بوتاکس در بارداری چه عوارضی دارد؟

بوتاکس در بارداری چه عوارضی دارد؟
logo

بوتاکس در بارداری یکی از موضوعات مهم افرادی است که از این روش جوانسازی چهره به طور مستمر استفاده می‌کنند. FDA دسته‌بندی‌هایی را تعیین کرده است که در آن‌ها داروهایی را برای استفاده در دوران بارداری برچسب‌گذاری می‌کند.

دسته‌بندی‌ها بر اساس حروف، از A (برای استفاده ایمن) تا X (بالقوه کشنده) متغیر هستند. بوتاکس توسط FDA یک داروی رده C در نظر گرفته می‌شود که نشان می‌دهد نمی‌توان خطر استفاده از آن  را در دوران بارداری رد کرد. به طور کلی، رده C به این معنی است که فواید استفاده از بوتاکس برای مادر باید بیشتر از خطر بالقوه برای جنین باشد تا استفاده از دارو توصیه شود. در ادامه در خصوص پرسش‌های مهم در مورد استفاده از بوتاکس در بارداری و شیردهی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار خواهیم داد:

بوتاکس در بارداری و شیردهی

با توجه به اینکه هیچ داده‌ای برای تضمین بی‌خطر بودن استفاده از بوتاکس در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد، بهتر است تا قبل از بارداری از تزریق بوتاکس خودداری کنید.

شواهدی از آزمایشات حیوانی وجود دارد که نشان می‌دهد بوتاکس در دوران بارداری بی‌خطر است. در این آزمایشات، سم بوتولینوم به حیوان باردار تزریق شده، اما هیچ مدرکی دال بر عبور سم از جفت یافت نشده است.

این مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که سم بوتولینوم در انسان باردار نیز مشابه عمل می‌کند. با این حال، از آنجایی که هیچ مطالعه انسانی انجام نشده است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، بهتر است از توصیه‌های کلی متخصص پیروی کنید و به طور کلی از استفاده از بوتاکس در دوران بارداری خودداری کنید.

علاوه بر این، بوتاکس عوارض جانبی ایجاد می‌کند که در موارد نادر می‌تواند شدید باشد. در حالی که بوتاکس ممکن است بر بارداری تاثیری نداشته باشد، عوارض جانبی نامطلوب ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود.

تزریق بوتاکس در دوران بارداری

عوارض بوتاکس در بارداری

درک و توجه به عوارض بوتاکس در حاملگی بسیار مهم است. یکی از خطرات بالقوه‌ای که باید در نظر گرفت انتشار سم به خارج از منطقه درمان است. چراکه اگر بوتاکس فراتر از محل مورد نظر تزریق شود، می‌تواند منجر به بوتولیسم شود که یک وضعیت بالقوه خطرناک است.

FDA برخی از علائم رایج بوتولیسم را تعیین کرده است، از جمله:

  • ضعف عضلانی
  • گرفتگی صدا
  • مشکل در تکلم
  • دوبینی یا تاری دید
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • از دست دادن کنترل مثانه

این عوارض جانبی بوتاکس و بارداری ممکن است چند ساعت پس از تزریق ایجاد شود، اما ممکن است چندین روز یا چند هفته طول بکشد تا مشاهده شود. اگر باردار هستید و عوارض فوق را تجربه کردید، حتماً در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض بوتاکس در بارداری

فاصله بوتاکس و بارداری

یکی از سوالات مهم در خصوص تزریق بوتاکس و بارداری این است که چه زمانی می‌توان بعد از بارداری تزریق بوتاکس انجام داد یا فاصله بوتاکس و بارداری باید چه میزان باشد؟ بوتاکس در هفته اول بارداری خطری برای جنین دارد؟

چند ماه بعد از تزریق بوتاکس می‌توان باردار شد؟

در مورد اینکه چند ماه پس از بوتاکس می‌توان باردار شد باید گفت اثربخشی بوتاکس بر بارداری هنوز مورد بحث است، اما به نظر می‌رسد به طور کلی اتفاق نظر این است که تزریق بوتاکس در بارداری احتمالاً به کودک شما آسیبی نمی‌رساند. با این حال، بهتر است احتیاط کنید و درمان را فقط پس از تولد فرزندتان و بعد از پایان دوران شیردهی از سر بگیرید.

