نکات مهم تزریق ژل و چربی در شیردهی و بارداری

نکات مهم تزریق ژل و چربی در شیردهی و بارداری
logo

آیا تزریق ژل، بوتاکس یا چربی در بارداری برای مادر یا جنین یا در دوران شیردهی ضرر دارد؟ این سؤال بسیاری از مادران بارداری است که قصد انجام روش های زیبایی را در این دوران دارند. عمل بوتاکس درواقع فرایند تزریق باکتری بوتولینوم به نقاط مختلف بدن است که عموماً با هدف کاهش چین‌و‌چروک پوست انجام می‌شود. بهتر است بدانید که باکتری بوتولینوم یکی از باکتری‌های بسیار سمی است که با فلج کردن بخش‌های کوچکی از ماهیچه‌های بدن، موجب ازبین‌رفتن چین‌و‌چروک در آن ناحیه می‌شود.

حال باتوجه‌به تغییرات مختلف بدن در دوران بارداری و شیردهی ازجمله افزایش گردش خون، این سؤال پیش می‌آید که آیا این سم می‌تواند از جفت در دوران بارداری عبور کند و به جنین برسد؟ آیا تزریق ژل در شیردهی برای نوزاد یا مادر مضر است؟ در این مطلب از فایند کلینیک، به سؤالات بالا پاسخ خواهیم داد.

آیا تزریق بوتاکس و ژل در دوران بارداری و شیردهی ضرر دارد؟

در ابتدای مطلب، باید ذکر کنیم که آزمایش‌های بسیار محدودی درزمینه تأثیر تزریق ژل در بارداری بر جنین و مادر انجام شده است و اطلاعات موجود محدود به آزمایش‌های حیوانی می‌شود. این آزمایش‌ها به‌طور مستقیم روی انسان‌ها انجام نشده و نمی‌توان به‌طورقطع بر آن‌ها استناد کرد؛ اما می‌توان باتوجه‌به تغییرات بدن مادر و بررسی‌های پاتولوژی چند مورد را پیش‌بینی کرد.

فشار و گردش خون طی دوره‌های بارداری و شیردهی بالا می‌رود تا بتواند نیازهای بدن مادر و نوزاد را به‌طور هم‌زمان برطرف کند. درنتیجه، مواد و عناصر موجود در خون با سرعت بسیار بیشتری به نقاط مختلف بدن می‌رسند. بوتولینوم باکتری تولید کننده سم بوتولیسم است که به زیر پوست تزریق می‌شود. ممکن است تعدادی از باکتری‌ها یا مقداری از سم تولیدشده آن‌ها وارد جریان خون شود و از طریق جفت به جنین برسد. همچنین ممکن است موارد یادشده طی ۱ تا ۲ روز به مغز مادر برسند و مسمومیت‌های خطرناکی را برای او رقم بزنند. بنابراین، توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامت خود و نوزادتان تزریق ژل در شیردهی و بارداری را انجام ندهید.
بهترین زمان انجام این عمل، ۴ تا ۵ ماه قبل و بعد از دوران بارداری و شیردهی است.

همواره به‌خاطر داشته باشید که در این دوره‌ها، بدن شما فرایند طبیعی و همیشگی خود را نداشته و هورمون‌های شما چند برابر حالت قبل هستند. بنابراین، ممکن است بدنتان عکس‌العملی نامعقول و غیرقابل‌پیش‌بینی از خود نشان دهد. درنتیجه، بهتر است ریسک تزریق بوتاکس و ژل در دوران بارداری و شیردهی را نپذیرد.

ژل و بوتاکس در بارداری و شیردهی

تزریق ژل در دوران بارداری تا چه حد ایمن و بی‌خطر است؟

آزمایش‌ دقیقی برای بررسی تأثیرات تزریق ژل در بارداری انجام نشده است. البته شایان ذکر است که بدن مادر طی دوران بارداری تغییرات ظاهری زیادی می‌کند. ازجمله آن‌ها می‌توان به افزایش حجم لب‌ها، کاهش چین‌و‌چروک و ... اشاره کرد. بنابراین، دوران بارداری زمان مناسبی برای تزریق ژل و بوتاکس نبوده و ممکن است تأثیرات این عمل بعد از زایمان به شکلی غیرقابل‌پیش‌بینی و نامتعارف بروز کند.

درنتیجه می‌توان گفت که انجام عمل تزریق ژل یا بوتاکس طی دوران بارداری علاوه‌بر داشتن خطرات و عوارض احتمالی برای جنین، ممکن است نتایج مناسبی را نیز برای ظاهر افراد به‌همراه نداشته باشد.

