دوشنبه 2 اسفند 1400

علت و روش های درمان ترک های پوستی

علت و روش های درمان ترک های پوستی
logo

ترک های پوستی یا همان استریا ضایعاتی در پوست هستند که به واسطه کشیدگی ناگهانی و سریع پوست رخ می دهد. در واقع با بافت های تقویت کننده پوست در مقابل این کشش ناگهانی دچار آسیب می گردد و ترک های پوستی نمایان می گردد. ترک پوستی بر اثر عوامل گوناگونی ایجاد می گردد و درمان های متفاوتی دارد. در این مقاله به این موضوعات می پردازیم.

ترک های پوستی چیست؟

ترک های پوستی یا استریا (به انگلیسی: Stretch marks) نقاطی از پوست هستند که بر اثر کشش ناگهانی لایه میانی پوست و پاره شدن فیبرهای کلاژن ایجاد می شوند. رگ های خونی پنهان زیر پوست از میان شکاف ها، به شکل نازک و فرو رفته و بصورت خطی نمایان می گردند. ترک ها در ابتدا صورتی، بنفش یا قرمز هستند، و به مرور زمان سفید یا نقره ای می شوند. ترک های پوستی بدن بیشتر در نواحی شکم، سینه، لگن، پهلو، باسن و ران ایجاد می گردند. با کاهش الاستین و کلاژن در پوست بر اثر عوامل گوناگون امکان بروز ترک ها افزایش می یابد.

ترک های پوستی چیست

دلیل و علت ترک های پوستی

ترک پوستی بدن به واسطه عواملی همچون بارداری، رشد در سن بلوغ، ورزش و عضله سازی، تغییرات وزنی شدید، خشکی پوست، به سبب کشش زیاد بافت های متصل به پوست ایجاد می گردد. عواملی همچون ژنتیک و میزان هورمون ها (مانند هورمون های استروئیدی) می تواند در مستعد بودن برخی افراد در شکل گیری ترک پوستی دخیل باشد.

 

براي مشاهده ديگر کلينيک ها بر روي دکمه زير کليک کنيد:

مشاهده ديگر کلينيک ها

 

ترک های پوستی بارداری

ترک های پوستی 50 الی 90 درصد بانوان باردار را درگیر می کند. میزان و شدت این ترک ها در هر فرد متفاوت است. اما افرادی که در دوران بارداری تغییر وزن بیشتری را تجربه می نمایند و نوزاد بزرگتری دارند، قائدتا بیشتر در معرض ترک هستند.

اغلب ترک پوستی بدن در دوره بارداری در نواحی سینه و شکم ایجاد می شود. در این دوره دلایل هورمونی عاملی موثر بر ایجاد این ترک ها می باشد. در بارداری هورمون ها وظیفه نرم تر کردن کلاژن را دارد تا در هنگام زایمان بافت ها حالت کشسانی مناسبی پیدا کنند.

عواملی همچون ژنتیک و سن، بیماری های مزمن، شاخص توده بدنی پیش از بارداری، وزن نوزاد در بارداری همگی در ایجاد، شدت و میزان ترک ها موثر است.

ترک پوستی بارداری

در دوران بارداری ممکن است ترک ها بر روی پستان، به علت افزایش استروژن و رشد مجاری شیر، پدید آید. بر اساس برخی مطالعات افزایش سطح استروژن احتمال بروز ترک ها را افزایش می دهد.

بهترین روش درمان در واقع پیشگیری از ترک های پوستی حین بارداری می باشد. که با ورزش های مخصوص دوران بارداری (تحت نظر پزشک)، و رژیم غذایی مخصوص در عین حال مقوی برای کودک با تجویز از سوی پزشک متخصص و مجرب، جهت کاهش جلوگیری از افزایش وزن شدید در بارداری می باشد.

همچنین استفاده از مرطوب کننده و روغن های پوستی در جلوگیری از بروز و کنترل ترک پوستی در حین بارداری موثر است و توصیه می شود که مادر از ابتدای رشد جنین و بزرگ شدن شکم، آن ناحیه را دائما با مرطوب کننده های مناسب و روغن چرب نگه دارد.

و اما پس از زایمان از کرم های مخصوص ترک های پوستی پس از زایمان نیز می توان استفاده نمود.