آیا تزریق بوتاکس در دوران بارداری یا شیردهی خطرناک است؟

همانطور که FDA خاطرنشان می‌کند، به طور قطع مشخص نیست که آیا بوتاکس به نوزاد متولد نشده آسیب می‌رساند یا خیر. در همین بحث، همچنین مشخص نیست که آیا بوتاکس به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ انجام شد که نشان می‌دهد سم بوتولینوم A برای مادران شیرده بی‌خطر به نظر می‌رسد. این مطالعه نشان می‌دهد که فقط سطح ناچیزی از جذب سیستمیک و انتقال جفت وجود دارد.

با این حال، به طور قطعی مشخص نیست که آیا بوتاکس به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. به همین دلیل است که FDA به مادران شیرده توصیه می‌کند که با احتیاط عمل کنند. اگرچه برخی تحقیقات وجود دارد که نشان می‌دهد تزریق بوتاکس در دوران شیردهی وارد جریان خون نمی‌شود، اما این تحقیق قطعی نیست و تحقیقات پیرامون آن کمیاب است.

جایگزین بوتاکس در بارداری

بوتاکس فقط به دلایل زیبایی استفاده نمی‌شود. بسیاری از بیماران برای کمک به میگرن یا تعریق بیش از حد که به آن هیپوهیدروزیس گفته می‌شود، به دنبال تزریق بوتاکس هستند. پزشکان همچنین از بوتاکس برای درمان دیستونی استفاده می‌کنند، وضعیتی که شامل حرکات تکراری است که به دلیل انقباضات کنترل نشده عضلانی ایجاد می‌شود.

آیا می‌توان برای میگرن در دوران بارداری بوتاکس دریافت کرد؟ پاسخ این پرسش به خطرات در مقابل منافع چنین روشی بستگی دارد. برخی از بیماران به دنبال درمان‌های جایگزینی هستند که ایمن بودن آن‌ها در دوران بارداری ثابت شده باشد.

خوشبختانه، جایگزین‌هایی برای بوتاکس در دوران بارداری وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید. اگرچه ممکن است نتایج دقیقاً همان نتایجی نباشد که با بوتاکس می‌توانید به دست آورید، اما روش‌های جایگزین بوتاکس در بارداری وجود دارد که می‌تواند به کاهش ظاهر خطوط ریز و چین و چروک در این مدت کمک کند.

  • گلیکولیک اسید

اسید گلیکولیک به لایه برداری پوست کمک می‌کند و سرعت چرخش سلولی را افزایش می‌دهد. در نتیجه، تولید کلاژن افزایش می‌یابد و منافذ جمع می‌شوند و ظاهری شاداب و جوان به جا می‌گذارند. از دیگر مزایای استفاده از اسید گلیکولیک می‌توان به بهبود رنگ پوست، لکه‌های تیره ، لکه‌های خورشیدی و در کل ایجاد پوست باطراوت اشاره کرد.

  • هیالورونیک اسید

یکی دیگر از جایگزین‌های بوتاکس در دوران بارداری استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی اسید هیالورونیک است. این ماده‌ای است که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و به کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک کمک می‌کند. این ماده همچنین می‌تواند به تسریع بهبود زخم و کاهش ظاهر جای زخم کمک کند.

  • ARGIRELINE

همانطور که بوتاکس برای مهار توانایی اعصاب برای انتشار سیگنال به عضلات موثر است، آرگیرالین نیز این کار را انجام می‌دهد. حرکاتی را که می‌تواند منجر به چین و چروک روی صورت شما شود، محدود می‌کند و اغلب با رتینول مقایسه می‌شود. آرگیرلین در مقایسه با رتینول کمی ملایم‌تر است، بنابراین گاهی اوقات برای افرادی که پوست حساس‌تری دارند جایگزین ارجح است.

  • HYDRAFACIAL

HydraFacials یکی از بهترین جایگزین‌ها برای تزریق بوتاکس در دوران بارداری است، زیرا می‌تواند رنگ کلی پوست را به شیوه‌ای ملایم و در عین حال موثر بهبود بخشد. از آنجایی که آکنه هورمونی می‌تواند برای زنان باردار شایع باشد، HydraFacials به لایه‌برداری، پاکسازی و تغذیه پوست به روشی ایمن کمک می‌کند.

  • لایه برداری شیمیایی

گزینه دیگر برای زنان باردار لایه‌برداری شیمیایی در مطب است. در طی این روش، یک محلول شیمیایی روی پوست اعمال می‌شود تا لایه‌های بالایی آن برداشته شود و پوستی شاداب و جوان ایجاد کند. لایه برداری شیمیایی مداوم می‌تواند به کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک کمک کند.

