مزوتراپی بهتر است یا هیر فیلر ؛ بررسی تفاوت ها

مزوتراپی بهتر است یا هیر فیلر ؛ بررسی تفاوت ها
logo

بسیاری از افراد به دلایل مختلفی مانند سابقه خانوادگی، تغییرات هورمونی، ابتلا به بیماری تریکوتیلومانیا، مشکلات تیروئیدی، استفاده از مواد حالت‌دهنده حاوی مواد شیمیایی، مصرف برخی از داروها و مکمل‌ها، محصولات بهداشتی نامناسب، شیمی‌درمانی، افزایش سن، استرس و غیره دچار ریزش مو می‌شوند. این افراد می‌توانند با کمک روش‌های نوینی مانند مزوتراپی و فیلر مو مشکل ریزش موی خود را برطرف کنند؛ اما از بین دو این روش مزوتراپی بهتر است یا فیلر مو؟‌ برای رسیدن به پاسخ این سوال، باید به مقایسه مزوتراپی و فیلر مو بپردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با فرق فیلر مو با مزوتراپی آشنا شوید‌.

تفاوت فیلر مو و مزوتراپی چیست؟

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، فیلر مو و مزوتراپی دو روش کاربردی برای درمان ریزش مو هستند و طرفداران بسیار زیادی دارند. مهم‌ترین فرق فیلر مو با مزوتراپی این است که در فیلر مو سرنگ‌های آماده‌ای که حاوی املاح، ویتامین و حجم بالایی از هیالورونیک اسید هستند به پوست سر تزریق می‌شوند؛ اما در روش مزوتراپی، پزشک املاح و ویتامین‌های موجود در کوکتل‌های مخصوص تقویت‌کننده مو را با استفاده از سرنگ و سرسوزن بسیار ریز به پوست سر تزریق می‌کند.

تفاوت فیلر مو و مزوتراپی

معرفی فیلر مو

فیلر مو یا هیر فیلر (Hair Filler) یکی از جدیدترین روش‌های درمان تخصصی طاسی، کم‌پشتی و ریزش موی سر است که با استفاده از تزریق داروی مایع حاوی مواد غنی به پوست سر انجام می‌شود‌. مواد تشکیل‌دهنده فیلر مو عبارت‌اند از: دکا پپتید-18 برای ساخت سلول‌های فولیکولی و افزایش ضخامت تارهای مو، الیگا پپتید- 54 برای متوقف کردن ریزش مو، دکا پپتید- 10 برای رساندن مواد مغذی به فولیکول مو، اکتاپپتید- 2 برای حفاظت از مو در برابر اشعه مضر آفتاب و استرس، الیگوپپتید- 71 برای جلوگیری از سفیدی زودهنگام موها، دکا پپتید- 28 برای افزایش رشد مو و هیالورونیک اسید برای تقویت و احیای موها.

معرفی مزوتراپی مو

یکی دیگر از روش‌های درمان ریزش مو و تقویت و بهبود موهای نازک روش مزوتراپی (Mesotherapy) است. این روش با تحریک ریشه‌های مو باعث افزایش رشد موها می‌شود. اصلی‌ترین و مهم‌ترین موردی که در مقایسه مزوتراپی و فیلر مو باید به آن اشاره کرد، تفاوت موادی است که در این روش‌ها استفاده می‌شود. در مزوتراپی مو ویتامین‌ها، مواد معدنی و تحریک‌کننده‌هایی شامل ویتامین B5 (دکسپانتنول)، ویتامین B5، بیوتین (ویتامین H یا ویتامین B7)، ویتامین A، ویتامین C، منیزیم، ماینوکسیدیل، مس، کبالت،کلسیم، روی، گوگرد، هپارین پریدیل، لیدوکائین، سیلیسیوم آلی Buflomedil به مزودرم یا لایه میانی پوست سر تزریق می‌شود.

مقایسه نحوه تزریق مزوتراپی و پی آر پی مو

قبل از مقایسه مزوتراپی و فیلر مو، در این بخش نحوه تزریق مزوتراپی و پی آر پی مو را مقایسه می‌کنیم. پی‌آرپی یا PRP مخفف عبارت Platelet-Rich Plasma به معنی پلاسمای غنی از پلاکت، یکی دیگر از روش‌های درمان ریزش مو است و نسبت‌به روش مزوتراپی پیچیدگی بیشتری دارد. برای تزریق مزوتراپی ابتدا پوست سر را تمیز و استریل کرده و سپس با لیدوکائین بی‌حس می‌کنند. پزشک با استفاده از سرنگ و سرسوزن ریز مواد مزوتراپی را در عمق 1 تا 4 میلی‌متری لایه میانی یا مزودرم پوست سر تزریق می‌کند؛ اما در روش PRP، خون خود فرد را با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ تجزیه و پلاکت‌ و پروتئین‌های محرک رشد مو را از خون جدا می‌کنند؛ سپس پلاسمای غنی از پلاکت توسط پزشک و با استفاده از سرنگ و سرسوزن ظریف به پوست سر تمیز و استریل‌شده تزریق می‌شود‌.