در موارد شدیدتر پس از زایمان با مراجعه به متخصص امکان تجویز کرم ترتینوئین وجود دارد، که البته مادرانی که در دوره شیردهی قرار دارند نباید از ترتینوئین استفاده نمایند. به طور کلی کرم های رتینوئید نباید در حین بارداری و شیردهی مصرف شود.

برخی از درمان های لیزری پس از زایمان در بهبود ترک های پوستی کاربرد دارد.

پیش از هر گونه اقدام جهت پیشگیری یا کاهش ترک های پوستی، ابتدا از مشاوره با چند پزشک متخصص و مجرب در این زمینه بهره مند شوید.

 

ترک های پوستی بارداری از چند ماهگی شروع می شوند؟

ترک های پوستی معمولاً در ماه 6 یا 7 بارداری ظاهر می شوند. در واقع هرچه میزان کشش پوست بر اثر بزرگ شدن شکم افزایش یابد امکان بروز ترک ها بیشتر می گردد.

 

نقش ارث و ژنتیک در ترک های پوستی

 یکی از عوامل ایجاد ترک های پوستی، ژنتیک می باشد. اگر والدین شما دارای ترک های پوستی هستند، احتمال ایجاد ترک در شما نیز بیشتر است.

 

ترک های پوستی نوجوانان در دوران بلوغ

علت ترک های پوستی در نوجوانان، رشد ناگهانی و سریع در دوره بلوغ می باشد. در دوران بلوغ ممکن است ترک ها به علت رشد سایز بدن ایجاد شوند. همچنین ترک ها ممکن است بر روی پستان، به علت افزایش حجم، پدید آید.

 

ترک های پوستی در بدنسازی

در بدنسازی به دلیل رشد عضلات و تغییرات وزنی و بدنی امکان بروز ترک های پوستی نیز وجود دارد. مصرف داروهای هورمونی و همچنین فشار روی پوست پس از رشد عضلات می تواند موجب ایجاد ترک شود.

ترک پوستی در بدنسازی

روش های درمان ترک های پوستی

درمان ترک های پوستی به طور کلی از طریق دو روش لایه برداری و تحریک کلازن سازی ایجاد می گردد. انواع درمان های خانگی و کلینیکی برای رفع ترک های پوستی قدیمی و جدید وجود دارد. در ادامه به بررسی آن ها و میزان اثرگذاری هریک می پردازیم.

درمان ترک پوستی

درمان های کلینیکی ترک پوستی

به طور کلی روش های کلینیکی که عمل لایه برداری و همچنین تحریک کلاژن سازی را به همراه داشته باشد، در درمان ترک های پوستی نتیجه مناسبی می تواند داشته باشد. این روش ها شامل:

  • لیزر یا نور درمانی (لیزر CO2 فرکشنال، فرکسل، فوتونا)
  • آر اف ( فرکشنال، ترمیا، ونوس ویوا)
  • اگزیمیا
  • پی آر پی
  • میکرودرم ابریژن
  • کربوکسی تراپی
  • میکرونیدلینگ
  • مزوتراپی
  • تزریق جالپرو
  • پلاسماتراپی

 

درمان ترک های پوستی با لیزر

یکی از جدیدترین روش های درمانی رفع ترک های پوستی لیزر درمانی می باشد. پالس های شدید نوری و تحریک کلاژن سازی می تواند در بهبود ترک های پوستی بدن موثر باشد.

البته دو نوع لیزر لایه بردار و جوانساز در درمان ترک استفاده می شود. لیزر لایه برداری با حذف لایه خارجی پوست موجب رشد سلول جدید پوتی و پر شدن ترک ها می گردد.

لیزر جوانساز با تحریک کلاژن سازی از طریق اثرگذاری بر نواحی ترک ها موجب ترمیم می شود.

لیزر ترک های پوستی یا لیزر درمانی از سوی انجمن جراحی پوست آمریکا به عنوان تنها روش اثبات شده و موثر در درمان ذکر گردیده است.

لازم به ذکر است چیزی تحت عنوان رفع سریع ترک های پوستی وجود ندارد و جهت درمان و دریافت نتیجه مطلوب حدود 20 جلسه درمانی ممکن است نیاز باشد تا شرایط به تدریج بهبود یابد.

کلینیک لیزر ترک های پوستی که دارای انواع لیزر همچون فرکسل، co2 فرکشنال هستند گزینه مناسبی برای مراجعه و درمان محسوب می گردند.

