همه چیز درباره عوارض بوتاکس

همه چیز درباره عوارض بوتاکس
logo

بی‌تردید بوتاکس یکی از پرطرفدارترین روش‌های جوان‌سازی پوست در چندین سال گذشته محسوب می‌شود. درحقیقت، توانایی بوتاکس در صاف کردن چین‌وچروک‌های صورت، آن را به یک عامل ضدپیری محبوب در حوزه زیبایی تبدیل می‌کند. این روش به‌عنوان یک تکنیک درمانی مؤثر و ایمن مورد تأیید FDA نیز قرار گرفته است؛ اما بااین‌حال مانند هر تزریق دیگری خطرات و عوارض جانبی دارد که باید قبل از رزرو نوبت کلینیک زیبایی از آن‌ها آگاه باشید. به‌طورکلی، می‌توان گفت تزریق بوتاکس بسیار کم‌خطر است، به‌خصوص زمانی که توسط متخصصان مراقبت از پوست باتجربه انجام شود. در ادامه متن قصد داریم شما را با عوارض بوتاکس در دراز مدت و کوتاه مدت آشنا کنیم. همچنین نکاتی را درمورد رفع عوارض بوتاکس با شما در میان بگذاریم.

عوارض عمومی بوتاکس

شاید اگر شما هم تصمیم به استفاده از این روش درمانی زیبایی گرفته باشید، این سؤال برایتان مطرح شود که عوارض تزریق بوتاکس چیست؟ درواقع، برخی از عوارض جانبی رایج بوتاکس ممکن است بدون توجه به ناحیه درمان رخ دهند. در حالی که برخی دیگر بیشتر مربوط به نواحی خاص همچون اطراف چشم یا پیشانی هستند.

عوارض تزریق بوتاکس

 

در ادامه متن به مهم‌ترین عوارض عمومی بوتاکس اشاره می‌کنیم.

کبودی و تورم

یکی از شایع‌ترین عوارض انجام بوتاکس کبودی و تورم در محل تزریق است که به‌دلیل نفوذ سوزن به پوست بوده و گاهی باعث آسیب جزئی به رگ‌های خونی زیر پوست می‌شود. در حالی که این اثرات معمولاً موقتی هستند و در عرض چند روز محو می‌شوند، اما می‌توانند کمی آزاردهنده باشند. در این موارد، استفاده از کمپرس سرد برای کاهش تورم کمک‌کننده خواهد بود.

سردرد

با این‌که از بوتاکس در برخی از موارد برای درمان میگرن مزمن استفاده می‌کنند، اما بعضی از افراد پس از تزریق بوتاکس برای جوان‌سازی پوست دچار سردرد‌های خفیف و کوتاه مدت، به‌ویژه در چند روز اول می‌شوند.

افتادگی پلک

درحقیقت، این نوع عوارض بوتاکس صورت بیشتر زمانی رخ می‌دهد که تزریق توسط یک فرد غیرمتخصص انجام شود و ماده فعال بوتاکس به عضلاتی که بخشی از درمان نیستند نیز گسترش یابد. ازهمین‌رو، در پایین این صفحه از سایت فایند کلینیکبرای شما لیست کاملی از متخصصان زیبایی و کلینیک‌های معتبر قرار گرفته است.

واکنش‌های آلرژیک

درحالی‌که این نوع عوارض تزریق بوتاکس نادر هستند، اما باز هم برخی افراد ممکن است واکنش‌های آلرژیک به بوتاکس همچون خارش، بثورات پوستی، کهیر و حتی مشکل در تنفس را تجربه کنند. چنانچه پس از تزریق بوتاکس واکنش آلرژیکی برای شما اتفاق افتاد، فوراً به‌دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

علائم شبیه آنفولانزا

گاهی اوقات، ممکن است افراد پس از تزریق بوتاکس علائمی شبیه آنفولانزا پیدا کنند. این علائم می‌تواند شامل خستگی، بدن‌درد و ضعف عمومی باشد. بااین‌حال، چنین عوارضی معمولاً در عرض چند روز فروکش می‌کنند.

بی‌حسی یا گزگز

از عوارض تزریق بوتاکس در کوتاه مدت که معمولاً در محل تزریق یا اطراف آن رخ می‌دهد، بی‌حسی یا سوزن‌سوزن‌شدن موقت است. اگر این بی‌حسی مداوم یا شدید شود، باید به متخصص زیبایی اطلاع دهید.
به‌طورکلی، اکثر افرادی که از روش تزریق بوتاکس برای جوان‌سازی پوست و جلوگیری از شروع زودهنگام چین‌وچروک استفاده می‌کنند، باید ابتدا خطر عوارض جانبی را در برابر تطبیق‌پذیری و اثربخشی آن ارزیابی کنند. برای یافتن مراکز تزریق بوتاکس می‌توانید به بخش جستجوی کلینیک‌های زیبایی در سایت فایند کلینیک مراجعه کنید.

