانی که آهن به بدن نرسد، بدن در ساخت هموگلوبین درچار مشکل می شود. هموگلوبین نقش اکسیژن رسانی به منظور رشد و ترمیم سلول های مختلف بدن را دارد. کمبود خونرسانی و اکسیژن در پوست سر می تواند در رشد مو و ریزش مو موثر باشد.

علاوه بر کم خونی کمبود و عدم تعادل برخی ویتامین ها در بدن می تواند یکی از عوامل ریزش مو مطرح گردد مانند کمبود ویتامین B

لوپوس

برخی بیماری های خودایمنی مانند بیماری لوپوس می تواند موجب ریزش مو گردد. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به دلیل اختلال به سلول های سالم بدن حمله می کند. همچنین برخی بیماری هایی که موجب بروز زخم در پوست سر می گردد مانند لیکن پلان می تواند جلوی رشد موها را بگیرد. از جمله سایر بیماری هایی که می تواند در ریزش مو موثر باشد شامل: پسوریازیس، درماتیت سبورئیک، قارچ پوستی، اسکلرودرم، آلوپسی اسکار، انگل دموکس و...

سندروم تخمدان پلی کیستیک (پیکوز)

یکی از بیماری هایی که در خانم ها با ایجاد اختلال در تعادل هورمون های جنسی همراه است پیکوز می باشد. بر هم خوردن تعادل هورمونی می تواند موجب ریزش مو گردد. البته این سندروم می تواند موجب اختلال پر مویی در نقاط مختلف بدن هم نیز گردد.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه ای نوعی بیماری خود ایمنی می باشد. در این بیماری سیستم ایمنی به فولیکوا مو حمله می نماید. این بیماری عموما باعث ریزش ناگهانی و همچنین منطقه ای (به شکل دایره ای) می گردد. البته گاها می تواند موجب ریزش کل موهای سر یا بدن نیز گردد.

ریزش مو آلوپسی آره آتا معمولا خود به خود درمان می شود. اما گاها با مداخله پزشک و تزریق موضعی کورتون نیز بهبود می یابد.

عفونت های پوست سر

برخی عفونت ها مانند عفونت قارچی می تواند موجب ریزش مو گردد. این اختلال بیشتر در کودکان و نوجوانان و یا افراد با سیستم ایمنی ضعیف رخ می دهد.

ریزش مو ناگهانی، درد در موضع ریزش مو از علائم این بیماری می باشد. عفونت قارچی می تواند به شخص دیگری انتقال یابد. این نوع عفونت با مصرف دارو درمان می گردد.

اختلال وسواس کندن مو

تریکوتیلومانیا نوعی اختلال روانی است که با کندن مو توسط شخص در ارتباط است. این اختلال بیشتر در میان دختران جوان دیده می شود. درمان این بیماری با دارو و همچنین روان درمانی همراه می باشد.

دخانیات

مصرف سیگار آسیب های زیادی به بدن وارد می نماید. یکی از آسیب های آن به مو می باشد. سیگار عملکرد DNA و فولیکول را تحت تاثیر قرار می دهد و همچنین خونرسانی به آن ها را با اختلال ایجاد می نماید. همچنین سیگار در آقایان نیز می تواند موجب یرعت گرفتن روند طاسی الگوی مردانه باشد.

الکل

الکل علاوه بر آسیب به کبد و سیستم گوارش، می تواند موجب عدم رسیدن مواد مغذی به ریشه مو گردد. این مشکل و عدم تغذیه رسانی درست، موها را به مرور دچار ضعف و ریزش می نماید.

الکل موجب تغذیه رسانی ضعیف در بدن به موجب احساس سیری کاذب می گردد. همچنین الکل قند خون را به شدت بالا می برد و قند خون بالا ریزش مو و طاسی بسیار مرتبط است.

کاهش شدید وزن

کاهش وزن غیر اصولی و شدید در مدت زمان کوتاه می تواند بر اثر رژیم غیر اصولی و عدم مصرف مواد غذایی مفید و لازم بدن باشد. همچنین کاهش وزن ناگهانی سیستم بدن را می تواند شوک نماید که دلیلی بر ریزش مو می باشد. معمولا این ریزش مو با برقراری تعادل در بدن و مصرف ویتامین و مواد مورد نیاز رفع می گردد.

ریزش مو بعد از زایمان

بارداری با تغییرات هورمونی و جسمی همراه است که خود عاملی بر ریزش مو می باشد. در بسیاری موارد ریزش مو ناشی از بارداری پس از زایمان بروز می کند. موهایی که به علت بارداری دچار ریزش گشته است طی چند ماه مجدد رشد خواهد کرد. در دوره بارداری و شیردهی هیچگونه مصرف دارو و درمانی پیشنهاد نمی شود و بهتر است از طریق تغذیه مناسب و رژیم غذایی سالم این مشکل جبران گردد.