مقایسه مزوتراپی و پی آر پی مو

مقایسه مزایای مزوتراپی و پی آر پی مو

از مهم‌ترین مزایای مزوتراپی مو می‌توان به مواردی مانند درمان راحت و ایمن، رساندن مواد مغذی به ریشه مو، برقرار کردن تعادل در هورمون‌های داخل و اطراف فولیکول مو، کمک به درمان ریزش موی ناشی از بیماری آلوپسی،‌ عدم نیاز به جراحی، عدم درد و خونریزی، بدون نیاز به مراقبت‌های خاص بعد از تزریق، سریع بودن دوره بهبودی و غیره اشاره کرد. مزوتراپی فقط برای تزریق به لایه میانی پوست سر کاربرد دارد؛ اما امکان تزریق پی‌آرپی به تمام لایه‌های پوست سر وجود دارد. برخلاف مزوتراپی که به چند جلسه تزریق نیاز دارد، PRP فقط یک‌بار تزریق می‌شود‌ و زودتر از مزوتراپی به نتیجه می‌رسد.

یکی از مزایای مهم روش پی‌آرپی این است که علاوه‌بر درمان ریزش موی ناشی از آلوپسی، برای درمان ریزش موی ناشی از طاسی الگوی زنانه، طاسی الگوی مردانه، پرمویی، ریزش موی هورمونی و آلوپسی آره‌اتا نیز کاربرد دارد. ایمنی این روش نسبت‌به مزوتراپی بیشتر است؛ زیرا مواد تزریق‌شده از بدن خود فرد گرفته می‌شود. احتمال اینکه موها در اثر شوک تزریق ریخته شوند، در روش پی‌آرپی کمتر از روش مزوتراپی است.

مزیت مزوتراپی نسبت‌به فیلر مو

اگر در مقایسه مزوتراپی و فیلر مو بخواهیم راجع‌به مزیت مزوتراچی نسبت‌به فیلر مو صحبت کنیم، باید بگوییم که مهم‌ترین مزیت روش مزوتراپی در مقایسه با روش فیلر مو، کم‌هزینه‌تر بودن و کوتاه‌تر بودن مدت زمان جلسات مزوتراپی است. در روش تزریق فیلر، حجم بالابی از ماده هیالورونیک اسید استفاده می‌شود؛ به‌همین‌دلیل قیمت فیلر مو از مزوتراپی گران‌تر است.

مزیت فیلر مو نسبت‌به مزوتراپی

فرق فیلر مو با مزوتراپی از نظر مزیت این است که باتوجه‌به وجود ماده هیالورونیک اسید در ترکیبات فیلر مو، ماندگاری آن نسبت‌به مزوتراپی بیشتر است. تاثیر فیلر مو تقریبا تا یک سال ماندگار است؛ اما ماندگاری مزوتراپی کمتر است. در این روش، بهبود وضعیت موها و شادابی و طراوت آن‌ها مدت کوتاهی بعد از تزریق به‌خوبی قابل مشاهده است. درواقع، نتیجه تاثیر مثبت تزریق فیلتر بسیار سریع‌تر از روش مزوتراپی است و هیالورونیک اسید باعث آبرسانی به موها و تامین رطوبت آن‌ها می‌شود.

مقایسه عوارض فیلر مو و مزوتراپی؛ کدام روش عوارض بیشتری دارد؟

در بخش‌های قبلی، فرق فیلر مو و مزوتراپی را از نظر مزایایی که دارند مورد بررسی قرار دادیم، در این بخش از مقایسه فیلر مو و مزوتراپی، به بررسی و مقایسه عوارض این دو روش درمان ریزش مو می‌پردازیم. موادی که در روش فیلر مو به پوست سر افراد تزریق می‌شوند، کاملا سالم و بی‌خطر هستند و تست‌های آلرژی و ایمنی را با موفقیت پشت‌ سر گذاشته‌اند. مواد مورد استفاده در روش مزوتراپی نیز توسط FDA تایید شده‌اند و تزریق آن‌ها به پوست سر هیچ ضرری برای سلامتی افراد ندارد.