عوارض بوتاکس صورت به تفکیک محل تزریق

به‌طورکلی، از روش تزریق بوتاکس بیشتر برای رفع چین‌وچروک صورت و نیز در اطراف چشم برای درمان بیماری‌هایی مانند بلفارواسپاسم، معروف به انقباض پلک و پنجه کلاغی استفاده می‌کنند. ازهمین‌رو، در این بخش به‌طور کامل درمورد عوارض بوتاکس صورت مطالبی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

عوارض بوتاکس صورت

عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم

یکی از شایع‌ترین عوارض تزریق بوتاکس خطوط افقی پیشانی، پتوز یا همان افتادگی ابرو است. این عارضه به‌صورت سنگین‌شدن ابرو هنگامی بروز می‌کند که دوز سم بوتولینوم زیاد باشد یا در ناحیه غیرایمن نزدیک ابرو تزریق انجام شود. افتادگی ابرو با توجه به ناحیه تزریق ممکن است در قسمت داخلی، خارجی یا کل ابرو اتفاق بیفتد. معمولاً با از بین رفتن اثر بوتاکس این مشکل ترمیم می‌شود.

یکی دیگر از عوارض بوتاکس صورت در قسمت پیشانی، غیرقرینگی ابرو است که اگر در مقدار تزریق در دو عضله دو طرف صورت حتی به مقدار کم اختلاف وجود داشته باشد، می‌تواند باعث غیرقرینه شدن صورت شود. بهتر است برای جلوگیری از ایجاد عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم از پزشکان متخصص و مراکز زیبایی معتبری که توسط فایند کلینیک در پایین همین صفحه معرفی شده است کمک بگیرید.

عوارض انجام بوتاکس خط اخم

از عوارض تزریق بوتاکس خطوط اخم بین دو ابرو می‌توان به بلفاور پتوز یا افتادگی پلک اشاره کرد. این عارضه موقت، به‌خصوص در زمان تزریق بوتاکس در نزدیک لبه استخوان دور چشم و ناحیه خط اخم اتفاق می‌افتد. ازآنجایی‌که سم بوتولینوم عضله بالابرنده پلک را فلج می‌کند، گاهی این عارضه با افتادگی پلک در حد ۲-۳ میلی‌متر خود را نشان می‌دهد که معمولاً در حدود ۶ هفته برطرف می‌شود.

عوارض تزریق بوتاکس خطوط پنجه کلاغی

بسیاری از عوارض بوتاکس صورت معمولاً در درمان خطوط پنجه کلاغی شایع‌تر هستند. کبودی به‌صورت نقاط کوچک در محل تزریق یا یک ناحیه هلالی‌شکل بزرگ اطراف چشم یکی از این عوارض است. البته این کبودی‌ها می‌تواند دلایل دیگری همچون مصرف بعضی از دارو‌ها و سطح پلاکت داشته باشند. به هر حال، حداکثر تا دو هفته بعد از تزریق برطرف می‌شوند.

از طرفی، زمانی که تزریق سم بوتولینوم در نواحی خطوط پنجه کلاغی خیلی عمیق باشد، افتادگی گونه نیز اتفاق خواهد افتاد. درواقع، این تزریق غیرتخصصی می‌تواند باعث بروز خنده غیرقرینه، اختلال در عملکرد دهان همچون صحبت کردن، آبریزش دهان یا مشکلات خوردن و آشامیدن شود.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که از عوارض بسیار نادر بوتاکس خطوط پنجه کلاغی می‌توان به حساسیت به نور (فتوفوبی)، دوبینی، اخلال در رفلکس‌های پلک زدن، چرخش لبه پلک تحتانی به بیرون (اکتروپیون)، آسیب به کره چشم و... اشاره کرد.

عوارض انجام بوتاکس چین‌وچروک‌های پلک تحتانی

از میان عوارض تزریق بوتاکس چین‌وچروک‌های پلک تحتانی، خطر آسیب به کره چشم یکی از موارد نگران‌کننده است که درمان خاصی نیز ندارد و تنها با صبر کردن و از بین رفتن اثر سم بوتاکس برطرف می‌شود. از طرفی، اگر تزریق خیلی نزدیک به پلک انجام شود یا از دوز زیاد استفاده شود، ممکن است در عملکرد پلک‌ها نیز اختلال ایجاد کند. البته این عارضه بسیار نادر است.