قطع داروی جلوگیری از بارداری

قرص های ضد بارداری در دسته داروهای هورمونی قرار دارند. بر هم خوردن تعادل هورمون ها می تواند موجب ریزش مو گردد. بنابراین در برخی شرایط افراد با قطع قرص های ضدبارداری دچار ریزش مو می گردند.

روش های جلوگیری از ریزش مو

عوامل مراقبتی زیادی وجود دارد که می تواند در جلوگیری از ریزش مو موثر باشد. در ادامه به بررسی و معرفی این عوامل می پردازیم.

تغذیه مناسب

تامین انواع مواد مغذی و مورد نیاز بدن همچون پروتئین، ویتامین ها و... در جلوگیری از ریزش مو موثر می باشد. یکی از دلایلی که افراد با رژیم غذایی دچار ریزش مو می گردند کمبود مواد مورد نیاز بدن می باشد. وجود انواع ویتامین در حفظ سلامت مو موثر است این ویتامین ها به طور طبیعی در انواع مواد غذایی و میوه و.. وجود دارد و کاربرد هرکدام و شامل:

  • ویتامین A جهت حفظ رطوبت پوست سر
  • ویتامین B جهت سلامت و جلوگیری از ریزش مو
  • ویتامین C با خاصیت آنتی اکسیدانی، جذب بهتر آهن، کمک به کلاژن سازی و کمک به سلامت پوست و مو
  • ویتامین D موجب رشد مجدد موها و کمبود آن یکی از دلایل اصلی ریزش مو
  • ویتامین E با خاصیت آنتی اکسیدانی و از بردن رادیکال های آزاد، توسعه مویرگ ها در سر و افزایش خونرسانی به فولیکول مو و تقویت آن
  • بیوتین یا ویتامین H که بخشی از خانواده ویتامین B می باشد. این ویتامین موثر در سلامت پوست و مو و ناخن می باشد.
  • آهن باعث تولید هموگلوبین می شود که موجب اکسیژن رسانی و خونرسانی به سلول های بدن می شود.
  • پروتئین از مهم ترین مواد مورد نیاز بدن است و کمبود آن سلامت بدن و همچنین مو را به خطر می اندازد.
  • زینک یا روی که وظیفه اساسی در رشد و ترمیم مو دارد و کمبود آن موجب ریزش مو می شود.

کاهش استرس

استرس و فشارهای عصبی تاثیر زیادی در ریزش مو دارد. با کاهش استرس از ریزش مو جلوگیری نمایید.

شامپو مناسب            

شامپوها و مواد شوینده هر نوع پوست و مو متفاوت می باشد. از شامپوهای مناسب با جنس مو، بدون سولفات و با PH مناسب استفاده نمایید و همچنین بصورت نشسته استحمام نمایید.

شانه کردن

شانه کردن مو یکی از اصول مهم نگهداری مو می باشد. موها را به آرامی شانه کنید. از شانه کردن و یا بستن موهای خیس اجتناب نمایید.

نحوه خشک کردن مو

تا حد ممکن از اعمال حرارت زیاد با سشوار و اتو مو اجتناب نمایید. و در صورت لزوم از محصولات محافظت مو در برابر حرارت استفاده کنید. خیسی مو را بعد از استحمام بگیرید و اجازه دهید در هوای طبیعی خشک شود. از خوابیدن با موی خیس پرهیز نمایید.

کشیدن مو

ایجاد کشش در موها یکی از عوامل آسب زننده می باشد. از محکم بستن مو با کش خودداری نمایید. همچنین زمانی که مو خیس است به هیچ عنوان آن را نبندید و فشار و کشش به آن وارد نکنید.

حوله و بهداشت

جهت خشک کردن مو از حوله نرم و مناسب استفاده  کنید. برای خشک کردن مو با حرکات ضربه ای آرام خیسی مو را بگیرید.

درمان ریزش مو

ریزش مو در ابتدا می بایست ریشه یابی شود و سپس اقدام به درمان انجام گردد. اینکار توسط پزشک و با بررسی آزمایش خون و همچنین بررسی مسائل ژنتیکی و ارثی انجام می گردد. در ادامه به معرفی انواع روش های درمانی کلینیکی ریزش مو می پردازیم.

درمان ریزش مو

پی آر پی

پی آر پی نوعی درمان کلینیکی می باشد. در این درمان در ابتدا از خود فرد خون گرفته می شود. سپس با چرخش در سانتریفیوژ، اجزای خون جدا شده و نهایتا پلاسمای غنی شده به محل درمان تزریق می گردد. پی آر پی مو موجب تقویت و ترمیم مو می شود.