  • ویتامین C

برای جلوگیری از خطوط ریز و چین و چروک، مطمئن شوید که روتین مراقبت از پوست شما حاوی ویتامین C است. این ماده دارای فواید زیادی مانند کاهش چین و چروک، کمک به بهبود زخم، محافظت از کلاژن و افزایش تولید آن است. همچنین رنگ پوست شما را روشن می‌کند، از آسیب‌های خورشید محافظت می‌کند و از پوست در برابر آلودگی و سایر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

  • باکوچیول

باکوچیول یک آنتی اکسیدان است که دارای اثرات جانبی مثبت زیادی از جمله تحریک گردش سلولی پوست، بهبود رنگ و بافت پوست و کمک به کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک است. به خاطر داشته باشید که مخلوط کردن ویتامین C با باکوچیول می‌تواند باعث حساسیت پوست شود، بنابراین بهتر است آنها را با هم استفاده نکنید.

 

بوتاکس و بارداری

معرفی کلینیک‌های تزریق بوتاکس در فایند کلینیک

شما می‌توانید برای مشاوره در خصوص بوتاکس در بارداری یا بوتاکس قبل از بارداری با مشاورین و متخصصین پوست مشورت کنید و اگر بعد از تزریق بوتاکس متوجه بارداری شدید اقدامات پیشگیرانه انجام دهید. برای مراجعه به متخصصین پوست می‌توانید به سایت فایند کلینیک مراجعه کنید. در این سایت می‌توانید از بهترین متخصصین  بهترین زمان ویزیت دریافت کنید.

سوالات متداول بوتاکس در بارداری

فواید استفاده از بوتاکس در بارداری چیست؟

بوتاکس می‌تواند برای درمان برخی از بیماری‌های ناشی از اسپاسم عضلانی به خوبی عمل کند. این ماده می‌تواند به حرکت، کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. بوتاکس به طور مستقیم در ناحیه مورد درمان تزریق می‌شود و در صورت استفاده صحیح به مقدار زیاد وارد جریان خون نمی‌شود.

 

آیا استفاده از بوتاکس در بارداری خطراتی دارد؟

تاکنون هیچ خطری شناسایی نشده است، اما تنها حدود 250 زن باردار در این شرایط مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. اگر بوتاکس به درستی تزریق شود، انتظار نمی‌رود مشکلی برای کودک ایجاد کند. با این حال، به عنوان یک اقدام احتیاطی، درمان‌های زیبایی با بوتاکس در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، زیرا هیچ مزیت بالینی برای این درمان‌ها وجود ندارد.

 

آیا جایگزینی برای استفاده از بوتاکس در بارداری وجود دارد؟

تعدادی از داروها را می‌توان برای درمان اسپاسم عضلانی استفاده کرد، بنابراین تعویض روش درمانی ممکن است یک گزینه باشد. با این حال، بوتاکس به مقدار زیاد وارد جریان خون نمی‎شود و استفاده از آن می‌تواند بی خطر باشد. زنانی که تحت درمان با بوتاکس هستند و باردار نیز هستند یا قصد بارداری دارند باید با پزشک خود مشورت کنند تا مطمئن شوند که تزریق بوتاکس برای آن‌ها و جنین خطری ندارد.

 

آیا در زمان بارداری باید تزریق بوتاکس را متوقف کرد؟

برخی از زنانی که از بوتاکس استفاده می‌کنند ممکن است به همراه پزشک خود تصمیم بگیرند که می‌توانند درمان را در بارداری متوقف کنند. با این حال، برخی از شرایط پزشکی ممکن است نیاز به ادامه درمان داشته باشند. یک پزشک می‌تواند در مورد اینکه چه روش جایگزینی می‌تواند بهتر باشد به شما کمک کند.

 

آیا پس از تزریق بوتاکس، کودک من نیاز به نظارت اضافی دارد؟

همه زنان باردار باید در حدود هفته 20 بارداری به عنوان بخشی از مراقبت‌های معمول دوران بارداری خود، یک اسکن ناهنجاری دقیق انجام دهند. اما پس از استفاده از بوتاکس در بارداری، نیازی به نظارت اضافی برای نقایص مادرزادی نیست.

 

آیا اگر پدر از سم بوتولینوم استفاده کرده باشد خطری برای کودک وجود دارد؟

اگر پدر قبل یا در حوالی بارداری تحت درمان با بوتاکس قرار گرفته باشد، افزایش خطر برای کودک وجود ندارد.

این صفحه را به اشتراک بگذاریم:
 32  |
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجربیات و سوالات خود در مورد مطالب این صفحه را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به تمامی سوالات پاسخ خواهند داد.

ContantUs