اشک‌ریزش بیش از حد نیز عارضه دیگری است که بر اثر تحریک و اختلال در مجاری اشکی بر اثر تزریق سم بوتولینوم به‌وجود می‌آید. سایت فایند کلینیک در پایین همین صفحه مراکز معتبر و متخصصان زیبایی ماهری را برای تزریق بوتاکس معرفی کرده تا خیالتان بابت کیفیت این خدمات راحت باشد.

عوارض تزریق بوتاکس خطوط خرگوشی بینی

یکی دیگر از عوارض تزریق بوتاکس صورت که ممکن است پس از تزریق در ناحیه خطوط خرگوشی بینی رخ دهد، افتادگی لب خواهد بود. درحقیقت، تزریق در نقاط اشتباه باعث این عارضه و درنهایت نارسایی عملکردی دهان مثل آبریزش دهانی یا اشکال در خندیدن می‌شود.

از طرفی، گاهی به‌دلیل آسیب به ماهیچه‌ها و فلج شدنشان دوبینی و اشک‌ریزش بیش از حد نیز اتفاق می‌افتد. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که تنها راه رفع عوارض بوتاکس غیراصولی خطوط خرگوشی، صبر کردن برای رفع اثر سم بوتولینوم است.

عوارض تزریق بوتاکس خطوط اطراف لب

این نوع عوارض به‌طور معمول به‌دلیل تزریق دوز بالا و غیرهم‌اندازه در نواحی لب اتفاق می‌افتد که یکی از شایع‌ترین آن‌ها غیرقرینگی لب است. درحقیقت، تغییر شکل لب نوعی عارضه تزریق بوتاکس در ستون‌های فیلترومی بوده که تنها با کاهش اثر سم بوتولینوم از بین می‌رود. همچنین اختلال عملکرد دهان را می‌توان به‌عنوان یک عارضه خطرناک این نوع تزریق در نظر گرفت که ممکن است با درگیر کردن عضلات انتهایی، باعث آسپیرشن و آسیب به ریه شود.

درنهایت، این نکته را در نظر داشته باشید که عوارض بوتاکس صورت در سایر نواحی صورت نیز ترکیبی از همین مواردی است که گفته شد. این موضوع را هم فراموش نکنید که انجام تزریق بوتاکس باید توسط یک فرد متخصص و در کلینیک‌های معتبر انجام شود. در پایین همین صفحه از سایت فایند کلینیک می‌توانید لیست کاملی از این مراکز زیبایی را مشاهده کنید.

عوارض بوتاکس در دراز مدت

به‌طورکلی، تزریق بوتاکس می‌تواند در افراد مختلف عوارض جانبی متفاوتی ایجاد کند که برخی از آن‌ها موقتی بوده و با گذشت مدت زمان کوتاهی برطرف می‌شود. گاهی نیز این عوارض بوتاکس بعد از چند سال یا بیش از چندین هفته هنوز وجود دارد که باید زیر نظر پزشک متخصص مراحل درمانی را طی کنید.


برخی از عوارض بوتاکس در دراز مدت که ممکن است هفته‌ها یا شاید ماه‌ها ماندگار باشد عبارت‌اند از:

  • علائم شبیه آنفولانزا همچون تب، لرز، سردرد یا بدن‌درد
  • ضعف عمومی بدن
  • درد زیاد یا خونریزی در محل تزریق
  • درد هنگام خوردن و آشامیدن
  • افتادگی پلک
  • درد در نواحی گردن
  • تغییر در حالات چهره
  • خشکی چشم
  • التهاب چشم
  • ضعف عضله گردن
  • ضعف عضلانی طولانی‌مدت
  • اختلال در صحبت کردن
  • آسیب دیدن اعصاب و عضلات صورت
  • بروز واکنش‌های آلرژیک همچون راش و خارش پوستی

همان‌طورکه به آن پرداختیم، اگرچه اکثر عوارض جانبی بوتاکس موقتی هستند و خودبه‌خود برطرف می‌شوند، اما برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی طولانی‌تر یا حتی دائمی را تجربه کنند. ازهمین‌رو، بهتر است درمورد این خطرات بالقوه با پزشک خود قبل از انجام بوتاکس مشورت کنید. از طرفی، در پایین همین صفحه از سایت فایند کلینیک فهرست کاملی از مراکز زیبایی معتبر در سراسر کشور قرار گرفته که شما با خیال راحت می‌توانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