جهت آشنایی با روش درمانی پی آر پی مو بر روی آن (لینک قرمز رنگ) کلیک نمایید.

مزوتراپی

در مزوتراپی از انواع کوکتل ها که شامل مواد مغذی، ویتامین و ... است جهت درمان استفاده می گردد. با تزریق این داروها سلامت و رشد مو ایجاد می گردد. مزوتراپی نوعی روش پیشگیرانه و تقویتی نیز می باشد.

جهت آگاهی بیشتر در خصوص مزوتراپی مو بر روی آن کلیک نمایید.

فیلر مو

هیر فیلر نوعی داروی تزریقی برای مو می باشد. فیلر مو حاوی پپتایدهایی است که مسئولیت تقویت مو، کاهش ریزش و افزایش ضخامت مو است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره هیر فیلر یا فیلر مو بر روی آن کلیک نمایید.

درمان دارویی ریزش مو

در برخی موارد ریزش مو ناشی از کمبود مواد مورد نیاز بدن و یا ویتامین ها می باشد. و یا ناشی از بهم ریختگی های هورمونی است. در تمامی این موارد پزشک با تجویز دارو، ویتامین و مکمل ها درمان را پیش می برد. همچنین برخی داروهای دیگر جهت درمان وجود دارد که می بایست با دوز و طول درمان مناسب استفاده شود. مصرف خودسرانه آن ها می تواند موجب بروز آسیب و عوارض جدی می شود. در ادامه به معرفی برخی از این داروها می پردازیم.

ماینوکسیدیل

یکی از داروهای موثر و مفید در درمان ریزش مو ماینوکسیدیل می باشد. این دارو در هر فرد متناسب با آن فرد در دوزهای مختلف تجویز می گردد. از مصرف ماینوکسیدیل عموما در درمان ربزش مو سکه ای، آناژن افلوویوم، تلوژن افلوویوم و... در آقایان استفاده می شود.

آیا می توان از ماینوکسیدیل در دوران بارداری استفاده نمود؟

خیر مصرف این دارو در دوران بارداری ممنوع است. حتی توصیه می شود حتی یکماه پیش از بارداری مصرف آن متوقف گردد.

فیناستراید

از این دارو جهت درمان ریزش مو با الگوی مردانه در آقایان و خانم ها استفاده می شود. نتایج این دارو شامل قطع ریزش و رویش مجدد مو در طولانی مدت می شود.

کتوکونازول

التهاب پوست سر و فولیکول مو یکی از علل ریزش مو می باشد. این دارو با درمان التهاب ریزش مو را متوقف می نماید. کتوکونازول در درمان ریزش مو آندروژنیک استفاده می شود.

اسپیرنولاکتون

در خانم ها و افرادی که دچار تنبلی تخمدان (تخمدان پلی کیستیک) هستند و هورمون آندروژن تولید می شود. این دارو یک داروی ضد آندروژن است و مانع تولید آن و رشد مجدد موها می شود. در واقع هورمون آندروژن در ریزش مو بسیار موثر است. بنابراین در صورتی که پزشک علت ریزش مو را این هورمون تشخیص دهد، داروهای ضد آندروژن تجویز می نماید.

داروهای ضد قارچ

عفونت قارچی پوست سر یکی از عوامل ریزش مو می باشد. قارچ تنیاکیپتیس رایج ترین عامل عفونت سر می گردد. داروهای خوراکی برای این عفونت تجویز می شود.

این صفحه را به اشتراک بگذاریم:
 337  |
 5.00   از   5/00   از تعداد   4   رای   |
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجربیات و سوالات خود در مورد مطالب این صفحه را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به تمامی سوالات پاسخ خواهند داد.

کلینیک های درمان ریزش مو در ایران

تهران
علی رمضانی

تقویت مو با فیلر مو Hair Filler

علی رمضانی
تهران - ولیعصر
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
رز طلایی

تقویت و جلوگیری از ریزش مو با پی آر پی

رز طلایی
تهران - فرمانیه
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
بلوتاچ (رویای آبی)

رفع ریزش مو با هیر فیلر

بلوتاچ (رویای آبی)
تهران - ونک
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
بلوتاچ (رویای آبی)

انواع مزوتراپی

بلوتاچ (رویای آبی)
تهران - ونک
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
والا (دکتر مهران صادق آذر)

انواع مزوتراپی

والا (دکتر مهران صادق آذر)
تهران - زعفرانیه
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
والا (دکتر مهران صادق آذر)

تقویت و جلوگیری از ریزش مو با هیر فیلر

والا (دکتر مهران صادق آذر)
تهران - زعفرانیه
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

کلینیک ها ContantUs