جهت آگاهی از کارایی، لیست مراکز و هزینه یولیزر بر روی لینک قرمز رنگ کلیک نمایید.

جهت آگاهی بیشتر از کاربردها، عوارض و قیمت لیزر CO2 فرکشنال بر روی آن کلیک نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره لیزر فرکسل بر روی آن کلیک نمایید.

آر اف فرکشنال

کمبود و نبودن کلاژن در پوست در ایجاد ترک های پوستی و گسترش آن تاثیرگذار است. بدین منظور آر اف فرکشنال در درمان استریا و ترک های پوستی تاثیر مثبتی می تواند داشته باشد.

در این روش امواج رادیویی از طریق سوزن های ریزی که وارد پوست می شود موجب ایجاد گرما در لایه درم و در نتیجه تحریک کلاژن سازی می گردد.

 

کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی با تزریق گاز کربن دی اکسید به زیر پوست انجام می شود. ورود این گاز موجب افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی توسط بدن در موضع تزریق می گردد. از این روش در بهبود ترک های پوستی حاملگی و یا خطوط چاقی ران نیز استفاده می گردد.

این روش دارای تائیدیه FDA می باشد. تعداد جلسات مورد نیاز درمان با این روش بسته به شرایط پوستی هر فرد و تشخیص پزشک تعیین می شود.

 

جهت کسب اطلاعات کامل در خصوص کربوکسی تراپی بر روی آن (لینک قرمز رنگ) کلیک نمایید.

 

میکرودرم ابریژن

میکرودرم نوعی لایه برداری از سطح پوست می باشد. که با اسپری اکسید و یا سایش و مکش لایه برداری اتفاق می افتد. این روش در کاهش خطوط و ترک ها تاثیرگذار است. همچنین ترکیب میکرودرم و استفاده از محصولات کرمی تجویز شذه توسط پزشک اثردهی را بالاتر می برد.

 

پی آر پی PRP

روش پی آر پی با گرفتن خون از بدن خود فرد و تزریق مجدد پلاسمای غنی از پلاکت در موضع موجب احیا و افزایش کلاژن سازی می گردد. براساس برخی مطالعات تلفیق پی آر پی با اولتراسوند می تواند تاثیر خوبی در درمان داشته باشد.

درمان خانگی ترک پوستی

انواع محصولات و کرم ها عموما با خاصیت لایه برداری وجود دارد که موجب بهبود و درمان ترک های پوستی با روش خانگی می گردد. اما توصیه می شود بدون مشورت و معاینه پزشک دست به اقدام نزنید زیرا امکان تحریکات پوستی وجود دارد. این محصولات و روش ها شامل:

 

کرم مرطوب کننده

برخی از ترک ها به موجب خشکی پوست ایجاد می شود، بنابر این استفاده از کرم مرطوب کننده و هیدراته نمودن موضع می توان از تشدید شرایط جلوگیری نمود.

استفاده از کرم مرطوب کننده و انواع روشن کننده های گیاهی بیشتر در پیشگیری از ترک های پوستی موثر می باشد.

 

کرم هیدروکورتیزون

پوست های ترک خورده دارای خارش و لکه قرمز می تواند با کمک هیدروکورتیزن بهبود یابد. کورتیکواستروئید موجود در این محصولات التهاب و تحریک پذیری را کاهش می دهد. این دارو با تجویز پزشک می بایست مصرف گردد.

 

لایه برداری

انواع محصولات لایه بردار شامل محصولات کرمی و اسکراب های خانگی می تواند تاثیر اندکی در بهبود ترک ها داشته باشد.

 

ترتینوئین یا رتین A

بر طبق برخی مطالعات کرم ترتینوئین با نام تجاری رتین A با عبور از لایه سطحی پوست می تواند موجب بازسازی کلاژن گردد. بنابراین امکان دارد در برخی افراد نتیجه دهی خوبی داشته باشد.

این دارو می بایست توسط پزشک تجویز گردد. و تاثیر آن در ترک های پوستی جدید می باشد و برای ترک هایی که به رنگ سفید در آمده اند شاید اثردهی مناسبی نداشته باشد.

ترتینوئین (رتینوئیک اسید) در خانم های باردار و شیرده نباید استفاده شود.