به‌طورکلی، تابه‌حال از هیچ‌یک از این دو روش عارضه خطرناکی گزارش نشده است؛ اما بروز عوارض کوتاه مدتی مانند قرمز شدن و ایجاد زخم‌های کوچک موقت روی پوست سر در تزریق فیلر مو و عوارض کوتاه‌مدتی خارش، درد بسیار خفیف، تورم، خارش، قرمزی یا حساسیت به مواد در مزوتراپی مو اجتناب‌ناپذیر است و بعد از مدت کوتاهی از بین می‌رود.

عوارض مزوتراپی مو

از مهم‌ترین عوارض مزوتراپی مو می‌توان مواردی مانند عفونت و التهاب در محل تزریق در اثر استفاده از لوازم ضدعفونی‌نشده، تورم و کبودی پوست سر در اثر تزریق اشتباه، بروز حساسیت‌های پوستی به‌دلیل حساسیت به محلول مزوتراپی، سردردهای شدید و خفیف در نواحی مختلف سر بعد از تزریق و خونریزی و خارش در محل تزریق را نام برد.

اکثر این عوارض معمولا در بسیاری از افراد به‌صورت طبیعی ایجاد می‌شوند و جای نگرانی ندارند؛ زیرا به‌مرور زمان بعد از چند ساعت بهبود پیدا می‌کنند. چنانچه برخی از عوارض مزوتراپی مانند خارش، عفونت یا التهاب در محل تزریق حتی بعد از چند ساعت همچنان ادامه داشت، حتما باید به پزشک مراجعه شود.

عوارض فیلر مو

همان‌طور که در بخش مقایسه مزوتراپی و فیلر مو از نظر عوارض نیز اشاره کردیم، هیچ یک از این روش‌های نوین درمان ریزش مو عوارض خطرناکی به همراه ندارند؛ اما در برخی از افراد، عوارضی مانند قرمزی پوست سر، زخم‌ در ناحیه تزریق فیلر، خارش، درد خفیف و کوتاه مدت، هماتوم یا جمع‌شدن خون در پوست سر، تورم و حساسیت به ماده هیالورونیک اسید بروز پیدا می‌کند. این عوارض معمولا بعد از گذشت 72 ساعت از بین می‌روند. اگر عوارضی که نام بردیم به‌مدت یک هفته روی پوست سر باقی بمانند، فرد باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کند.

مقایسه هزینه فیلر مو و مزوتراپی

یکی دیگر از مواردی که در مقایسه مزوتراپی و فیلر مو اهمیت دارد، قیمت این دو روش است. قیمت روش فیلر مو نسبت به قیمت روش مزوتراپی مو بالاتر است و به هزینه بیشتری نیاز دارد. مهم‌ترین دلیل گران‌تر بودن روش فیلر وجود ماده هیالورونیک اسید در مواد فیلر است. همین ماده تاثیرگذاری و ماندگاری فیلر مو را نسبت به مزوتراپی افزایش می‌دهد.

مقایسه فیلر مو و مزوتراپی

تفاوت فیلر مو و مزوتراپی در ماندگاری

در پاسخ به این سوال که ماندگاری مزوتراپی بهتر است یا فیلر مو باید بگوییم که فرق فیلر مو با مزوتراپی از لحاظ ماندگاری به ماده هیالورونیک اسید بستگی دارد و ماندگاری روش فیلر مو نسبت‌به روش مزوتراپی بیشتر است. هیالورونیک اسید موجود در ترکیبات فیلر مو رطوبت موردنیاز ریشه مو را تامین می‌کند؛ زیرا این ماده با نگه‌داری رطوبت در خود باعث افزایش سلامتی پوست و مو می‌شود. تاثیرات مثبت فیلر روی رشد و جلوگیری ار ریزش مو 12 ماه ماندگاری دارد. این در حالی است که ماندگاری فیزیوتراپی معمولا بین 3 تا 6 ماه است.