عوارض تزریق بوتاکس در دراز مدت

 

چه کسانی نباید بوتاکس کنند؟

اگرچه بوتاکس یک روش درمانی جوان‌سازی و زیبایی بی‌خطر و ایمن برای استفاده عمومی در نظر گرفته می‌شود، اما این نکته را فراموش نکنید که تمامی افراد کاندیدای مناسبی برای این درمان زیبایی نیستند. درحقیقت، افرادی که شرایط زیر را دارند در معرض خطر بیشتری برای عوارض بوتاکس در دراز مدت یا در هنگام تزریق هستند:

  • زنانی که باردار یا شیرده هستند.
  • افرادی که به اختلالات عصبی مبتلا باشند.
  • کسانی که به سم بوتولینوم حساسیت دارند.
  • افرادی که حالشان خوب نیست و در حال حاضر تحت دارو‌های دیگر هستند.

درنهایت، تزریق بوتاکس باید زیرنظر پزشک متخصص و در کلینیک‌های معتبر زیبایی انجام شود. اگر به‌دنبال یافتن بهترین مراکز زیبایی برای انجام این تزریق هستید، کافی است به انتهای همین صفحه از سایت فایند کلینیک مراجعه کرده تا لیستی از معتبرترین کلینیک‌ها را مشاهده کنید.

رفع عوارض بوتاکس

در حالت کلی، راهکاری قطعی برای برطرف کردن اثرات بوتاکس وجود ندارد، اما با انجام چند روش می‌توانید اثرات آن را کاهش دهید. در ادامه، تعدادی از روش‌هایی که برای کاهش اثرات بوتاکس به‌کار می‌رود را بیان می‌کنیم:
در برخی موارد فرد می‌تواند با حرکت دادن ناحیه تزریق و ماساژ آن، به رفع عوارض بوتاکس کمک کند.
در مواقعی که فرد دچار افتادگی پلک می‌شود می‌تواند با مشورت پزشک متخصص از قطره‌های چشمی استفاده کند.
برای کاهش اثرات بوتاکس و رفع عوارض احتمالی آن انجام ورزش‌هایی همچون ایروبیک و دو نیز توصیه می‌شود، چراکه حرکت دادن عضلات فلج‌شده برای رفع عوارض بوتاکس مؤثر خواهد بود.
در برخی از کلینیک‌های زیبایی از دستگاه اندرمامولوژی برای کاهش اثرات بوتاکس کمک می‌گیرند. البته فرد باید به‌مدت دو هفته به‌صورت روزانه و با نظارت پزشک از این دستگاه استفاده کند.
گاهی ممکن است عوارض بوتاکس بعد از چند سال باقی بماند یا این‌که با تزریق غیراصولی آسیب به نواحی دیگر وارد شود. در چنین مواقعی، باید با پزشک متخصص برای رفع این مشکلات مشورت کنید.

درمان عوارض بوتاکس

انتخاب کلینیک تزریق بوتاکس از طریق فایند کلینیک

همان‌طورکه به آن اشاره کردیم، بوتاکس نامی شناخته‌شده در صنعت آرایشی و زیبایی است. از زمانی که FDA برای اولین بار در سال 2002 آن را برای استفاده در لوازم آرایشی تأیید کرد، تاکنون این روش درمانی برای جوان‌سازی پوست و از بین بردن خطوط اخم، پنجه کلاغی و چین‌وچروک‌های پیشانی و دور چشم طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

این نکته را فراموش نکنید که تزریق بوتاکس باید توسط پزشک ماهر و در یک کلینیک مجهز انجام شود. در این روش، عوارض جدی به‌ندرت رخ می‌دهد. بااین‌حال، برخی افراد ممکن است عوارض جانبی خفیفی را تجربه کنند. ازهمین‌رو، در متن بالا درمورد شایع‌ترین عوارض بوتاکس صورت و نحوه کاهش آن‌ها مطالبی را با شما در میان گذاشتیم. درنهایت، برای یافتن کلینیک تزریق بوتاکس می‌توانید به قسمت کلینیک‌ها در انتهای صفحه مراجعه کرده و لیست کلینیک‌های دارای مجوز و شماره تماس آن‌ها را مشاهده کنید.

آیا تابه‌حال تجربه تزریق بوتاکس داشته‌اید؟ از تجربیات خود برای ما و دوستان تان در کامنت‌ها بنویسید.

این صفحه را به اشتراک بگذاریم:
 44  |
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجربیات و سوالات خود در مورد مطالب این صفحه را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به تمامی سوالات پاسخ خواهند داد.

ContantUs