آیا تزریق چربی در دوران شیردهی امکان‌پذیر است؟

تزریق هرگونه چربی و بوتاکس در دوران شیردهی به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا در این دوره‌ها بدن شما تغییرات بسیار زیادی را تجربه می‌کند و ممکن است تغییرات هورمونی مانع حصول نتیجه دلخواه شما شوند. همچنین تزریق ژل در شیردهی احتمال بروز حساسیت را بالا می‌برد و ممکن است آنتی‌بادی‌های بدن شما از طریق غدد شیری به نوزادتان انتقال پیدا کنند.

ازآنجایی‌که سیستم ایمنی نوزادان بسیار ضعیف است، این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند واکنش‌های التهابی را در آن‌ها برانگیخته کند. همواره به‌خاطر داشته باشید که نمی‌توان تغییرات ظاهری در دوران شیردهی و بارداری را قطعی دانست. بنابراین، برای حفظ سلامت خود و کودکتان بهتر است تزریق چربی را به زمان دیگری موکول کنید.

تزریق چربی در دوران شیردهی

محدودیت‌های تزریق چربی در دوران شیردهی و بارداری

اگر قصد بارداری دارید، بهتر است حداقل ۱ ماه قبل از اقدام به بارداری، تزریق بوتاکس و ژل خود را انجام دهید و از تکرار آن در طی این دوران جداً خودداری کنید. همچنین اگر احتمال بارداری وجود دارد، بهتر است ابتدا آزمایش بدهید و بعد حصول اطمینان از باردار نبودن خود، نسبت‌به تزریق ژل یا بوتاکس اقدام فرمایید.

اگر بعد از زایمان قصد شیر دادن به نوزاد خود را ندارید، می‌توانید عمل تزریق را انجام دهید. البته زمان انجام آن منوط به دستور پزشک متخصص است. شما می‌توانید بهترین کلینیک‌های زیبایی شهرتان را تنها با چند کلیک در فایند کلینیک پیدا کنید و پاسخ سؤالات خود را درزمینه تزریق ژل در بارداری از مجرب‌ترین متخصصان جویا شوید. شایان ذکر است که مواد سمی حاصل از عمل بوتاکس تا ۲۱ روز بعد از تزریق به‌طور کامل از بدن خارج می‌شوند.

عوارض تزریق ژل در دوران شیردهی و بارداری

همان‌طورکه در بخش‌های بالا نیز اشاره شد، آزمایش‌های جامع و کاملی روی نمونه‌های انسانی برای بررسی تأثیرات تزریق ژل و چربی در شیردهی و بارداری انجام نشده است، اما نتایج آزمایش‌های انجام‌شده روی نمونه‌های حیوانی، مشکلات و عوارض زیر را برای نوزاد و مادر عنوان می‌کند:

  • اختلال در شکل‌گیری عضلات مختلف بدن جنین
  • اختلال در رشد جنین
  • سقط‌جنین
  • محدود شدن رشد جنین داخل رحم
  • وزن کم جنین
  • زایمان زودتر از موعد
  • تأخیر شدید در رشد استخوان‌ها

شایان ذکر است که نتایج بالا به‌طور قطع قابل‌تعمیم به انسان نیستند و ممکن است نتایج تزریق ژل در شیردهی و بارداری شدید‌تر، مشابه یا کمتر از موارد بالا باشد.

عوارض تزریق ژل و چربی در بارداری

تزریق ژل را در دوران بارداری یا شیردهی انجام دهیم؟

همان‌طورکه بارها در بخش‌های بالایی نیز اشاره شد، آزمایش دقیقی برای بررسی تأثیر تزریق ژل در شیردهی و بارداری روی نمونه‌های انسانی انجام نشده است؛ اما با استناد به نتایج موارد انجام‌شده روی نمونه‌های حیوانی، می‌توان گفت که تزریق بوتاکس و ژل در دوران بارداری و شیردهی امری بسیار ریسکی و خطرناک است. بنابراین، بهتر است که انجام آن‌ها را به حداقل یک ماه قبل یا بعد از این دوره‌ها موکول کنیم.

شایان ذکر است که هیچ‌کس غیر از افراد متخصص و پزشکان مجرب نمی‌تواند شما را درزمینه تزریق ژل در بارداری و شیردهی راهنمایی کند. شما می‌توانید کلینیک‌های زیبایی را در سایت فایند کلینیک پیدا کرده و نسبت‌به رزرو اولین نوبت اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید با مطالعه نظرات بیماران سابق، مناسب‌ترین پزشک و کلینیک را انتخاب کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذاریم:
 40  |
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجربیات و سوالات خود در مورد مطالب این صفحه را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به تمامی سوالات پاسخ خواهند داد.

ContantUs