تفاوت فیلر مو و مزوتراپی در تعداد جلسات درمان

تزریق فیلر هر 2 هفته یک‌بار و به مدت 4 جلسه انجام می‌شود و نتیجه درمان پس از 8 هفته مشخص خواهد شد؛ اما تزریق مزوتراپی هر 2 هفته یک‌بار یا هر 1 ماه یک‌بار به‌مدت 4 تا 8 جلسه انجام می‌شود‌ و نتیجه درمان و رشد موها بعد از حدود 3 ماه مشخص خواهد شد‌. تعداد جلسات هر دو روش را حتما باید پزشک متخصص پوست و مو مشخص کند؛ اما به‌طورکلی تعداد جلسات درمان فیلر مو نسبت‌به مزوتراپی مو کم‌تر است. فیلر مو برای زنان باردار و شیرده، افراد حساس به هیالورونیک اسید، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، بیماران مبتلا به بیماری‌های خودایمنی و افراد مصرف‌کننده داروهای ضدانعقاد و رقیق‌کننده خون مناسب نیست.

فرق بین مزوتراپی و هیر فیلر

فیلر مو برای چه کسانی مناسب است؟

تا این بخش از مقاله، فرق فیلر مو با مزوتراپی را ازلحاظ عوارض، هزینه، مدت ماندگاری و تعداد جلسات مورد بررسی قرار دادیم. در این بخش راجع‌به اینکه روش فیلر مو برای چه افرادی مناسب است صحبت خواهیم کرد. این روش برای افراد مبتلا به انواع آلوپسی، افراد دچار ریزش بیش از حد مو و افراد دارای موهای ضعیف و نازک مناسب است. این روش به کسانی که می‌خواهند در آینده از روش کاشت مو استفاده کنند یا افرادی که می‌خواهند تاثیرگذاری سایر روش‌های درمان ریزش مو را بیشتر کنند نیز پیشنهاد می‌شود.

مزوتراپی برای چه کسانی مناسب است؟

روش درمانی مزوتراپی مو برای افراد دارای موهای کم‌پشت و نازک، افراد مبتلا به ریزش موی سکه‌ای، افراد دچار کم‌پشتی مو در ناحیه فرق سر، افراد مبتلا به بیماری‌های آلوپسی آندوژنی، آلوپسی آره‌اتا، تلوژن افلوویوم و افرادی که خط رویش موی آن‌ها به عقب رفته، بسیار مناسب است. خانم‌های باردار، افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، ایدز، هموفیلی و سفلیس کاندیدای مناسبی برای این روش درمان ریزش مو نیستند.

شباهت‌های مزوتراپی و فیلر مو

در بخش‌های قبلی این مطلب، به مقایسه مزوتراپی و فیلر مو پرداختیم. حالا دیگر به‌خوبی می‌دانید که فرق فیلر مو با مزوتراپی چیست. آشنایی با شباهت‌های این دو روش درمانی نیز خالی از لطف نیست. مهم‌ترین شباهت‌های مزوتراپی و فیلر مو شامل موارد زیر است.

  • در هر دو روش درمانی از موادمعدنی و ویتامین‌های موردنیاز برای رشد و تقویت مو استفاده می‌شود.
    مواد مزوتراپی و مواد فیلر مو محصولات آماده‌ای هستند که با استفاده از سرنگ و سرسوزن‌های ریز به پوست سر افراد مبتلا به ریزش مو تزریق می‌شوند.
  • در هر دو روش تزریق مواد به پوست بین 20 الی 30 دقیقه زمان می‌برد.
  • این دو روش تاثیری در رویش مجدد موهای ازدست‌رفته ندارند، بلکه از ریزش مو جلوگیری می‌کنند و باعث تقویت‌های موهای باقی‌مانده در سر می‌شوند.

انتخاب درست بین مزوتراپی مو و فیلر مو؛ فیلر مو بهتر است یا مزوتراپی؟

با مطالعه این مطلب و مقایسه مزوتراپی و فیلر مو از جنبه‌های مختلف، به‌‌خوبی با تفاوت‌های هر دو روش آشنا شدید؛ اما شاید هنوز دچار تردید هستید که فیلر مو بهتر است یا مزوتراپی؟‌ هر دو روش با وجود تفاوت‌ها و شباهت‌های‌شان طرفداران زیادی دارند. درواقع، نمی‌توان از بین آن‌ها یک روش را به‌عنوان روش بهتر معرفی کرد. نکته مهم این است که در انتخاب یکی از این دو روش با هدف حل مشکل ریزش مو حتما باید با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید. پزشک متخصص بعد از مشاهده موهای شما و بررسی شرایط و خواسته‌های شما از نتیجه درمان، از بین روش‌های مزوتراپی و فیلر مو مناسب‌ترین و بهترین روش را به شما پیشنهاد خواهد داد.

 

این صفحه را به اشتراک بگذاریم:
 37  |
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجربیات و سوالات خود در مورد مطالب این صفحه را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به تمامی سوالات پاسخ خواهند داد.

ContantUs