 

پیشگیری از ترک های پوستی

  • مرطوب نگه داشتن پوست
  • نوشیدن آب به مقدار کافی
  • رژیم غذایی سالم
  • جلوگیری از تغییر وزن ناگهانی
  • ورزش های مخصوص حین بارداری (تحت نظر پزشک) و همچنین استفاده مکرر و دائم از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون و... و چرب نگه داشتن شکم

 

نواحی ترک های پوستی

  • شکم
  • سینه
  • لگن
  • پهلو
  • باسن
  • ران
  • بازوها و زیر بازوها

 

علائم و نشانه های ترک های پوستی

نازکی و نمای صورتی پوست یکی از علائم شروع ترک پوستی می باشد. ترک های پوستی در ابتدا به شکل چروک ظاهر می گردند.

خطوط و رگه های ترک با توجه به رنگ پوست هر فرد می تواند بصورت رنگ های قرمز، صورتی، بنفش، قهوه ای نمود پیدا می کنند. با گذشت زمان رگه ها به رنگ سفید و نقره ای در می آیند.

لازم به ذکر است احتمال دارد ترک ها به مرور زمان و طی چندین سال به تدریج کمرنگ شوند.

 

ترک پوستی قرمز

ترک های پوستی در مراحل اولیه و زمانی که تازه هستند به رنگ قرمز نمایان می گردند. که در واقع پدیدار شدن رگ های خونی پنهان زیر پوست از میان ترک ها علت آن است.

ترک پوستی قرمز

قیمت درمان ترک های پوستی

هزینه درمان ترک های پوستی بسته به میزان و شدت، روش درمانی، جلسات درمانی در کلینیک های مختلف متنوع می باشد. بدین منظور با کلینیک های درج شده در بخش آگهی ها تماس بفرمایید.

 

بهترین کلینیک درمان ترک های پوستی

درمان ترک پوستی در کلینیک ها عموما با لیزر و... انجام می شود. به همین سبب به روز بودن و کیفیت دستگاه ها و همچنین تخصص پزشک در نتیجه درمان تاثیر بسزایی دارد.

همواره توصیه فایندکلینیک بر این است جهت کسب نتیجه مطلوب و حفظ سلامتی خود در خصوص کلینیک انتخابی و سوابق درمانی پزشک خود تحقیقات لازم را انجام دهید.

 

ترک های پوستی فایند کلینیک

جهت بهره برداری از تکنیک های کلینیک رفع ترک های پوستی در فایندکلینیک از طریق لمس دکمه کلینیک ها در پایین سمت چپ صفحه و یا مراجعه به انتهای این صفحه با کلینیک های ارائه دهنده درمان آشنا شوید.

این صفحه را به اشتراک بگذاریم:
 1199  |
 5.00   از   5/00   از تعداد   5   رای   |
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجربیات و سوالات خود در مورد مطالب این صفحه را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به تمامی سوالات پاسخ خواهند داد.

آگهی های مرتبط با علت و روش های درمان ترک های پوستی

تهران
علی رمضانی

تزریق جالپرو

علی رمضانی
تهران - ولیعصر
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
علی رمضانی

شادابی و رفع عارضه پوست با کربوکسی تراپی

علی رمضانی
تهران - ولیعصر
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
علی رمضانی

رفع مشکلات پوستی با لیزر CO2 فرکشنال

علی رمضانی
تهران - ولیعصر
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
علی رمضانی

انواع درمان پوست، مو و لاغری با مزوتراپی

علی رمضانی
تهران - ولیعصر
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
آتریسا

انواع درمان های پوستی با آر اف فرکشنال

آتریسا
تهران - اشرفی اصفهانی
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
زیبایی بنیتا

جوانسازی پوست و رفع خطوط با آراف فرکشنال

زیبایی بنیتا
تهران - زعفرانیه
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
ایرانیان

جوانسازی و درمان پوست با آر اف فرکشنال

ایرانیان
تهران - زعفرانیه
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
سحر عماد مستوفی

جوانسازی و انواع درمان با آر اف فرکشنال

سحر عماد مستوفی
تهران - جردن
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
خانه سفید

درمان انواع عارضه پوستی با آر اف فرکشنال

خانه سفید
تهران - جردن
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

تهران
زیبایی بنیتا

درمان ترک پوستی در بدن با آر اف فرکشنال

زیبایی بنیتا
تهران - زعفرانیه
مشاهده اطلاعات

توجه: دریافت شرایط ویژه با ذکر نام فایندکلینیک در هنگام تماس

کلینیک ها ContantUs